Ga naar inhoud

Een image van een diskette maken


Aanbevolen berichten

Geachte forummers, Graag zou ik advies willen inwinnen van jullie hoe ik een image kan maken van een diskette. In Windows is mij dit niet gelukt. Het is een diskette met een (muziek)programma uit 1995. Alleen is deze originele diskette zo vernuft gemaakt, dat het programma enkel door deze diskette geinstalleerd kan worden. Het heeft de eigenaar destijds 200 gulden gekost, en hij zou het nu graag op een cd willen hebben omdat de pc's van nu geen diskettestation meer hebben. Ik had een keer gelezen over een "dd-aktie" in Linux, maar ken de exacte formule niet meer. Het moet (misschien wel overbodig te vermelden) wel een exacte kopie worden van het origineel. Dank voor het meedenken, en een groet.
Link naar reactie
Het vervelende van dd is dat je devices kopieert en geen files. Je zou dus een partitie kunnen aanmaken van de grootte van een diskette en de inhoud daartoe kunnen kopieren. Vervolgens kopieer je dit device weer naar een lege diskette. Een CD gaat op deze manier niet, omdat deze een ander bestandssysteem heeft. Je nieuwe device die je aangemaakt hebt heet bv hda5 Dan is de syntax: [code:1:45ce84d30b]dd if=/dev/fd0 of=/dev/hda5[/code:1:45ce84d30b] Je kopieert device fd0 (meestal de naam in linux voor je diskette station) naar hda5. Let wel op dat bij dd bit voor bit gekopeerd wordt. Dus je moet dus zeker weten dat je naar het juiste device schrijft.
Link naar reactie
[quote:bfdd5cd0f6="Prin0096"] [code:1:bfdd5cd0f6]dd if=/dev/fd0 of=/dev/hda5[/code:1:bfdd5cd0f6].[/quote:bfdd5cd0f6] Die methode is niet echt handig, omdat je nu een volledige partitie hebt voor de inhoud van de diskette. [code:1:bfdd5cd0f6]dd if=/dev/fd0 of=/pad/naar/diskette.iso[/code:1:bfdd5cd0f6] maakt een iso-bestand aan van de diskette.
Link naar reactie
Bedankt heren, Er is met de methode van Maximilaan idd een bestand aangemaakt. Maar nu nog het 2e gedeelte. Hoe dit te branden op cd? De pc heeft een dvdbrander; moet ik hier letten op de benaming? Ik gebruik het volgende commando: cdrecord -v dev=0,0,0 speed=16 diskette.iso maar hierbij krijg ik foutmeldingen. Zit er soms iets niet goed? Bovenstaande commando heb ik destijds (meen op een ander forum) gelezen en opgeschreven. Laat eens wat weten. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Tegenwoordig kun je achter dev= gewoon de devicefile van je brander plaatsen. Dit is bijvoorbeeld /dev/dvd, /dev/cdrecorder, /dev/hdc, enz. Je kunt waarschijnlijk in fstab wel zien welke je moet hebben en anders biedt "dmesg" uitkomst. Testen of je de goede te pakken hebt kun je bijvoorbeeld doen met "eject /dev/dvd", als de lade open gaat is het de goede ;) Ik vrees echter dat het dan nog niet gaat werken, want het bestand diskette.iso is helemaal geen ISO-bestand. dd maakt gewoon een dump van je floppy naar een file, en aangezien je floppy waarschijnlijk in FAT16 formaat is, is ook diskette.iso in dit formaat. Ik weet wel hoe je dit probleem elegant kan oplossen als het een een bootable floppy gaat, maar aangezien het om een programma gaat lijkt me dit niet het geval. Het meest voor de hand liggende lijkt mij een floppy emulator voor Windows (ik neem aan dat het een Windowsprogramma is, onder Linux kun je de diskette.iso gewoon mounten) of de beveiliging op een andere manier omzeilen (ik heb geen idee hoe een dergelijke beveiliging werkt, dus al helemaal geen idee hoe die te omzeilen). Ik neem aan dat het gewoon kopieeren van de bestanden zelfs als je hierbij nauwkeurig eigendomsrechten behoudt en erop let dat je alle verborgen files meeneemt niet werkt?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Kijk anders eens op Terabyte Unlimited http://www.terabyteunlimited.com/utilities.html Daar vind je: - IMGFLPYD om een Floppydisk Image te maken (formaat .FLP) - MKBISO om van de .FLP een .ISO te maken. Die ISO image kun je mounten in een virtuele CD en fakkelen op een echte. Wellicht (zelf niet geprobeerd) kun je die dan ook booten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...