Ga naar inhoud

geheugen bijgeprikt:swap-space vegroten?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb wat intern geheugen bijgeprikt: van 128 MB zit ik nu op 512 MB. Nu stond me ergens bij, dat je swap-space ongeveer het dubbele zou moeten zijn van je intern geheugen. Mijn huidige, oude, swap-space is destijds inderdaad door de installer ingesteld op 250 MB. Moet ik dan nu de swap-space vergroten naar ca. 1000 MB? Kan ik dat ongestraft doen met fdisk? Ik heb nog zeeen van ongebruikte ruimte op de schijf, maar het is wel al allemaal (vroeger) gepartioneerd. Als ik de swap-space "zomaar" vergroot, worden dan de andere partities verklutst, of is fdisk intelligent genoeg om dat te voorkomen en de andere partities evenredig te verkleinen?
Link naar reactie
Je kunt ook een swap file aanmaken - maar daarvan is de performance wat minder, zoals op "dat andere platform". dd if=/dev/zero of=/swapfile bs=1024 count=524288 (1024 * 512 = 524288) oftewel 524288 kilobyte is 512 megabyte. mkswap /swapfile swapon /swapfile [code:1:c0875edbcc]/swapfile none swap sw 0 0[/code:1:c0875edbcc]toevoegen in /etc/fstab om hem automatisch te activeren bij elke boot. Voila, men heeft meer swapspace, zonder met partitietabellen te hoeven schuiven. Het is uit performanceoogpunt uiteraard aan te bevelen een swap partitie te gebruiken indien mogelijk, en ik zou het ook al niet aanraden om de swapfile op een FAT partitie te zetten. De filenaam /swapfile kun je natuurlijk veranderen in wat je wilt.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Ik zit te wikken en te wegen om van 512 naar 768 te gaan. Dat zal zo'n 70 eurie gaan kosten schat ik. Niet zo'n bezwaar als ik er maar wat op vooruit ga natuurlijk, want ik heb een HP 8750 Pentium III met 850 Hz en die kan maximaal die 768 MB hebben. Ik ben hoofdzakelijk met surfen bezig met gedit erbij. Dat speelt natuurlijk (dacht ik) ook een rol. Onderste regel betreft m'n andere pc. Dus n.v.t. Graag jullie mening.
Link naar reactie
[quote:205db9f718="Figaro"]Ik heb wat intern geheugen bijgeprikt: van 128 MB zit ik nu op 512 MB. Nu stond me ergens bij, dat je swap-space ongeveer het dubbele zou moeten zijn van je intern geheugen. Mijn huidige, oude, swap-space is destijds inderdaad door de installer ingesteld op 250 MB. Moet ik dan nu de swap-space vergroten naar ca. 1000 MB? Kan ik dat ongestraft doen met fdisk? Ik heb nog zeeen van ongebruikte ruimte op de schijf, maar het is wel al allemaal (vroeger) gepartioneerd. Als ik de swap-space "zomaar" vergroot, worden dan de andere partities verklutst, of is fdisk intelligent genoeg om dat te voorkomen en de andere partities evenredig te verkleinen?[/quote:205db9f718] Dat van verdubbelen is een oude regel toen men nog geheugen had van 64 MB e.d.. 512 MB Swap voor 512 MB volstaat perfect. Zelfs voor 1 gig geheugen zie ik distro's met 512 MB swap werken. Als je het niet vertrouwd, zet je een systeemmonitor in je KDE balk. Mocht swap de hele tijd overvol raken, dan zul je een grotere swappartitie moeten maken. Tot die tijd zou ik gewoon je swappartitie lekker ongemoeid laten.
Link naar reactie
[quote:1c05d0e68b="maximilaan"]Mocht je toch meer swap nodig hebben: je hoeft daarvoor niet je huidige swappartitie te vergroten; je kunt er ook gewoon eentje aan toevoegen. Linux kan met meerdere swappartities overweg, en als je die slim opzet is het systeem daarmee nog sneller ook :)[/quote:1c05d0e68b] Ik heb het zelf niet nodig, want idd, op mijn laptop wordt de swap amper gebruikt. Alleen bij second Life en andere grafisch zware progs. Maar ik ben wel benieuwd naar z'n slimme opzet. Kan je een voorbeeldje of beschrijving geven?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...