Ga naar inhoud

Printen via gedeelde XP-Printer


Aanbevolen berichten

Hoi, we hebben hierzo een netwerk. Hij is opgebouwd door XP computers, maar later is daar nog een Vista en twee Ubuntu's bijgekomen. Mijn Ubuntu kan niet vanaf de Windows pc's worden gezien (die kunnen trouwens ook niet in een EXT2 of EXT3 kijken). Vind ik stiekem ook wel leuk, dan kunnen mijn ouders niet zien of ik laat achter dat ding zit. Ik kan wel over ons thuisnetwerk andere computers zien. Laten we ons thuisnetwerk gewoon ff "netwerk" als naam geven. Mijn moeders pc noemen we "XP". Op die computer staat op usb een HP deskjet 3520 aangesloten en gedeeld. Via windows-pc's kan je er gewoon mee printen. Via Ubuntu zie ik hem wel, maar kan ik niet printen. De opdracht lijkt niet te worden verwerkt. Of misschien denkt mijn pc dat de printer daarop is aangesloten. Vertel mij gewoon maar welke stappen ik zou moeten volgen om die printer in te stellen, en jullie horen vanzelf wel als er problemen komen. Ik begin gewoon wel van voorafaan.
Link naar reactie
[quote:c55b7e38a2="marco.meijer"]Mijn moeders pc noemen we "XP". Op die computer staat op usb een HP deskjet 3520 aangesloten en gedeeld. Via windows-pc's kan je er gewoon mee printen. Via Ubuntu zie ik hem wel, maar kan ik niet printen. [/quote:c55b7e38a2] Er is wel een [url=https://wiki.ubuntu.com/PrinterSharing]PrinterSharing wiki.[/url] Maar die gaat ervan uit dat je printer is aangesloten op je Ubuntu PC. Check anders deze [url=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=32190]HOWTO: Print to a windows XP machine.[/url]
Link naar reactie
Ik denk dat er iets anders mis was. Ik zag ineens 4 opdrachten in de wachtrij staan van "Gast". En die willen niet printen of verwijderd worden. Nu kan er niemand meer printen. Waarschijnlijk was ik die "Gast". PS mijn moeders pc kan geen EXT2 en EXT3 gebruiken. Zou dat een probleem kunnen zijn? Er is wel een trucje voor om dat op te lossen.
Link naar reactie
[quote:63d5a283f7="marco.meijer"] PS mijn moeders pc kan geen EXT2 en EXT3 gebruiken. Zou dat een probleem kunnen zijn? [/quote:63d5a283f7] Dat heeft er niks mee te maken. Wat me nog niet duidelijk is, in hoeverre je de instructies uit mij [url=http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=32190]tweede link[/url] hebt kunnen uitvoeren. Ik heb die "HOWTO: Print to a windows XP machine" ook maar eens uitgeprobeerd. Omdat ik de Windows XP SP2 PC nog niet kon pingen, had ik in het Configuratiescherm > Beveiligingscentrum > Windows Firewall > Uitzonderingen een vinkje gezet bij Bestands- en printerdeling. Daarna kon de XP PC worden gepingt vanuit de Ubuntu Hardy PC. Daarna ging ik in het Configuratiescherm naar Printers en andere hardware > Printers en faxapparaten. Rechter muisklik op mijn geïnstalleerde PSC750xi printer > Delen. Ik heb gekozen voor handmatig delen. Deze printer delen > Share-naam: hppsc700. Zodat er bij de printer een handje verschijnt. Op de Ubuntu Hardy PC klikte ik op Systeem > Beheer > Afdrukken > Nieuwe printer > Windows Printer via Samba. Bij dat smb:// veld geklikt op Browse. Geklikt op de werkgroep van mijn XP PC. Daar stond ook de computernaam en de naam van mijn printer: hppsc700. En OK. Er moest nog een driver worden geselecteerd. Ik heb vanuit mijn Ubuntu PC een Testpagina kunnen afdrukken naar mijn printer op mijn XP PC.
Link naar reactie
Ik kwam er ineens achter, nog voor ik de instructies had kunnen uitvoeren. Ik zat even te rommelen achter mijn moeders pc (ik moest alweer nodig iets uitprinten, wat ff te belangrijk was om eerst te sleutelen op mijn pc) en toen viel mij dat op. Die stappen voor printerdeling hadden we al gedaan, en dat via smb had ik gedaan nadat ik Ubuntu had (dus voor ik deze vraag stelde), maar nop, het werkt niet. Ik zal eens kijken of ik kan pingen tussen de computers. Ik kan in elk geval via netwerklocaties op mijn moeders XP pc niet mijn Ubuntu zien.
Link naar reactie
[quote:f6ca7606e9="Athlon"]dat hoeft ook niet. je moet zelf een printer installeren op je computer, en die netwerk printer automatisch laten detecteren (vermits die gedeeld staat op de XP computer) dan het aanbevolen stuurprogramma toewijzen en dat moet het zijn.[/quote:f6ca7606e9]Waarom werkt hij dan toch niet :? ? Als ik nu op printen druk, dan gebruikt hij toch wel automatisch die gedeelde XP-printer he? Hij staat standaard. Of moet ik nog wat doen met policies of met toegangsbeheer misschien?
Link naar reactie
[quote:2969991f8f="marco.meijer"] Ik zal eens kijken of ik kan pingen tussen de computers. [/quote:2969991f8f] Hoe was die test dan afgelopen? Die ip adres van je XP PC moet je kunnen pingen vanuit je Ubuntu PC. Wellicht is het makkelijker als je in Windows XP als Werkgroep kiest voor [code:1:2969991f8f] workgroup [/code:1:2969991f8f] De computernaam in Windows XP kun beter simpel houden. Een woord van kleine letters met een cijfer eraan. Dus geen spaties of trema's of andere vreemde tekens. Na het wijzigen daarvan moet XP opnieuw worden opgestart. Nogmaals in Ubuntu ingelogd in Gnome. Waarin je (nogmaals) in synatic checkt of samba geïnstalleerd is. Dan Systeem > Beheer > Afdrukken > Nieuwe printer > Windows Printer via Samba. Als je daar nu bij dat smb:// veld klikt op Browse, zie je daar dan [code:1:2969991f8f] workgroup [/code:1:2969991f8f] staan? En als je daarop klikt, zie je dan je computernaam van je XP PC? En als je daarop klikt, zie je dan de naam van je gedeelde printer op je XP PC? Dan OK. Daaronder heb je de mogelijkheid om een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. Dat is alleen nodig, als je dat op je XP PC zo hebt geconfigureerd. Klik op de knop Controleren. Welke info zie je? Bij mij verschijn t dan: Gecontroleerd. Deze gedeelde printer is toegankelijk. OK. Volgende. Dan verschijnt bij mij: Select printer from database. Omdat ik een HP PSC750xi print scanner heb, selecteer ik HP > Volgende > PSC 750xi. Bij stuurprogramma staat dan: HP PSC 750xi Foomagic/hpijs [en] (aanbevolen). Volgende. Op het volgende scherm is alleen een printernaam vereist. Bij mij stond deze al ingevuld: PSC_750xi. Toepassen. Dan de printer selecteren en een Testpagina Afdrukken. Alleen jij kiest dan bij Modellen: Deskjet 3520. Stuurprogramma: HP Deskjet 3520 Foomagic/hpijs [en] (aanbevolen). Als je in XP ook nog een gedeelde map hebt, klik dan op Locaties > Netwerk> Dubbelklik op Windows-netwerk. Dubbelklik op [code:1:2969991f8f] workgroup [/code:1:2969991f8f] Dan zou je XP computernaam behoren te zien. Nogmaals dubbelklik. Dan zou je de gedeelde map behoren te zien.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...