Ga naar inhoud

Mandriva 2008 KDE grafische crash


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels de nieuwe Mandriva 2008 KDE CD gedownload, gebrand op een CD en geïnstalleerd, op mijn oude Athlon XP 1700+ PC met 1.5 GB RAM, een 7600GS videokaart, en een 200 GB hardeschijf. Mandriva ziet van het geheugen volgens commando top slechts 905848 KB. Deze gebruikt blijkbaar niet de bigmem kernel. Zie ook deze info op http://mandrivausers.org/index.php?showtopic=43690&st=0 Het is een LiveCD- en installatie CD in 1. De installatie procedure was eenvoudig. Zelfs de nvidia drivers waren meegeleverd. Ook Compiz kon tijdens de installatie worden ingeschakeld. Het installeren van mijn draadloze netwerk kon eenvoudig via Mandriva Linux Control Center > Network & Internet > Setup a new network interface. Deze werd correct herkend als een Ralink RT2561/RT61 802.11g PCI netwerkkaart. De verbinding werkt. De signaal sterkte is goed. Dus om draadloze netwerk verbinding te testen, had ik de bekabelde netwerkkaart uitgeplugd. Ik probeerde 'm te testen met een 580 MB grote download. Maar met nog geen 10 % gedownload, liep de grafische interface vast. Alles was bevroren. Alleen de muis cursor kon ik nog bewegen. De PC reageerde niet meer op het PS/2 toetsenbord. Ook niet op Ctrl Alt F1. Of Ctrl Alt Backspace. Zie deze afbeelding [img:28836a182b]http://img207.imageshack.us/img207/6047/mandriva2008onekdewirelrw5.jpg[/img:28836a182b] Nadat alles was bevroren, kon ik Mandriva nog wel pingen vanuit mijn hoofd PC [code:1:28836a182b] jolo@conroe-pc:~$ ping 192.168.1.102 PING 192.168.1.102 (192.168.1.102) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 192.168.1.102: icmp_seq=1 ttl=64 time=82.1 ms 64 bytes from 192.168.1.102: icmp_seq=2 ttl=64 time=1.42 ms 64 bytes from 192.168.1.102: icmp_seq=3 ttl=64 time=0.761 ms 64 bytes from 192.168.1.102: icmp_seq=4 ttl=64 time=0.802 ms [/code:1:28836a182b] Helaas niet rebooten, want [code:1:28836a182b] jolo@conroe-pc:~$ ssh jolo@192.168.1.102 ssh: connect to host 192.168.1.102 port 22: Connection refused jolo@conroe-pc:~$ [/code:1:28836a182b] Ik moest toen op de resetknop drukken. In de firewall van Mandriva heb ik later in de firewall SSH server geselecteerd. Maar de bovengenoemde foutmelding blijft. Ik heb die 580 MB download opnieuw gestart, maar nu vanaf een snellere server. En is deze keer wel voltooi. Na even niets te hebben gedaan in Mandriva, schakelt de schermbeveiliging in. Alles leek in orde. Maar toen na enig tijd ook de monitor in de spaarstand ging, ging het toch nog mis. Ik bewoog de muis. Ik zie nog een deel van de schermbeveiliging. Alles is weer bevroren. Alleen de muis werkt nog. Ik kan 'm nu zelfs niet meer pingen vanuit mijn hoofd PC. Maar ik ben ook nog wel nieuwsgierig naar ervaringen van anderen over Mandriva 2008. Of deze wel stabiel draait, en zo. //Edit Ik heb eens maar even Compiz uitgeschakeld via Mandriva Linux Control Center > Hardware > Configure 3D desktop > No 3D effects, om te zien of dit iets oplevert. Moest wel eerst even uit en inloggen. //Edit2 De tweede keer pingen ging niet omdat ik in de firewall "Echo request (ping)" niet had gevinkt. Deze is nu wel gevinkt. En is weer te pingen. Echter nog niet bereikbaar via ssh
Link naar reactie
Mij lukte het zelfs niet eens, om de CD van Mandriva 2008 überhaupt opgestart te krijgen. Een hele reeks foutmeldingen, terwijl de md5sum van de iso klopte en ook het bakproduct foutloos was. Pas met de DVD lukte het me uiteindelijk pas om te installeren. Probeer het ook eens met de DVD? De DVD kun je hier vinden: ftp://ftp.u-strasbg.fr/pub/linux/distributions/Mandriva/official/iso/2008.0 Groet, Pjotr.
Link naar reactie
[quote:4578f14a48="pjotr123"]Probeer het ook eens met de DVD? [/quote:4578f14a48] Hoewel ik niet direct zie waarom de DVD beter zou zijn dan de CD, want Ubuntu werkt toch ook vanaf CD, zal ik ook maar downloaden en ter zijner tijd proberen. Wat die SSH betreft vond ik nog op MandrivaClub.nl deze in [url=http://www.mandrivaclub.nl/site/index.php?showtopic=429]deze topic[/url] [code:1:4578f14a48] urpmi sshd [/code:1:4578f14a48][Enter] en een reboot Dat bleek hier ook te werken. Als de grafische interface dan weer vastloopt, kan ik 'm tenminste rebooten vanaf mijn hoofd PC.
Link naar reactie
Of Mandriva er niet in geslaagd is een goed CD te maken weet ik niet. Maar ik heb nog geen reden om aan te nemen dat het een slechte CD is. Alleen lijkt het erop dat er vergeleken met Ubuntu wat weinig applicaties op zitten. Het is overigens niet de eerste keer dat Mandriva een Live/install CD uitbrengt. Ik heb eerst even geprobeerd of ik die Mandriva DVD via BitTorrent kon downloaden op http://torrent.mandriva.com/public/ Deze dus mandriva-linux-2008.0-free-dvd-i586.torrent De poorten daarvoor staan in mijn router bij Applications & Gaming op 6881 to 6882 TCP met het ip adres van de Mandriva PC. Maar zelfs met de firewall in Madriva uit, ging het up- en downloaden langzamer dan 10 KB/Sec. En omdat ik al geruime tijd werk met Ubuntu Gnome ben ik die KDE applicaties niet meer gewent. Ik heb de BitTorrent beëindigd, en download ik 'm dan toch maar via die link die jij postte. Zodat ik deze wellicht morgen kan gaan branden. Nu staat de verwachte downloadtijd nog op ongeveer 1 uur remain. Wel is inmiddels de eerste test na het uitschakelen van Compiz gelukt. Ik heb gewacht tot dat Mandriva 2008 mijn 19 inch TFT monitor in de spaarstand zette. Ik bewoog de muis. Deze keer crashte de grafische interface niet. Maar helemaal overtuigd ben ik nog niet.
Link naar reactie
<evilmode aan> Sja, dat krijg je als je de bleeding edge van cutting edge wil hebben :evil: ;) <evilmode uit> Tip: probeer dergelijke verse distro's eerst eens uit in een virtual machine. VMware, Qemu en Virtualbox voldoen daarvoor uitstekend. VMware zijn m'n ervaringen niet zo daverend mee*, Qemu voldoet goed maar is wat beperkt in z'n hardware emulatie, Virtualbox laat de proc van je systeem gewoon zien aan het guest-OS. Tot heden heb ik de beste resultaten met Virtualbox gehaald. Geef meteen toe dat m'n hardware 'ietwat' zwaarder is dan van Jolo: AMD X2 3600+ met 2 GB RAM en Debian@64 bit. 8) *maar wat bij mij is hoeft bij jou niet zo te zijn... http://www.vmware.com/ http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/ http://www.virtualbox.org/ DEUVM!
Link naar reactie
Cutting edge? Dat valt toch wel mee. Ik test 'm juist op een oude PC, omdat ik 'm wil testen op de hardware zelf. Dus niet in een virtual machine. [quote:b205df83cc="ancum"]DVD ~ CD? Nou bij mij werkt de cd foutloos hoor.[/quote:b205df83cc] Ik denk ook niet dat het vastlopen van X aan de Mandriva CD ligt. Maar aan Compiz. Het downloaden van die Mandriva DVD in die Mandriva 2008 is in ieder geval gelukt. De md5sum was OK. Ik heb die Mandriva 2008 DVD geïnstalleerd op een andere oude PC. Name lijk een Dual Pentium III 1000 Mhz met 1 GB geheugen en een X1650Pro videokaart. Die installatie is gelukt. Ook op die PC werkt Compiz niet goed in combinatie met de schermbeveiliging. Deze is dan niet meer beeldvullend. Deze vult dan een gedeelte, zoals ook te zien is op de afbeelding, die in mijn startpost. En lijkt dan ook minder stabiel.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:cccd668f25="Caesar Tjalbo"]Aha, interessant, ik dacht dat het aan mij(n PC) lag. :lol: Mandriva One 2008 CD gedownload, checksum OK, gebrand, geboot, een groen scherm, daarna een zwart scherm... en daar blijft het bij. Dat was een gewone installatie, geen live CD. Ik probeer het een andere keer wel weer, en dan maar met de DVD.[/quote:cccd668f25] had ik ook met cd versie dvd versie installeerd foutloos :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...