Ga naar inhoud

Linux met vista en xp vragen.


Aanbevolen berichten

hoi ik heb op mijn laptop 3 os systemen. 1 .xp media center 2 .vista business 3 .linux suse 10.2 nu heb ik enkele problemen en vragen: 1. hoe kan ik linux veilig de-installeren zonder dat ik vista of xp eraf hoef te halen? 2.hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet via de linux bootloader (lilo) hoef te kiezne uit welk besturingssysteem ik wil laden, maar uit een normaal zwart scherm met witte letters. (dos omgeving achtig) 3. als ik via de bootloader van linux suse kde (lilo) windows xp probeer op te starten dan krijg ik een error te zien genaamd: error bootmgr missing (of iets in die richting). ik kan wel in vista komen als ik eerst vista selecteer in de lilo bootloader en dan word ik naar een zwart wit scherm gelijd waar ik kan kiezen tussen vista of earlier version of windows (de vista bootloader). ik kan als ik eralier version of windows kies kan ik wel gewoon windows xp opstarten. de vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vanuit bootloader van linux alle systemen zonder foutmeldingen kan opstarten en niet viavia? 4. kan ik linux partitie compleet formateren zonder dat ik dan problemen krijg bij het opstarten van xp of vista, aangezien ik dan de bootloader van linux verwijdert heb, of pakt hij dan na het formateren/de-installeren gewoon de bootloader van vista (keuze uit xp/vista)? bij de bovengestelde vragen wil ik eerst alles via een soort dos omgeving kunne selecteren en de andere keer weer alles via linux bootloader. dit is namelijk omdat ik allebei de mogelijk heden wil kennen: alle os systemen laden via linux bootloader. en alle os systemen lader via dos omgeving(menutje waar ik de 3 os systemen kan selecteren) kan iemand mij misschien helpen met mijn vraag aangezien ik bang ben dat wanneer ik linux de-installer of de partitie van linux formateer, niet xp meer kan starten noch vista aangezien dan de bootloader die nu word gebruikt er niet meer is.
Link naar reactie
[quote:8fe6d2280e="laurentm"] 1 .xp media center 2 .vista business 3 .linux suse 10.2 hoe kan ik linux veilig de-installeren zonder dat ik vista of xp eraf hoef te halen? [/quote:8fe6d2280e] Dat is afhankelijk op wat voor een partitie Vista staat. Staat deze op een logische partitie, dan kun je alles regelen vanuit Vista. Eerst download je [url=http://www.vistabootpro.org/]VistaBootPRO.[/url] Als je deze installeert en je daarmee Windows XP en Windows Vista kunt opstarten, kun je via Vista schijfbeheer SuSE Linux verwijderen. En eventueel een NTFS partitie aanmaken/formatteren.
Link naar reactie
linux partitie staat op een extenden aangezien ik er al 43 primaire in gebruik had (1herstel,2xp,3vista) ik wilde toen linux partitie aanmaken maar dan kon ik geen swap meer maken?? dus ging ik via de weg van extenden. via daar heb ik nu een swap en een linux ext2 partitie hoe kan ik dan nu dan linux verwijderen aangezien het op een extended partitie staat/primaire.
Link naar reactie
[quote:454836c7d7="laurentm"] hoe kan ik dan nu dan linux verwijderen aangezien het op een extended partitie staat/primaire.[/quote:454836c7d7] nou, je hebt 4 primaire partities: 1 herstel 2 xp 3 vista 4 extended als die extended alleen uit logische partities voor linux bestaat, dan kun je die gewoon volledig verwijderen en vervangen door een primaire partitie voor windows, of door een nieuwe extended partitie met een logische partitie voor windows. Enige addertje bij verwijderen van linux is dat je de bootloader van linux moet vervangen door die van windows, zodat windows weer zelfstandig opstart. Als dat is gelukt kun je de linux-partities verwijderen of opnieuw formatteren.
Link naar reactie
[quote:ab2e895a87=" maximilaan"]Enige addertje bij verwijderen van linux is dat je de bootloader van linux moet vervangen door die van windows, zodat windows weer zelfstandig opstart. [/quote:ab2e895a87] Als inderdaad zowel Windows XP en Vista op een primaire partitie staan, dan zal Windows dat zelf niet kunnen. In tegenstelling tot Linux kan Windows maar met 1 primaire partitie werken. Als er opgestart moet worden met Vista, dan moet deze partitie zichtbaar en actief zijn. de overige primaire partities behoren dan niet zichtbaar (hidden) en niet actief. Van twee actieve en/of zichtbare primaire partities kan Windows in de war raken. En zal dan niet willen opstarten. Er is dan een third party bootmanager nodig. Bijvoorbeeld Boot Magic. Of de bootmanager van [url=http://www.mecronome.de/xfdisk/]XFDisk.[/url]
Link naar reactie
De vista-bootloader kan dan wel andere Windows versies opstarten. Alleen niet als deze beide op een eigen primaire partitie staan van dezelfde hardeschijf. Ik heb dit nog even gecheckt in Vista via VistaBootPro. (Een GUI voor Vista's BCD) Er kunnen voor de nieuw toe te voegen besturingssystemen alleen een drive letter geselecteerd worden. Een primaire partitie die niet zichtbaar (hidden) is, heeft geen drive letter.
Link naar reactie
ok bedankt, maar hoe verwijder ik eerst de bootloader van linux, gewoon via yast2 en dan geen bootloader selecteren inplaats van de 2 andere opties; lilo of grub. stel dat we ik dan geen bootloader gebruiken geselecteerd heb, word dan de bootloader van vista automatisch geladen aangezien deze nog wle actief is als ik via lilo bootloader, vista selecteer en dan word ik naar de vista bootloader geleidt.
Link naar reactie
[quote:98b604d69d="laurentm"]maar hoe verwijder ik eerst de bootloader van linux[/quote:98b604d69d] Start je PC op met een [url=http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm]Win9x boot diskette/CD.[/url] En typ de commando [code:1:98b604d69d] fdisk /mbr [/code:1:98b604d69d][Enter] [quote:98b604d69d="laurentm"]stel dat we ik dan geen bootloader gebruiken geselecteerd heb, word dan de bootloader van vista automatisch geladen [/quote:98b604d69d] Als XP en Vista inderdaad beide op 2 eigen primaire partitie staan, dan start de Windows versie op die het laatst actief was. een bootmanager zoals Boot Magic of XFDisk is dan vereist. Maar als als de situatie toch anders is. Dus als je voor je Linux had geïnstalleerd had je de bootmanager van Vista gebruikte, dan zal dat na het verwijderen van de Linux bootloader weer het geval zijn. Als je nog twijfelt start dan je PC op in Linux, post dan je [b:98b604d69d] /etc/lilo.conf [/b:98b604d69d] of [b:98b604d69d] /boot/grub/menu.lst [/b:98b604d69d] en die van [code:1:98b604d69d] fdisk -l [/code:1:98b604d69d]
Link naar reactie
[quote:f72e4fcdea] Als XP en Vista inderdaad beide op 2 eigen primaire partitie staan, dan start de Windows versie op die het laatst actief was. een bootmanager zoals Boot Magic of XFDisk is dan vereist.[/quote:f72e4fcdea] eerst xp en toen kwam vista erop daarna linux. kan ik niet gewoon de paritie wissen van linux en die dan toevoegen aan de andere partities of hoe werkt dat precies.? alvast bedankt voor je tijd :D
Link naar reactie
je kunt linux inderdaad gewoon wissen en de partities omformatteren naar bijv. ntfs zodat je de ruimte weer voor windows kunt gebruiken. De angel zit echter in het opstarten van de pc: je moet voordat je linux verwijdert er voor zorgen dat tenminste één Windows-versie zelfstandig kan opstarten (dus zonder de bootloader van linux). Anders loop je het risico dat je nadat je linux hebt verwijderd met een pc achterblijft die niet wil opstarten. Hoe je de dualboot met xp en vista regelt valt buiten dit forumonderdeel.
Link naar reactie
[quote:26b6193f7a="laurentm"] als ik via linuxbootloader voor de optie vista kies gaat hij naar de bootloader van vista en kan ik kiezen tussen xp en vista. [/quote:26b6193f7a] Als dat het geval is. zou je gewoon de Linux bootloader kunnen verwijderen, zoals ik 4 berichten omhoog zei. Houd voor alle zekerheid die genoemde XFDisk achter de hand. En ook je openSuSE DVD. Verder kunnen we je hier niet helpen in OS Linux. Indien je dit wilt, zou maximilaan je topic kunnen verplaatsen naar OS Windows.
Link naar reactie
Waarom wil je Vista? Ik draai nu op een proefpartitie de bètaversie van de volgende Ubuntu Linux 7.04 (die eind volgende maand uitkomt), waarin ik ook Beryl (alfaversie) heb geïnstalleerd. Nou, als je dat ziet, dan is het pas echt: the wow starts now! :-) Daar zijn de visuele effecten van Vista niks bij. Groet, Pjotr.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...