Ga naar inhoud

Ubuntu 7.10 blijft zwart na startmenu


anoniem

Aanbevolen berichten

AL eerder had ik een topic over Suse10.3 die vastliep na installatie. Ubuntu 7.10 komt niet eens aan installatie toe. Ik krijg wel het startmenu, hoor wel het Ubuntugeluidje, maar verder blijft de boel zwart. Ik verdenk mijn videokaart (Nvidia 6600LE) of monitor (Dell 1905), hoewel die het onder windows XP Pro gewoon doen. Verder heb ik een MSI K8NGM2 met een AMD Athlon 64 3000. Zijn er instellingen die ik kan wijzigen of commando's die ik kan meegeven waardoor de zaak wél kan werken. Ben namelijk wel benieuwd naar Gutsy Gibbon. Of zijn er (negatieve) ervaringen met bovenstaande hardware. Om zomaar voor 120 euro een andere videokaart in te zetten gaat me even te ver. Eef
Link naar reactie
Ik heb een andere monitor (IIyama A702HT) op de analoge uitgang gezet. Met Ubuntu 7.10 maakte dat geen verschil. Nadat het oranje balkje was volgelopen ging het scherm op zwart, een cursor verscheen linksboven en op een haperend Ubuntu geluidje na, bleef het stil en zwart. Met Ubuntu 6 nog een poging gewaagd. Hier gaat het scherm iets eerder op zwart, terwijl het oranje balkje nog niet helemaal vol is. Een blauw scherm verschijnt waarop melding wordt gemaakt van een niet goed werkende Xserver (?). De logfile melding: "var/xorg.0.log" using config file: "etc/x11/xorg.conf" (WW) VESA: no matching Device section for instance (Bus ID PCI: 3:0:0) found (EE) VESA: cannotread V_bios (EE) Screen(s) found, but none have a useable configuration Fatal server error no screens found. (schrijffouten zijn voor mijn rekening) Kennelijk toch iets in de monitor sectie. Maar die IIyama is al jaren bekend en veel verkocht. Net als de Dell FP1905 overigens. Zou toch automatisch gezien en herkend moeten worden? En ziet die geen monitor door iets in de monitor of iets in de videokaart? En hoe doe ik iets aan instellingen als ik het systeem niet eens inkom? Eef
Link naar reactie
Maar had je toen je de PC op startte vanaf de Ubuntu Gutsy CD, bij het eerste ubuntu scherm wel "Check CD for defects" geselecteerd? Verscheen er enig tijd later wel het bericht:"Check finished: no errors found" Je zou deze topic op het Ubuntu forum kunnen checken. Die TS daar heeft weliswaar een ATI video- in plaats van een nvidia kaart. Dus dan lees je gewoon over dat ATI gedeelte heen. http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12023 Check ook nog de output van [code:1:2aab868329] lspci -tv [/code:1:2aab868329][Enter] en check in /etc/X11/xorg.conf de Section "Device" en "Monitor". De Video card's bus identifier (BusID) zou wel moeten kloppen. Deze info zou in die lspci output moeten worden getoond.
Link naar reactie
Dag Jolo, Bedankt voor je advies. Een hoop info om na te kijken. Was ik wel even zoet mee. Die topic waar je naar verwees zou van mij kunnen zijn, maar ik woon niet in België :). De CD is in orde, had ik al gecontroleerd. no errors found. Ik heb intussen mbv de Alternate CD Ubuntu 7.10 weten te installeren. Volgens mij zonder errors o.i.d. Bij het rebooten vulde de oranje balk zich bijna helemaal voordat het scherm zwart werd. Geen actie verder meer. Wel kan ik met Ctr-Alt-F3 in de terminal komen. Ubuntu start kennelijk helemaal op, behalve de Xserver. Ik heb wat dingen nagetrokken: De output van lspci -tv gaf een hoop info over allerlei controllers. Eén regel verwees naar de videokaart: + -04.0 -[0000:03] ----00.0 nVidia Corporation NV43 [GeForce 6600 LE] Dat betreft inderdaad mijn videokaart. Hoe ik uit de voeten moet met /etc/X11/xorg.conf en de secties Device en Monitor moet checken weet ik niet. In de topic uit Belgie van Sjapie stonden een aantal suggesties: sudo apt-get update - 0 pakketten opgewaardeerd sudo apt-get upgrade - extra pakket worden geinstalleerd: gcc -3.3- base lib stdc ++5, NIEUW pakket wordt geinstalleerd: gcc -3.3- base lib stdc ++5 xorg-driver-fglrx sudo depmod -a - gebeurde niks sudo aticonfig --initial (waarbij ik ati door nvidia verving) -niet bekend startx Fatal server error Server is already active for display 0 if this server is no longer running, remove /tmp/.X)-lock and start again Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: Invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 key giving up xinit unable to connect to xserver xinit No Such process (errno3): server error Tot slot nog geprobeerd: sudo dpkg-reconfigure- xserver-xorg met als resultaat: dpkg-reconfigure- : command not found. (diverse keren geprobeerd i.v.m. typefouten zonder resultaat) Ik hoop dat je iets met deze uitkomsten kunt qua informatie en advies. groeten, Eef [b:66b3a7819e][/b:66b3a7819e]
Link naar reactie
Gevonden ! Via de terminal kon ik Midnight Commander installeren. Had ik wat meer zicht op de zaak. (ik weet nog de dagen van Norton Commander) Ik vond /etc/X11/xorg.conf en de sectie Device en Monitor. Bleek bij Device toch de onboardVGA te staan vermeld. En daar hing geen monitor aan. In het BIOS stond weliswaar de PCI-express aangevinkt als Primary adapter, maar ook de onboardVGA kon nog meedoen. Kennelijk had Windows XP daar nooit last van, maar Linux wel. (hm...minpuntje..:)) Na het uitschakelen van de onboardVGA liep alles als een tierelier. Jolo, bedankt voor de tip. En nu ga ik spelen. Eef
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...