Ga naar inhoud

[FreeNAS] Installatie op USB werkt niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, N.a.v. het artikel "Zelfbouwprojecten voor uw oude pc" besloot ik [url=http://www.freenas.org/]FreeNAS[/url] op mijn oud pc te zetten. Ik heb nog 2 oude pc's staan en heb het op beide pc's geprobeerd, maar het wil maar niet lukken. Het lukt me wel om FreeNAS op de IDE harde schijf die in de desbetreffende pc te installeren, maar niet op een USB stickje. En dat laatste wil ik juist. Ik wil namelijk FreeNAS installeren op een USB stickje en de harde schijf/harde schijven die er in m'n pc zitten gebruiken voor opslag. Mijn pc ziet er zo uit: 1 USB stick: Kingston DataTraveler 2.0 (hierop wil ik FreeNAS installeren) 1 IDE ATA Harde schijf (deze wil ik gebruiken voor opslag) 1 CD-ROM speler Ik heb de [url=http://www.freenas.org/index.php?option=com_versions&Itemid=51]ISO [/url] gedownload en op een CD gebrand. Daarna heb ik mijn USB stick FAT geformatteerd met dosprompt. Vervolgens heb ik de harde schijf losgekoppeld, de bootable CD in mijn cd-rom geplaatst, de usb stick aangesloten. Vervolgens wordt er keurig geboot vanaf de CD en wordt FreeNAS opgestart. Ik krijg dan het volgende keuzemenu te zien: [code:1:abd8e34b69]"Console setup" "*********************" 1) Assign Interface 2) Set LAN IP address 3) Reset WebGUI password 4) Reset to factory defaults 5) Ping host 6) Shell 7) Reboot system 8) PowerOff system 9) Install to a hard drive/memory drive/USB Pen, etc.[/code:1:abd8e34b69] Ik kies dan voor optie 9, waarna ik voor optie 1 kies: [code:1:abd8e34b69]1) Install on HD, CF or USB key: Create 1 UFS partition.[/code:1:abd8e34b69] Vervolgens wordt me gevraagd welke cd-rom speler ik wil gebruiken en welke schijf. Aangezien de USB schijf de enige schijf is (m'n harde schijf is immers losgekoppeld), kan ik alleen voor de USB schijf (da0) kiezen. Als ik dat doe, krijg ik de volgende meldingen: [code:1:abd8e34b69]Installing system image on disk da0 Gzip : stdout : broken pipe error: failed to dd image on 'dev/da0/'! There was a problem while copying files Umount CDROM.[/code:1:abd8e34b69] Dit gebeurt ook, als ik de harde schijf niet loskoppel en het gebeurt ook op een ander systeem dat ik hier thuis nog heb staan. (exact dezelfde meldingen) Als ik FreeNAS installeer op de harde schijf die ik in mijn pc heb hangen, dan gaat het wel goed. Ik wil echter liever dat het besturingssysteem is gescheiden van mijn opslag. Ik wil FreeNAS gewoon op m'n USB stickje. Dit moet kunnen, maar hoe? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie.[quote:04790581b2="M.V. Wesstein"]1) ondersteunt het stickie booten vanaf z'n bestandssysteem? [/quote:04790581b2] Hoe kom ik daarachter? Het gaat om [url=http://www.kingston.com/flash/datatraveler.asp?id=1]deze stick[/url]. Ik heb de 1GB versie. [quote:04790581b2="M.V. Wesstein"]2) heeft het BIOS v/d machine de optie te booten van USB?[/quote:04790581b2] Ja, dat heeft het.
Link naar reactie
[quote:f1579fa8a3="Klaasje"]1 USB stick: Kingston DataTraveler 2.0[/quote:f1579fa8a3] Ik heb zelf ook een Kingston DataTraveler 2.0. De mijne is 2 GB. Ik heb er zojuist Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon er op geïnstalleerd, volgens deze USB Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon install instructies. Om de 1 of andere reden werkt de link ervan niet, als ik 'm hier post. Deze is te vinden met de zoekwoorden [b:f1579fa8a3] gutsy usb boot pen drive [/b:f1579fa8a3] in google. Ook die die instructie bij Note was nodig om de MBR van die usb-stick te repareren. Nu kan ik inderdaad opstarten vanaf mijn Kingston DataTraveler usb-stick. Wat FreeNAS betreft. Had je dat artikel op [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/NAS-voor-Nop.htm]Computer! Totaal[/url] gelezen?
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie.[quote:d693d11b08="jolo"][quote:d693d11b08="Klaasje"]1 USB stick: Kingston DataTraveler 2.0[/quote:d693d11b08] Ik heb zelf ook een Kingston DataTraveler 2.0. De mijne is 2 GB. Ik heb er zojuist Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon er op geïnstalleerd, volgens deze USB Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon install instructies. Om de 1 of andere reden werkt de link ervan niet, als ik 'm hier post. Deze is te vinden met de zoekwoorden [b:d693d11b08] gutsy usb boot pen drive [/b:d693d11b08] in google. Ook die die instructie bij Note was nodig om de MBR van die usb-stick te repareren. Nu kan ik inderdaad opstarten vanaf mijn Kingston DataTraveler usb-stick. Wat FreeNAS betreft. Had je dat artikel op [url=http://www.computertotaal.nl/web/Artikelpaginas/Test-artikel/NAS-voor-Nop.htm]Computer! Totaal[/url] gelezen?[/quote:d693d11b08] Ik heb de link gevonden, maar dat is voor Ubuntu. Hoe moet ik dit doen voor FreeNAS? Ik moet namelijk de ISO van FreeNAS op m'n USB stickje zien te krijgen en niet die van Ubuntu. Wat betreft het artikel: het stond in het nieuwste nummer van de Computer ! Totaal (januari 2008), maar ik zie nu dankzij jou dat er al eerder een artikel van op de site heeft gestaan!
Link naar reactie
[quote:a0578fb7de="Klaasje"]Daarna heb ik mijn USB stick FAT geformatteerd met dosprompt. [/quote:a0578fb7de] Ik heb die FreeNAS iso ook maar even gedownload en gebrand op een CD-RW. Als ik het zo doe als jij, krijg ik dezelfde foutmelding. Maar als ik vanuit Ubuntu Linux die FAT partitie van die usb-stick verwijder (dit keer een Kingston 256 MB usb-stick) zodat deze niet gepartitioneerd is, dan werken die instructies die je uitgevoerd hebt wel. Na het kiezen van de usb-stick zie ik [code:1:a0578fb7de] Mount CDROM Installing system image on disk da0 Unmount CDROM FreeNAS has been installed on da0 You can remove the CD-ROM and reboot [/code:1:a0578fb7de] en dan kan ik inderdaad opstarten met die Kingston 256 MB usb-stick.
Link naar reactie
[quote:ba7cb960a6="jolo"][quote:ba7cb960a6="Klaasje"]Daarna heb ik mijn USB stick FAT geformatteerd met dosprompt. [/quote:ba7cb960a6] Ik heb die FreeNAS iso ook maar even gedownload en gebrand op een CD-RW. Als ik het zo doe als jij, krijg ik dezelfde foutmelding. Maar als ik vanuit Ubuntu Linux die FAT partitie van die usb-stick verwijder (dit keer een Kingston 256 MB usb-stick) zodat deze niet gepartitioneerd is, dan werken die instructies die je uitgevoerd hebt wel.[/quote:ba7cb960a6]Super, bedankt! Ik heb even met de installatie disc van Windows XP de FAT partitie op mijn USB key verwijderd en toen werkte alles inderdaad wel, zoals je al aangaf! Probleem dus opgelost :) Nu zit ik alleen met wat anders, misschien hoort dat probleem niet helemaal in dit forum thuis, maar ik probeer het toch. Nu heb ik hier deze week nog een oude pc aangeboden gekregen en die wil ik graag gaan gebruiken voor FreeNAS. Nu start deze alleen niet op via USB. Het moederbord van deze pc ondersteunt dat niet. Is het dan mogelijk om d.m.v. een USB 2.0 naar IDE converter ervoor te zorgen dat het moederbord de USB schijf als een normale IDE schijf ziet en wel gewoon kan booten vanaf de stick? Daarnaast zie ik heel veel IDE -> USB converters, maar komen de USB -> IDE converters minder vaak voor. Ik ben er toch één tegengekomen met behulp van Google: [url=http://www.digitusshop.nl/index.html?lang=nl&target=d36.html]Digitus USB -> IDE adapter, DA-70147[/url] Zou dit werken?
Link naar reactie
[quote:ecec2a82c6="Klaasje"]Is het dan mogelijk om d.m.v. een USB 2.0 naar IDE converter ervoor te zorgen dat het moederbord de USB schijf als een normale IDE schijf ziet en wel gewoon kan booten vanaf de stick? [/quote:ecec2a82c6] Bij mijn weten is dat niet mogelijk. Dat DA-70147 artikel in die link, is bedoelt om een IDE hardeschijf aan te sluiten op een USB poort.
Link naar reactie
[quote:80de753117="jolo"][quote:80de753117="Klaasje"]Is het dan mogelijk om d.m.v. een USB 2.0 naar IDE converter ervoor te zorgen dat het moederbord de USB schijf als een normale IDE schijf ziet en wel gewoon kan booten vanaf de stick? [/quote:80de753117] Bij mijn weten is dat niet mogelijk. Dat DA-70147 artikel in die link, is bedoelt om een IDE hardeschijf aan te sluiten op een USB poort.[/quote:80de753117] Oké, bedankt. Dan houdt het op. Nu wat anders: op mijn tweede systeem, dat wel van USB kan booten, gebeurt het volgende: [code:1:80de753117]Mount CDROM Installing system image on disk da0 Unmount CDROM FreeNAS has been installed on da0 You can remove the CD-ROM and reboot[/code:1:80de753117] Alles lijkt dus goed te gaan. Als ik dan vervolgens de CD verwijder en het systeem opnieuw opstart (in het bios heb ik de volgende boot volgorde: 1. USB 2. CD-ROM 3. HDD-0) Dan krijg ik de volgende melding bij het opstarten:[code:1:80de753117]error 1 lba 38720 No /boot/loader FreeBSD/i386 boot default: 0:fd(0,a)/boot/kernel/kernel boot: error 1 lba 38720 No /boot/kernel/kernel FreeBSD/i386 boot default: 0:fd(0,a)/boot/kernel/kernel boot:[/code:1:80de753117] Na de laatset regel 'boot:' kan ik zelf iets intikken. De cursor knippert. Als ik dan zomaar wat intik, dan komt dezelfde error weer terug. Het systeem probeert dus wel vanaf de USB stick te booten, maar er gaat iets mis. Maar wat!? Wederom alvast bedankt.
Link naar reactie
Bedankt voor je respons.[quote:e1d3b31c7a="jolo"]Maar wat krijg je na het rebooten met je FreeNAS usb-stick, het eerste te zien? "BTX Loader" of iets later "Welcome"[/quote:e1d3b31c7a] Ik krijg verder niets te zien, het eerste dat ik te zien krijg, is de error met de andere meldingen die ik in mijn vorige post liet zien.[quote:e1d3b31c7a="jolo"]Zou je het eventueel met een andere usb-stick kunnen proberen?[/quote:e1d3b31c7a] Ik kan er vast wel even één van iemand lenen, dat ga ik maar eens proberen.... En anders heb ik nog een externe HD liggen, maar dat doe ik liever niet, want daar heb ik al m'n back-ups op staan. :)
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:18b2a7c170="Klaasje"]Bedankt voor je respons.[quote:18b2a7c170="jolo"]Maar wat krijg je na het rebooten met je FreeNAS usb-stick, het eerste te zien? "BTX Loader" of iets later "Welcome"[/quote:18b2a7c170] Ik krijg verder niets te zien, het eerste dat ik te zien krijg, is de error met de andere meldingen die ik in mijn vorige post liet zien.[quote:18b2a7c170="jolo"]Zou je het eventueel met een andere usb-stick kunnen proberen?[/quote:18b2a7c170] Ik kan er vast wel even één van iemand lenen, dat ga ik maar eens proberen.... En anders heb ik nog een externe HD liggen, maar dat doe ik liever niet, want daar heb ik al m'n back-ups op staan. :)[/quote:18b2a7c170] het is nog niet gelukt, maar ik boot nu gewoon vanaf m'n CD-rom en laat het configuratiebestand op mijn usb stick opslaan. Dat werkt net zo goed, alleen verbruikt m'n systeem nu waarschijnlijk meer stroom. Maar da's niet zó'n probleem :) Bedankt voor de reacties!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...