Ga naar inhoud

Ubuntu: herkent geen standaard CD speler


Aanbevolen berichten

Ik probeer Ubuntu 5.1 op mijn computer te installeren. Ik start op (boot) vanaf mijn DVD speler. Gaat prima totdat hij de apparatuur moet herkennen. Dan zegt hij dat hij geen standaard CD speler vind en wil hij een drijver van een flodderschijf halen. Nee, ik heb inderdaad geen CD speler, alleen maar een DVD writer (Samsung Writemaster). De live CD doet hetzelfde. Op mijn oudere computer kon ik de Live CD wel opstarten. Hoe los ik dit probleem op?
Link naar reactie
[quote:ec46a09871="boshond"]Ik probeer Ubuntu 5.1 op mijn computer te installeren. Ik start op (boot) vanaf mijn DVD speler. Gaat prima totdat hij de apparatuur moet herkennen. [/quote:ec46a09871] Is er een reden om een oude versie van Ubuntu te installeren? Om wat voor een merk/type PC gaat het? Hoeveel werkgeheugen heeft deze? Als dat 256 MB RAM of hoger is, kun je beter (X)Ubuntu Edgy installeren.
Link naar reactie
Computer is 2 weken oud, Asus P5B dual core Conroe, 2GB geheugen, dus dat mag het probleem niet zijn. Oude versie? Vorig jaar op de HCC beurs in Utrecht gekregen. Wist niet dat dat zo snel veroudert. Op diezelfde computer heb ook Windhoos XP lopen en dat is nog veel ouder maar nu trap ik zeker de gehele Linux community op hun p.. ;-). OK, bedankt. Over een kwartiertje heb ik hem binnen. 'k Heb niet voor niets extra veel schijfgeheugen aangeschaft zodat ik Linux nu ook eens op ee moderne computer kan laten draaien.
Link naar reactie
Misschien het simpelst (en snelst) om handmatig in het bestand xorg.conf in de sectie [Monitor] zelf even de juiste HorizSync- en VertRefresh waardes voor je beeldscherm in te vullen. Mijn monitor wordt consequent door geen enkele distro goed herkend en dus zit ik eerst altijd tegen een 800x600 en op 60Hz bibberend beeld aan te kijken. En bovenstaande ingreep lost het ook altijd weer op. Gr, Jim
Link naar reactie
[b:7eb5490f27]bmxje schreef:[/b:7eb5490f27][quote:7eb5490f27]maar ik heb geen rechten om het te veranderen... terwijl ik de enige gebruiker ben op deze pc[/quote:7eb5490f27]In Ubuntu werk je altijd onder een gebruikers account met beperkte rechten dus dat klopt. Je moet eerst root-rechten krijgen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden maar ik doe het zo: Open een terminalverster Type "sudo su" (zonder de aanhalingstekens) en Enter Er wordt om je wachtwoord gevraagd Type "nautilus" (ook weer zonder de aanhalingstekens) en Enter Nautilus wordt nu gestart met beheerdersrechten en vervolgens kun je wijzigen wat je maar wilt, dus ook xorg.conf (rechtsklik en dan Mousepad of een andere texteditor kiezen). Gr, Jim
Link naar reactie
Nou, ik zei al: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Toch.... :) . En die veiligheid valt wel mee hoor. Als je je ding gedaan hebt (en dat kunnen best meerdere dingen zijn, vandaar mijn "sudo su") is het sluiten van dat terminalverster waarin je jezelf root-rechten hebt gegeven voldoende om weer terug te gaan naar de normale gebruikersaccount. Nautilus en alle eventuele andere nog draaiende toepassingen die je vanuit die root-terminal gestart hebt (en die de root-rechten dus geërfd hebben) worden dan automatisch mee afgesloten. Een stukje "gratis dienstverlening" van Linux dus als het ware. En daarmee tevens: Einde onveiligheid :wink: . Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...