Ga naar inhoud

[suse 10.1 - kde] USB externe harddisk user writable mounten


Aanbevolen berichten

Hoi, 'k heb een usb externe HD gekocht. Hierop 2 partities: sdb1 (FAT32, voor backup van windoos laptop) en sdb2 (ext3, voor backup van /home van suse). Als ik deze inprik, dan zorgt suse/kde (?) voor het automatisch mounten ervan. Echter, dat gebeurt voor de FAT32 als user - root, rwxr-xr-x, en voor de ext3 als root - root, rwxr-xr-x. Kortom, als user mag ik niet schrijven naar deze HD. Hoe & waar pas ik aan dat nu en in de toekomst (de HD zal slecht incidenteel worden aangekoppeld) de user mag schrijven naar deze HD? dank.
Link naar reactie
[quote:6de36b29ec="rolfb"]Iedere keer opnieuw, of eenmalig? [/quote:6de36b29ec] Eenmalig. [quote:6de36b29ec] En waar dan? Gewoon chmodden/chownen op de commandline?[/quote:6de36b29ec] Bijvoorbeeld, of onder de eigenschappen van de bestanden. Commandline is meestal sneller: [b:6de36b29ec]chown -R gebruikersnaam:gebruikersgroep /pad/naar/harde_schijf[/b:6de36b29ec]
Link naar reactie
Nee, dat hoeft alleen bij niet-Linux-bestandssystemen die het rechtensysteem van linux niet ondersteunen, zoals FAT en NTFS. Linux-bestandsystemen op een (externe) schijf maken gewoon deel uit van de boomstructuur van Linux zelf, incl bijhorende toegangsrechten. Probleem met de huidige situatie van automatisch herkennen/mounten van externe schijven is dat dit niet meer via fstab gaat, waardoor je dus in dbus/hal moet grasduinen om na te gaan hoe je het mounten van FAT/NTFS kunt beinvloeden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...