Ga naar inhoud

SuSE 10.2 installeren, Kubuntu verwijderen.


Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn 2e PC enkel Kubuntu staan. Ben momenteel bezig met een cursus Linux en heb SuSe 10.2 op 5 cd's staan. Helaas pakt mijn PC de cd's niet en start gewoon op met Kubuntu. Bios staat goed, cd-rom eerst. Weet iemand hoe ik Kubuntu eraf krijg en SuSe erop? Ben een beginnende Linuxgebruiker (vandaar de cusus) en weet er dus (nog) niet zoveel van. Op de PC staat dus enkel Kubuntu, geen Windows. Groet, Habanero
Link naar reactie
Als die Kubuntu een LiveCD is, start je PC daarvan nog wel op? Heb je van die 5 openSuSE CD's ook CD2 geprobeerd? Zaten die 5 openSuSE CD's bij een computerblad, of heb je ze zelf gedownload en gebrand? In dat laatste, had je na het downloaden de [url=http://nl.opensuse.org/Download_Help]md5sums[/url] wel gecontroleerd? Met welke applicatie had je de CD's gebrand? Heeft deze een optie verify? [quote:8fe0524a76="habanero"]Weet iemand hoe ik Kubuntu eraf krijg en SuSe erop? [/quote:8fe0524a76] Als je openSuSE op de partitie van Kubuntu wilt installeren, hoef je deze niet te verwijderen. Dan selecteer je tijdens de openSuSE installatie de Kubuntu partitie als root partitie, en laat deze formatteren. Als openSuSE de hele harde schijf mag gebruiken, kun je de partitie indeling aan openSuSE overlaten.
Link naar reactie
[quote:4a466038e2="jolo"]Als die Kubuntu een LiveCD is, start je PC daarvan nog wel op? Heb je van die 5 openSuSE CD's ook CD2 geprobeerd? Zaten die 5 openSuSE CD's bij een computerblad, of heb je ze zelf gedownload en gebrand? In dat laatste, had je na het downloaden de [url=http://nl.opensuse.org/Download_Help]md5sums[/url] wel gecontroleerd? Met welke applicatie had je de CD's gebrand? Heeft deze een optie verify? [quote:4a466038e2="habanero"]Weet iemand hoe ik Kubuntu eraf krijg en SuSe erop? [/quote:4a466038e2] Als je openSuSE op de partitie van Kubuntu wilt installeren, hoef je deze niet te verwijderen. Dan selecteer je tijdens de openSuSE installatie de Kubuntu partitie als root partitie, en laat deze formatteren. Als openSuSE de hele harde schijf mag gebruiken, kun je de partitie indeling aan openSuSE overlaten.[/quote:4a466038e2] De LiveCD doet het, vandaar dat Kubuntu nu op de PC staat. Kubuntu mag eraf. SuSe wil ik daarvoor in de plaats maar dat lukt me dus niet. Moet ik Kubuntu soms eerst verwijderen? De rest van de cd's werken ook niet. Ik heb ze zelf gebrand (isobestand) met Nero. De md5sums heb ik gecontroleerd en die kloppen.
Link naar reactie
[quote:cb8aab6fc0="habanero"]Moet ik Kubuntu soms eerst verwijderen?[/quote:cb8aab6fc0] Dat hoeft niet. Tijdens de installatie procedure wordt de root partitie toch al geformatteerd. [quote:cb8aab6fc0="habanero"]De rest van de cd's werken ook niet. [/quote:cb8aab6fc0] Maar zie je dan helemaal geen reactie als je van installatie CD1 probeert op te starten? Als je deze 5 CD's in Kubuntu bekijkt, staan er dan wel bestanden en mappen op? [quote:cb8aab6fc0="habanero"]Ik heb ze zelf gebrand (isobestand) met Nero. [/quote:cb8aab6fc0] Dus zoals uitgelegd in deze [url=http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=111599]helpmij topic?[/url] Check ook nog deze info over [url=http://nl.opensuse.org/Installation]openSuSE Installatie.[/url] En meld wat je daarvan hebt geprobeerd.
Link naar reactie
Suse cdrom erin. Bij opstarten geeft het systeem: Grub loading....please wait....starting up. Maar dit is denk ik voor Kubuntu. Helaas(beginneling die ik ben) snap ik de termen niet op openSuSe.org en weet dan ook niet wat ik moet doen. Ik heb geprobeerd de cdrom te openen om te kijken of er bestanden opstaan maar het systeem geeft aan dat hij ze niet kan vinden. Als ik via system settings-Disk & Filesystems ga zie ik wel dit (wellicht heeft het hier mee te maken Jolo): [u:4edc44acd1]name[/u:4edc44acd1] [u:4edc44acd1] mountpoint[/u:4edc44acd1] [u:4edc44acd1]type [/u:4edc44acd1] [u:4edc44acd1] device [/u:4edc44acd1][u:4edc44acd1]enabled[/u:4edc44acd1] disk WDC400BB-60DG 1 partition 18.9 Gb - - /dev/sda1- 2 partition 17.5 Gb - / - ext3 - /dev/sda2- enabled 3 partition - /proc - proc - proc - enabled 5 partition 831.5 Mb - none - swap - /dev/sda5 - enabled System optical disk CD-ROM CRN-8245B-/media/cdrom0- auto- /dev/scd0-[b:4edc44acd1]disabled[/b:4edc44acd1] Als dit het probleem misschien is, wat kan ik hieraan doen?
Link naar reactie
[quote:160de442f2="habanero"]Suse cdrom erin. Bij opstarten geeft het systeem: Grub loading....please wait....starting up. [/quote:160de442f2] Wellicht zou je dan kunnen melden om wat voor een merk/type PC het gaat. En ook het merk/type cd/dvd speler. [quote:160de442f2="habanero"] Ik heb geprobeerd de cdrom te openen om te kijken of er bestanden opstaan maar het systeem geeft aan dat hij ze niet kan vinden. [/quote:160de442f2] Zijn die 5 openSuSE CD's wel te lezen in een andere PC? En leest de probleem PC nog wel andere CD's? [quote:160de442f2="habanero"]Als ik via system settings-Disk & Filesystems[/quote:160de442f2] Welke mogelijkheid is dit? Ik zie 'm hier niet bij staan http://www.kubuntu.org/docs/kquickguide/C/ch03s07.html Edit: Ik heb zojuist de Kubuntu Feisty gedownload en gebrand en opgestart. Je bedoelt dus System Settings > Advanced > Disk & Filesystem. Mijn eerste indruk is dat je daar niks hoeft te wijzigen. Check eventueel de Administrator mode van die applicatie.
Link naar reactie
Ik denk dat het probleem in mijn cdrom zit. Pakt geen enkel cd meer. Ook de LiveEval cd SuSE die bij de cursus zit doet het niet. Ook geen audio cd's. Overigens zijn de 5 cd's wel leesbaar in een andere pc. Ga even kijken hoe ik de speler aan de praat krijg en doe eventueel nog een beroep op je als het daarna dan nog niet lukt. Groet
Link naar reactie
  • 3 weken later...
[quote:43d20ff0c1="grijmans"]wie kan mij helpen, hoe kan ik kubuntu verwijderen ?[/quote:43d20ff0c1] Jammer, het is toch zo'n mooi besturingssysteem.... Maar Linux is verslavend, dus je komt er nog wel eens op terug! :-) Ubuntu verwijderen en weer terug naar alleen Windows, doe je zo: http://forum.ubuntu-nl.org/message/99933#p99933 Groet, Pjotr.
Link naar reactie
[quote:38df0fae5b="habanero"]Kan ik een externe cd-romspeler aansluiten op deze PC om zo toch SuSE te kunnen installeren? Of herkent mijn PC deze niet onder Kubuntu? [/quote:38df0fae5b] Voor Linux zou het opstarten vanaf een externe cd-romspeler geen probleem moeten zijn. Alleen of je PC ervan wil opstarten, hang af van je PC BIOS. Check eerst maar wat voor een opstart mogelijkheden deze heeft. Heeft deze PC geen brander om vanaf te installeren? Kan de interne cd-romspeler dan niet worden vervangen? [quote:38df0fae5b="habanero"]Compaq Evo D510 USDT[/quote:38df0fae5b] Dus 1 van [url=http://search.hp.com/gwnldut/query.html?charset=iso-8859-1&la=nl&hpvc=sitewide&qs=&nh=10&lk=1&rf=0&uf=1&st=1&qt=D510&submitsearch.x=0&submitsearch.y=0]deze?[/url]
Link naar reactie
De cd-romspeler zou ik kunnen vervangen maar het is de vraag of het de cdspeler zelf is of de behuizing waar ie in zit. Er zit, zoals normaal, geen IDE kabel maar een behuizing die met een soort van contact in een sleuf op de printplaat van de PC vastzit. In deze behuizing zit vervolgens de cd-rom zelf, ook met zo'n contact. Dus ik weet niet wat er defect is, de speler, de behuizing of het contact op de printplaat. Vandaar dat ik, om alles uit te sluiten, over wil gaan op een externe cdspeler. In de PC zit verder geen brander of zo, ook geen diskettestation. Bios: Multi Bay apparaturr (a: of cd-rom) 1e USB apparaat 2e Vaste schijf (C) 3e Compaq Ethernet Controller 4e http://www.topproduct.nl/hardware/desktops/iprod/CC5ADBAC-CF4D-4268-AA03-45B890B6472F/48987/Compaq_Evo_D510_usdt_P_4_2.0_GHz_256M_40G_WXP_Pro_%5BHP%5D_info.html Groet, Ruud
Link naar reactie
Met zekerheid kan ik dit ook niet zeggen. Maar het zou de cd-rom speler zelf kunnen zijn. Bewegende onderdelen slijten eerder dan "een behuizing die met een soort van contact in een sleuf op de printplaat van de PC vastzit." Ik heb even gecheckt bij enkele onlinewinkels. Azerty, Sallandautomatisering en Informatique. Externe CD/DVD spelers zie ik daar niet staan. Wel externe CD/DVD branders. Een garantie dat je inderdaad openSuSE vanaf een externe CD/DVD brander kunt doen, kan ik niet geven. Ik denk dat je beter een alternatieve opstart manier kunt proberen. In die link die ik eerder gaf van die openSuSE installatie stond ook een link naar [url=http://nl.opensuse.org/Install_on_PC_that_can%27t_boot_from_CD]Installatie op PC's die niet vanaf CD kunnen starten[/url] Check die dus maar eerst. Ik bedoel dus Opstarten vanaf USB-stick.
Link naar reactie
Hoi Jolo, Heb net een 1 Gb USB stick gekocht, bios aangepast (USB eerst) maar ook dit werkt niet. Het lijkt wel alsof de PC alleen nog maar wil opstarten vanaf de harde schijf. Alles gecheckt. Ik heb de iso gekopieerd naar de stick, het bestand staat er ook daadwerkelijk op, maar hij start weer vrolijk op met Kubuntu. Dit is toch wel heel vreemd. Kan het zijn dat er soms nog iets aangepast moet worden in het bios? Heb ik soms nog een Linuxdriver nodig voor de stick, die ik in Kubuntu kan installeren? Ook heb ik nog andre USB poorten geprobeerd. Het is overigens een SanDisk (Cruzer Crossfire USB Flash Drive) stick. Verder heb ik nog andere bestanden op de stick gezet, zodat ik zeker weet dat hij goed functioneerd. Groet,
Link naar reactie
[quote:62dfcb34ed="habanero"] Heb net een 1 Gb USB stick gekocht, bios aangepast (USB eerst) maar ook dit werkt niet.[/quote:62dfcb34ed] In plaats van de Boot Sequence in het BIOS te wijzigen, zou je tijdens het opstarten kunnen checken of het BIOS een toets toont, die je kunt indrukken om een boot menu te tonen, waaruit je kunt kiezen waarvan je wilt opstarten. Ik bedoel een boot menu zoals dit [img:62dfcb34ed]http://img180.imageshack.us/img180/4889/a7v266eselectbootdeviceen6.jpg[/img:62dfcb34ed] Voor die USB-stick heb je alleen de instructies nog uit die link die ik postte. Deze dus http://nl.opensuse.org/Installation_without_CD
Link naar reactie
Ik schaam me rot Jolo, dat ik dat niet eerder heb gezien. Heb van de week nog even zitten knutselen in Bios. Daar bestaat de functie MBR herstellen en deze stond uitgeschakeld. Deze heb ik op goed geluk weer ingeschakeld en ziedaar, de installatie van SuSE 10.2 ging als een zonnetje. Hier ben ik dus weken mee bezig geweest haha, en het was eigenlijk supereenvoudig (als je het weet). Bedankt voor het meedenken en alle genomen moeite! Groet,
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...