Ga naar inhoud

Release Party voor Ubuntu 7.10. Iedereen is welkom!


anoniem

Aanbevolen berichten

@Robinhoet: niet schreeuwen a.u.b., is niet nodig. En ja, ook jij mag komen, natuurlijk. @Robinhoet en Jim van Zweeden: Ubuntu Ultimate is een privéproject van een aantal mensen, en maakt geen deel uit van de officiële Ubuntu. Blijkbaar hebben de Ultimate-lieden gekozen voor Automatix. Onverstandig, maar dat is hun goed recht. Waarom zijn installatiescripts zoals Automatix, Envy en EasyUbuntu zo slecht? Hierom: ze vervullen de rol van installeerder, zonder de verantwoordelijkheid van installeerder volledig op te pakken qua afhankelijkheden. En daar komt dus de ellende van. Uitgebreide uitleg plus voorlopig standpunt van een lid van de Ubuntu Technical Board inzake Automatix: http://mjg59.livejournal.com/77440.html Verder zijn die scripts nog eens overbodig ook, want het is in de vigerende versie 7.04 echt supersimpel gemaakt om de ontbrekende multimedia-ondersteuning erin te pompen. https://help.ubuntu.com/community/NlMultimediaapplicaties Ook het installeren van gesloten-bron fabrieksdrivers is zeer eenvoudig geworden: Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (Restricted drivers manager) Groet, Pjotr.
Link naar reactie
[b:b02029beb4]pjotr123 schreef:[/b:b02029beb4][quote:b02029beb4]Ook het installeren van gesloten-bron fabrieksdrivers is zeer eenvoudig geworden: Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (Restricted drivers manager) Groet, Pjotr.[/quote:b02029beb4]Ik neem het op jouw gezag graag aan, probleem is dat bij mijn feisty de restricted drivers manager beweerde dat er geen aanvullende drivers nodig waren terwijl de hardware acceleratie van m'n 8500GT toch echt niet werkte. Na meerdere avondjes knutselen op de commandoregel en in conf. bestanden en daarbij vele gebruiksaanwijzingen uit de diverse Ub-forums te hebben opgevolgd kwam ik nooit verder dan óf een geheel niet meer startende X server óf een beeldscherm dat alleen maar op 53 Hz wilde flikkeren. En da's niet echt lekker aan je ogen [img:b02029beb4]http://home.hccnet.nl/g.van.zweeden/dronken.gif[/img:b02029beb4] . Ik geef het grif toe: ik ben absoluut geen linux nerd, na Windows 3.11 is de prompt bij mij nogal naar de achtergrond geraakt en ook het onthouden van de vele linux commando's (vooral de precieze syntax ervan) gaat me niet bijster goed af en dus was ik maar wat blij dat Envy (op mijn systeem althans) de boel wel zonder dralen aan de praat kreeg. Ach ja, het zal de leeftijd wel wezen :wink: , maar ik ben vast de enige niet. Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:4f2cd8296a="Jim van Zweeden"]Ik neem het op jouw gezag graag aan, probleem is dat bij mijn feisty de restricted drivers manager beweerde dat er geen aanvullende drivers nodig waren terwijl de hardware acceleratie van m'n 8500GT toch echt niet werkte. Ik geef het grif toe: ik ben absoluut geen linux nerd, na Windows 3.11 is de prompt bij mij nogal naar de achtergrond geraakt en ook het onthouden van de vele linux commando's (vooral de precieze syntax ervan) gaat me niet bijster goed af en dus was ik maar wat blij dat Envy (op mijn systeem althans) de boel wel zonder dralen aan de praat kreeg.[/quote:4f2cd8296a] De nieuwste videokaarten van Nvidia kun je inderdaad nog niet op de makkelijke manier aan de praat krijgen: de Nvidia driver in de Feisty-pakketbronnen is daarvoor een te oude versie. Over vijf weken komt de nieuwe Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon uit. Die heeft de nieuwe Nvidia driver in de pakketbronnen, dus dan is jouw probleem opgelost! :-)
Link naar reactie
[quote:3c85a0da22]Over vijf weken komt de nieuwe Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon uit. Die heeft de nieuwe Nvidia driver in de pakketbronnen, dus dan is jouw probleem opgelost![/quote:3c85a0da22]Kijk, daar wordt een mens nou nog eens blij van :D !! Wat ik nog wel een beetje jammer vind is dat ik er maar niet achter kon komen waarom ik de boel niet aan de praat kreeg. Nvidia levert ook voor de nieuwste driverversie een installer die de klus zou moeten klaren maar dat ging dus steevast fout en zoals ik al schreef worden daarvoor in de diverse fora legio oplossingen aangedragen die ik allemaal zorgvuldig maar zonder succes heb opgevolgd. Vandaar mijn "greep" naar Envy. Gevolg is wel dat ik van het hele avontuur helemaal niets geleerd heb en da's dus zonde en jammer want linux is nu nog behoorlijk onbekend terrein voor me maar daar probeer ik nou juist verandering in te brengen. Maar goed, da's jouw probleem natuurlijk niet, in ieder geval bedankt voor de opsteker :wink: Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:04a678d87c="Jim van Zweeden"]Nvidia levert ook voor de nieuwste driverversie een installer die de klus zou moeten klaren maar dat ging dus steevast fout[/quote:04a678d87c] Dat is omdat je de nVidia drivers van de nVidia site, niet kunt installeren terwijl X draait. Je kunt de volgende "workaround" doen. Typ in een Terminalvenster het volgende commando [code:1:04a678d87c] sudo rm /tmp/.X0-lock [/code:1:04a678d87c][Enter] Zonder dat bestand weet de nVidia installer niet dat X nog draait, zodat je de drivers veilig kun installeren.
Link naar reactie
Jim in je lege doos. Je bent zeker niet de enige en je hoeft geen nerd te zijn. In tegendeel het zou toch zo moeten zijn dat alles vanzelf word geint. Klick en run oud of je lege box. Als je eerst een avond moet freubelen om iets aan de praat te krijgen dan ligt dat mischien aan de distro?? Als een distro beperkingen heeft, onstaan vanzelf andere iniatieven. Eigenlijk zou men blij moeten zijn om tekortkomingen te compenseren. Dus ENVY , AUTOMATIX2, UBUNTU_GUIDE. UBUNTU ULTIMATE onstaan uit ONVREDE. Voor mij is de ULTIME distro die distro die out of de box werkt. Dan word een distro een succes voor het GROTE publiek en software voor IEDEREEN. Als ik mijn gekochte cursus Frans voor op de camping bij de lokale boekhandel direkt met mijn distro kan afspelen dan ben ik pas blij.
Link naar reactie
[b:b35ebf6824]jolo:[/b:b35ebf6824] Kijk, da's nuttige info. Klinkt in ieder geval zinnig dus mogelijk heb ik dan toch nog wat opgestoken van het hele avontuur. Nu de boel naar behoren draait ga ik er even niet meer aan prutsen maar de volgende keer komt het zeker van pas. Bedankt dus! [b:b35ebf6824]robinhoet:[/b:b35ebf6824] Nou, dat het zo uit de doos zou moeten werken "Click and Run" à la Windows dus is natuurlijk waar, zeker als men dat ook belooft en zelfs beweert dat [u:b35ebf6824]iedereen[/u:b35ebf6824] ermee kan werken. Anderzijds ben ik sowieso wel nieuwsgierig hoe en waarom dingen werken zoals je werken, dus wat er op de achtergrond dan zo'n beetje gebeurt. En daarom vind ik dat prutsen niet zo erg maar het moet dan wel resultaat hebben natuurlijk. En dat was nu even niet het geval. En verder ben ik bij een besturingssysteem dat gratis en voor niets beschikbaar is en grotendeels door vrijwilligers belangeloos wordt onderhouden zeer zeker bereid om wat minder veeleisend te zijn dan bij software waar je dik voor moet betalen en dat dan evengoed allerlei kuren vertoond. Toch een vrij normale gang van zaken helaas. En ik ben het met je eens, alternatieven zoals Envy cs zijn dan misschien niet de elegantste oplossingen en mogelijk soms zelf "gevaarlijk" voor de stabiliteit van je systeem maar ze signaleren wel heel duidelijk waar de pijnpunten zitten bij de niet-nerds onder ons. En als zodanig zijn ze dan toch weer nuttig want ik vermoed inderdaad dat de distro ontwikkelaars vervolgens gaan proberen om ze in de toekomst overbodig te maken. Gr. (vanuit m'n lege doos), Jim .
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Misschien een beetje O.T. maar ik heb gisteravond de beta versie geïnstalleerd van Ubuntu. Ik moet zeggen dat hij erg stabiel overkomt en er worden geregeld nieuwe updates toegevoegd. Na de installatie gisteravond was dat 200 mb! en vandaag ook weer 20 mb. Wat ik erg leuk vond was dat dit mijn eerste Linux-distributie is waar d.m.v. een paar klikjes met de muis perfect een ati-driver werd geïnstalleerd zonder een verdere tweak of wat dan ook. Bij de vorige versie ging dat niet helemaal goed omdat tijdens installatie mijn monitor ook niet goed werd herkend waardoor het beeld zwart bleef. Eigenlijk ook wel een beetje logisch dat alles nu wat beter gaat dan de vorige keer want mijn pc is misschien net een half jaar oud. Wat ook leuk is. Ik kan de verschillende besturingssystemen nu perfect met elkaar vergelijken. Ik heb nl XP voor de games en Vista Home-Premium-Editie en deze Ubuntu versie op m'n pc draaien. Ondanks mijn 2 gig intern geheugen en een stevige Intel dual core processor blijft Vista aanvoelen als stroop. XP reageert erg alert maar dat komt ook dat ik die helemaal stijf getweakt hebt maar wat een snelheid geeft deze Ubuntu versie.... Ik sta werkelijk perplex. Nu nog wat mooiere fonts (zeker in Firefox en ubuntu wordt echt een geduchte concurrent voor het Windows platform. (Wat mij betreft dan) Tja, dit weekend dus weer een plezierige ervaring rijker!
Link naar reactie
Leuk dat het zo goed bevalt, ancum! Hier staat trouwens een simpele handleiding om niet alleen de lettertypes te verbeteren/aan te vullen (met de MS True Type Core Fonts), maar ook om je multimedia-ondersteuning in één keer op orde te krijgen: http://www.ubuntu-forums.nl/kb.php?mode=article&k=79 Als je een LCD- of TFT-scherm hebt, zet dan gelijk ook even de subpixels aan: Systeem - Voorkeuren - Lettertype zet punt bij: Subpixels gladmaken (LCD's). Groet, Pjotr.
Link naar reactie
Bedankt voor je hulp pjotr123. Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Weet jij trouwens of Firefox z'n eigen font map heeft of maakt dit programma gewoon gebruik van de standaard Ubuntu font map? Weet je ook waar deze zich bevindt in Ubuntu? Alvast bedankt. Ik begin echt plezier te krijgen om met dit besturingssysteem te werken ;-)
Link naar reactie
[quote:2b6b9f4eda="ancum"]Bedankt voor je hulp pjotr123. Het ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Weet jij trouwens of Firefox z'n eigen font map heeft of maakt dit programma gewoon gebruik van de standaard Ubuntu font map? Weet je ook waar deze zich bevindt in Ubuntu? Alvast bedankt. Ik begin echt plezier te krijgen om met dit besturingssysteem te werken ;-)[/quote:2b6b9f4eda] Mooi! Daar gaat het bij Linux ook vooral om. Linus Torvalds zegt ook: Just for fun! :-) Lettertypes kun simpel toevoegen. Als volgt: Locaties - Persoonlijke map Nu opent zich het verkennertje Nautilus met een weergave van je persoonlijke map. In de werkbalk van verkennertje Nautilus: Beeld - zet een vinkje bij: Verborgen bestanden tonen Maak nu in je persoonlijk map, een submapje aan, dat je de naam .fonts geeft. Dus met een punt ervoor, zo is de map verborgen. In die map kun je zoveel fonts zetten als je maar wil. Zoals alle fonts van Windows of zo (gewoon kopiëren). Let op: het is een gebruikersinstelling (ze staan immers in jouw persoonlijke map!), dus per gebruikersaccount herhalen. Firefox maakt gebruik van dezelfde lettertypes als Ubuntu zelf. Firefox werkbalk: Bewerken - Voorkeuren - Inhoud - Geavanceerd. Groet, Pjotr.
Link naar reactie
Mooi dat de scanner is gelukt! De lettertypes: in *elke* versie van Ubuntu "moet" je dat mapje .fonts zelf aanmaken in je persoonlijke map. Ligt dus niet aan de beta. Je hebt namelijk lettertypes die meteen voor elke gebruiker beschikbaar zijn, en daar refereer jij aan: die zitten in het bestandssysteem dat alleen met rootbevoegdheid is te benaderen. Maar het is altijd beter om iets op gebruikersniveau af te handelen, wanneer dat kan. Wegens de veiligheid. Vandaar. :-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...