Ga naar inhoud

Debian Etch Root-stekels


Aanbevolen berichten

1. doe ik /etc/fstab krijg ik 'toegang geweigerd' terwijl whoami=root 2.login op een andere naam geen probleem, maar vandaar weer terug naar root dan krijg ik [code:1:cd4173b24f]Er is geen umtp-ingang. U dient 'login' uit te voeren vanaf de laagste niveau 'sh'[/code:1:cd4173b24f]Waar en wat is dat laagste niveau en hoe kom ik daar ? 3. Na uitpakken van ISPConfig en dan de opdracht [code:1:cd4173b24f]./setup[/code:1:cd4173b24f] krijg ik de melding[code:1:cd4173b24f]You need at least 512MB of disk space in the current directory to install ISPConfig ![/code:1:cd4173b24f]En die directory is: /etc/ispconfig/install_ispconfig De HD meet 160 GB. Kan ik die directory uitbreiden ? Hoe ?
Link naar reactie
  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:8d75cf91cb="opamax"]doe ik /etc/fstab krijg ik 'toegang geweigerd' terwijl whoami=root[/quote:8d75cf91cb] Maar dan staat er toch geen commando bij. Welk commando moet er worden uitgevoerd? Als je de inhoud van die /etc/fstab alleen wilt lezen [code:1:8d75cf91cb] cat /etc/fstab [/code:1:8d75cf91cb][Enter] [quote:8d75cf91cb="opamax"]En die directory is: /etc/ispconfig/install_ispconfig De HD meet 160 GB. [/quote:8d75cf91cb] Heb je dan een aparte /etc partitie? Zo ja, hoe groot is die? Zo nee, hoe groot is je root partitie? Post eventueel de output van je [code:1:8d75cf91cb] fdisk -l [/code:1:8d75cf91cb][Enter]
Link naar reactie
Hier de resultaten van de opdrachten cat /etc/fstab en fdik -l Heb bij de installatie voor de uitgebreide partities gekozen, maar blijkt zo te zien niet goed te zijn. Hoe dat aan te passen zonder herinstall en zonder risico ? = Disk /dev/hdc: 164.6 GB, 164696555520 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 20023 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hdc1 * 1 34 273073+ 83 Linux /dev/hdc2 35 20023 160561642+ 5 Extended /dev/hdc5 35 642 4883728+ 83 Linux /dev/hdc6 643 1007 2931831 83 Linux /dev/hdc7 1008 1337 2650693+ 82 Linux swap / Solaris /dev/hdc8 1338 1386 393561 83 Linux /dev/hdc9 1387 20023 149701671 83 Linux = # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 /dev/hdc1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 /dev/hdc9 /home ext3 defaults 0 2 /dev/hdc8 /tmp ext3 defaults 0 2 /dev/hdc5 /usr ext3 defaults 0 2 /dev/hdc6 /var ext3 defaults 0 2 /dev/hdc7 none swap sw 0 0 /dev/hda /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0 /dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto 0 0
Link naar reactie
Aan je /etc/fstab te zien, heb je dus geen aparte /etc partitie. Check om de groottes te zien via commando [code:1:01a089f6f2] df -h [/code:1:01a089f6f2][Enter] Dan worden de groottes getoond in Megabyte. [quote:01a089f6f2="opamax"]Hoe dat aan te passen zonder herinstall en zonder risico ? [/quote:01a089f6f2] Dan zou kunnen via een LiveCD van GParted http://nl.wikipedia.org/wiki/GParted Ofschoon deze applicatie partities zou kunnen wijzigen zonder data verlies, is er nog wel kans op data verlies bij hardware/software storingen tijdens het wijzigen van de partitie(s). Die outputs van [code:1:01a089f6f2] fdisk -l [/code:1:01a089f6f2][Enter] en [code:1:01a089f6f2] df -h [/code:1:01a089f6f2][Enter] zou je dan het beste kunnen printen, of opschrijven. Zodat je deze partities nog kunt herkennen, wanneer je PC opstart vanaf die GParted LiveCD. Ook zou je deze kunnen herkennen aan de volumenamen. Dat wil zeggen als je deze tijdens de installatie procedure aan de partities had gegeven.
Link naar reactie
[quote:90d417964f="opamax"]Hoe groot zou de /etc/partitie moeten zijn [/quote:90d417964f] Omdat afgaande op je ouputs je geen eigen /etc partitie hebt, staat deze dus op de root partitie. Die volgens jouw output op /dev/hdc1 staat. Vooraan je harddisk dus. [quote:90d417964f="opamax"]En waar weghalen ? van /usr(4,6G) of van /var(2,8G) [/quote:90d417964f] Omdat /var volgens jouw ouputs vlak naast je root partitie zit, ligt dat wel voor de hand. Maar check toch voor allezekerheid hoeveel vrije ruimte hebt op elke Linux partitie. Je kunt 'm ook van /var afhalen. Dan schuif je /usr gewoon een stukje op.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:da84bb4df5="opamax"]Kan niks doen met Gparted, omdat de muis niet werkt (..) Eerst een grafische schil misschien [/quote:da84bb4df5] Maar GParted heeft toch al een grafische schil. Had je wel de nieuwste versie van gedownload? Dus Stable releases of GParted Live http://gparted.sourceforge.net/download.php gparted-live-0.3.7-7.iso Als je die op een CD-R brand als een image, dan zie je als je PC daarvan af opstart een GParted Live bootmenu. Waarin is voor geselecteerd: Gparted Live (Default settings). Mogelijk dat deze keuze niet op alle PC's goed werkt. Als de grafische schil niet wil starten, werkt wellicht optie: GParted Live (Save graphic settings, vga=normal). Als bij "Configuring console-data" scherm komt, kun je waarschijnlijk gewoon 3 maal op [Enter] drukken. Als je geen beeld kreeg. En via toetsen combinatie Ctrl Alt Del op tekst mode uitkwam. Had je daar het geadviseerde commando uitgeprobeerd? [code:1:da84bb4df5] sudo Forcevideo [/code:1:da84bb4df5][Enter] Waarbij je eventueel alle voorgestelde opties bevestigt met [Enter] Hier had ik deze commando in ieder geval wel nodig, voor mijn oude AtlonXP 1700+ PC.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor de reactie en advies. Komt straks misschien van pas. Heb inmiddels Etch opnieuw geinstalleerd en partities aangepast (was even wat moeite). Nu kan ik niet installeren omdat het 'bevuild' is. Moet nu gaan zoeken hoe te formatteren, maar gan nu (22:05) sluiten voor een borrel. Nogmaals dank en fijn weekend
Link naar reactie
[quote:823f4d6f4d="opamax"]Heb inmiddels Etch opnieuw geinstalleerd en partities aangepast (was even wat moeite). [/quote:823f4d6f4d] Als je toch opnieuw installeert, was dat wel Debian GNU/Linux 4.0r4 die was uitgebracht op 26 Juli 2008 http://www.debian.org/releases/stable/ Want daar staat [quote:823f4d6f4d]De nieuwe release bevat ingrijpende wijzigingen, beschreven in ons persbericht en de Release Notes. [/quote:823f4d6f4d]
Link naar reactie
Heb de nieuwste versie (r4) binnengehaald en bezig geweest met install. Kan basissysteem niet geinstalleerd krijgen: "Installatiestap is mislukt" Met de schijfindeling heb ik de partities steeds gewist onder 'alle data verwijderen' , maar kan er iets anders achterblijven dan data ? Sla ik dan enkele stappen over en na uitbraak van de CD en reboot dan krijf ik: Enter runlevel: Als ik daar 3 invul loopt het systreem vast, dus moet de oplossing bij de install liggen. Kan ik tijdens de install iets anders doen om de schijf schoon te maken ? Btw, ik heb de volgende partities gemaakt:[code:1:f25f21088b] # 1 pri 279,6 MB B F ext 3 / 5 log 5,0 GB f ext3 /usr 6 log 3,0 GB f ext3 /var 7 log 2,7 GB f ext 3 /tmp 8 log 403,0 MB f swap swap 9 log 5.0 GB f ext3 /etc 10 log 1.0 GB f ext3 /home pri/log 147.3 GB vrije ruimte[/code:1:f25f21088b] Dat is zo 'uit de losse pols' ontstaan en zal, denk ik, voor verbetering vatbaar zijn. Enig idee ? Maakt de hoofdletter F (part 1) en de kleine letter f (andere part's) verschil ??
Link naar reactie
[quote:0e0958432b="opamax"]Heb de nieuwste versie (r4) binnengehaald en bezig geweest met install. Kan basissysteem niet geinstalleerd krijgen: "Installatiestap is mislukt" [/quote:0e0958432b] Bedoel je de netinstal.iso of de gewone CD's? De netinstal.iso of debian-40r4-i386-CD-1.iso zou voldoende moeten zijn. Mits tijdens Het netwerk configureren je netwerkkaart correct wordt gedetecteerd. En je internet verbinding was ingeplugd. Debian geeft ook aan of dat automatisch configureren van je netwerkkaart is gelukt. En je bij Pakketbeheer configureren een Netwerk-spiegel-server had geselecteerd. Als je netwerkkaart niet correct werkt gedurende installatie, kan het zijn dat alleen CD-1 niet voldoende is. [quote:0e0958432b="opamax"]Dat is zo 'uit de losse pols' ontstaan en zal, denk ik, voor verbetering vatbaar zijn. [/quote:0e0958432b] Was er eigenlijk wel een goede reden om zoveel partities aan te maken? Wat de indeling betreft lijkt me de /tmp en /etc partities me wat groot en de /home partitie wel wat klein. En heb je nog een bestemming voor die vrije ruimte? Meer info over partitie indeling staat in de [url=http://www.debian.org/releases/stable/installmanual]Debian GNU/Linux 4.0 – Installatiehandleiding.[/url] [quote:0e0958432b="opamax"]Maakt de hoofdletter F (part 1) en de kleine letter f (andere part's) verschil ?[/quote:0e0958432b] Ik denk dat ik je het antwoord over die hoofdletter verschuldigd moet blijven. Een f geeft aan dat die partitie geformatteerd gaat worden. Dat formatteren zorgt er ook voor dat je schijf schoon wordt.
Link naar reactie
Ja, heb 4.0-r4-i386-CD1.iso gedowload. Nic werkte steeds. Netwerk configgen doe ik handmatig, weet alles uit het hoofd en is snel gepiept. Inet steeds bveschikbaar. So far so gooed. Alleen dat schijfindelen mislukte steeds, vermoedelijk omdat doelbestemming vervuild was. Heb ergens gelezen dat auto indelen en dan de gehele schaijf, dat in dat geval ALLES wordt gewist. Dus dat eens gedaan en warempel dan loopt de install gewoon door. En werkt ook helemaal. Echter, dan heb ik maar weinig partities en zeker niet de /etc die nodif is om ISPConfig te installeren. Ik heb/had geen goede reden om zoveel partitis te maken. Heb infeite helemaal geen idee hoeveel er moeten zijn en wat de grootte moet zijn. Daarom mijn vraag. Moet dus in ieder geval /etc hebben en moet dus nog even stoeien
Link naar reactie
Ja, heb $.0-r4-i386-CD1.iso gedowload. Nic werkte steeds. Netwerk configgen doe ik handmatig, weet alles uit het hoofd en is snel gepiept. Inet steeds bveschikbaar. So far so gooed. Alleen dat schijfindelen mislukte steeds, vermoedelijk omdat doelbestemming vervuild was. Heb ergens gelezen dat auto indelen en dan de gehele schaijf, dat in dat geval ALLES wordt gewist. Dus dat eens gedaan en warempel dan loopt de install gewoon door. En werkt ook helemaal. Echter, dan heb ik maar weinig partities en zeker niet de /etc die nodif is om ISPConfig te installeren. Ik heb/had geen goede reden om zoveel partitis te maken. Heb infeite helemaal geen idee hoeveel er moeten zijn en wat de grootte moet zijn. Daarom mijn vraag. Moet dus in ieder geval /etc hebben en moet dus nog even stoeien
Link naar reactie
[quote:24c9562751="opamax"]Nic werkte steeds. Netwerk configgen doe ik handmatig, weet alles uit het hoofd en is snel gepiept. Inet steeds bveschikbaar. So far so gooed [/quote:24c9562751] Over het algemeen is automatisch configureren van je netwerkkaart makkelijker. Maar als het handmatig configureren ook al werkt gedurende installatie, dan is daar niks tegenin te brengen. [quote:24c9562751="opamax"]Echter, dan heb ik maar weinig partities en zeker niet de /etc die nodif is om ISPConfig te installeren. [/quote:24c9562751] Waar had je dan gelezen dat er een aparte /etc partitie is vereist, om ISPConfig te kunnen installeren? Want bijvoorbeeld in deze [url=http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch]The Perfect Setup - Debian Etch (Debian 4.0) [/url] staat onder andere vermeld [quote:24c9562751] Webalizer for web site statistics In the end you should have a system that works reliably and is ready for the free webhosting control panel ISPConfig (i.e., ISPConfig runs on it out of the box). [/quote:24c9562751] Het partitioneren wordt daarin eenvoudig gehouden. [quote:24c9562751] Patitioning scheme: All files in one partition (recommended for new users) [/quote:24c9562751] Met het verschil dat je in plaats van Debian 4.0 r0 uiteraard Debian 4.0 r4 gebruikt.
Link naar reactie
Ben bezig met de install vanDebian Etch 4.0 r4 en volg de howto van [code:1:e503288d58]HowtoForgehttp://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch_p3[/code:1:e503288d58] en onder punt 7 moet er een partij software worden geinstalleerd. Bij zowat de helft ervan komen foutmeldingen: niet te vinden of verouderd. Ben ik met de verkeerde howto bezig ? (tot hier geen problemen 1) Is er in versie r4 zoveel veranderd dat veel van die s/w niet meer nodig is ? Of MOET het toch worden geinstalleerd en waar moet ik dat dan halen ?
Link naar reactie
[quote:5cdb88eda9="opamax"]Ben ik met de verkeerde howto bezig ? (tot hier geen problemen 1) Is er in versie r4 zoveel veranderd dat veel van die s/w niet meer nodig is ? [/quote:5cdb88eda9] Die is nog wel te gebruiken voor r4. Maar heb je wel een grafische interface geïnstalleerd? Zodat je vanuit de browser gebruik kunt maken van kopieer en plakken? Waarbij je in de plaats van vi gebruik kunt maken van de editor gedit. En had je de commando's van alle bladzijden kunnen uitvoeren? Had je wel de stable versie van ISPConfig gedownload? Hoever ben je dan gekomen na die ./setup
Link naar reactie
Bij de install alleen basis gekozen en dus niet grafisch. Dat was het advies. Moet dus alles typen. Tot aan hier heb ik alle commando's kunnen gebruiken (zover ik weet) behalve 'less' Kan ik rustig doorgaan en accepteren dat er veel minder wordt geinstalleerd ? Zorgt versie r4 er voor dat het toch allemaal gaat werken ? Of moet ik maar terug naar r0 ? Je kunt er toch van uit gaan dat de nieuwste pakketten worden opgehaald ?? ISPConfig komt toch NA de install ? En daar zit ik nog midden in.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...