Ga naar inhoud

[Ubuntu Gutsy Gibbon] Draadloze netwerk ervaringen


anoniem

Aanbevolen berichten

moeten wij dit als consumenten zomaar accepteren? Wij kopen een apparaat met de gedachte dat het fatsoenlijk werkt onder een besturingssysteem naar onze wensen. Wilt de fabrikant niet eens de moeite nemen om de klanten te helpen dan vind ik dat echt belachelijk! ik heb al eens een mail gestuurd naar sitecom om een linux driver maar ik krijg geen antwoord. Zo verplicht de fabrikant gewoon iedereen om windows te gebruiken! omdat er dus weinig drivers bschikbaar zijn voor linux stappen veel mensen weer over op windows en daar is microsoft natuurlijk weer blij mee! het is gewoon een monopoliepositie! dat moest er ff uit :)
Link naar reactie
hoef je niet te accepteren, maar omdat het merendeel van de pc gebruikers windows gebruikt maken hardware boeren min of meer alleen hardware die onder windows goed werkt, en oner gnu/linux minder, danwel niet. Ik zou idd ook graag zien dat de wl-172 onder fedora werkt. Voorlopig zal ik genoegen moeten nemen met een bedrade configuratie.
Link naar reactie
[quote:8feccca67d="Sandernerd"]ik heb al eens een mail gestuurd naar sitecom om een linux driver maar ik krijg geen antwoord. Zo verplicht de fabrikant gewoon iedereen om windows te gebruiken! omdat er dus weinig drivers bschikbaar zijn voor linux stappen veel mensen weer over op windows en daar is microsoft natuurlijk weer blij mee! het is gewoon een monopoliepositie![/quote:8feccca67d] Om de boel te prikkelen zou je ook aan een fabrikant kunnen vragen of er voor Linux driver zijn, zo niet dat je dan verder gaat kijken. Als zo'n verzoek regelmatig bij fabrikanten van hardware binnenvalt dan zal dat wel effect hebben. Zeikers hebben de halve wereld is mijn ervaring. Jack Marotick
Link naar reactie
Ik denk dat niet alle hardware fabrikanten Linux drivers schrijven. Deze worden dan geschreven door de Linux gemeenschap. Omdat de hardware fabrikanten blijkbaar de benodigde gegevens niet beschikbaar stellen aan de Linux gemeenschap, gaat het schrijven ervan niet erg snel. Om een voorbeeld te geven. Die draadloze Linksys netwerk PCI adapter WMP54G versie 4.1 met een RaLink rt61 chipset, die ik noemde in mijn startpost, werd gefabriceerd in december 2006. En werkte nog niet goed in Ubuntu 7.10 Gutsy die uitkwam in oktober 2007. Doorgaans duurt het een jaar voordat nieuwe hardware ondersteund wordt door Linux. In de alpha test van Ubuntu 8.04 Hardy lijkt het beter te gaan met die draadloze Linksys netwerkkaart.
Link naar reactie
[quote:73a67b6ca8="Sandernerd"]waarom is draadloos zo moeilijk onder linux? wat ís dat toch?[/quote:73a67b6ca8]heb geen ervaring met Linux maar in Ubuntu moest ik alleen maar kenbaar maken dat ik draadloos contact wilde maken met mijn adsl/router de rest had ie al gevonden. Na ingeven van WPA sleutel was ik online.Eigenlijk hetzelfde als in XP...
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik heb een usb wirelesscard met Ralink chipset. Deze zat al in mijn pc toen ik hem kocht (Medion 8808). lsusb geeft: Bus 005 Device 008: ID 148f:2570 Ralink Technology, Corp. 802.11g WiFi Volgens mij is dat een RT70 of rt71 ralink chip. Met ubuntu 7.04 had ik problemen met wpa(2), staat me bij. Maar sinds (k)ubuntu 7.10 werkt het out of the box inclusief wpa2. Ook met pclinuxos (mandriva clone) werkte het out of the box.
Link naar reactie
Of het goed "out of the box" werkt zal wel afhankelijk zijn van de chipset van de draadloze netwerkkaart. [quote:3237263241="jolo"]Ik heb zelf een draadloos Linksys netwerk PCI adapter WMP54G versie 4.1 met een RaLink rt61 chipset. [/quote:3237263241] Deze lijkt wel "out of the box" te werken. Maar de netwerkverbinding crashte tijdens het downloaden. Inmiddels heb ik met de veiligheids- en aanbevolen updates gedownload en geïnstalleerd via het bedrade netwerk, het nogmaals geprobeerd. Deze keer lukte het weer wel om een bestand van bijna 700 MB te downloden via het draadloze Linksys netwerk. De md5sum was OK. Echter helemaal overtuigd ben ik nog niet. Wellicht dat mijn draadloze netwerkkaart in Ubuntu Hardy Heron betrouwbaarder werkt. Dus de vraag is of bij degenen waarbij het draadloze netwerk "out of the box" werkt, deze ook grote bestanden kan downloaden, zonder dat deze draadloze netwerk verbinding crasht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...