Ga naar inhoud

Geen internet


anoniem

Aanbevolen berichten

Distributie: Ubuntu 6.10 Bij het opstarten (na het log-in scherm) krijg ik de melding: [i:c22c4c4e6d]Could not lookup internetaddress for ubuntu[/i:c22c4c4e6d] ubuntu is de naam van de pc, maar da's wel duidelijk denk ik. Eth0 is "up", krijgt een IP-nummer (192.168.1.9) van m'n router toegewezen, bestands-en printerdeling in het interne netwerkje hier (deze pc en een WinXP laptop) werkt gewoon, ik kan m'n router pingen (op 192.168.1.1) ik kan zelfs de DNS servers van m'n provider pingen maar verder houdt het op. Mail verzenden/ontvangen geeft een foutmelding: kon de server smtp.[i:c22c4c4e6d]provider[/i:c22c4c4e6d].nl c.q. pop.[i:c22c4c4e6d]provider[/i:c22c4c4e6d].nl niet vinden" Bij het surfen naar een willekeurige link krijg ik een soortgelijke foutmelding. Wie het weet mag het zeggen, gráág zelfs !! Gr, Jim
Link naar reactie
in m'n etc/hosts.conf bestand staat[code:1:0e73d9b9e7]127.0.0.1 localhost ubuntu ubuntu.MSHOME[/code:1:0e73d9b9e7]Moet daar dan ook het IP-adres van de router (192.168.1.1) worden toegevoegd? Zou wel vreemd zijn want ik heb aan dat bestand laatstelijk niets gewijzigd, het enige wat veranderd is is de router. De oude had IP-no 10.0.0.2, de nieuwe dus 192.168.1.1 en sindsdien heb ik dat probleem. Maar het IP-nummer van de oude router heeft dus blijkbaar ook nooit in dat hosts.conf-bestand gestaan en toen werkte het probleemloos. Het omwisselen van die router heeft overigens in mijn WinXP (op de zelfde machine) en op een XP-laptop geen enkel probleem veroorzaakt. Of moet dat inmiddels niet meer bestaande IP-nummer ergens anders in de configuratie nog aangepast worden? Gr, Jim
Link naar reactie
Probleem inmiddels opgelost. Bij de netwerkinstellingen van ETH0 stond als DNS 162.168.1.1 in plaats van 192.168.1.1 En da' s mijn eigen fout, daar stond na het wisselen van de router nog 10.0.0.2 en dat heb ik handmatig (en dus fout) gewijzigd :oops: . Raadselachtig blijft voor mij waarom daar na de router-omwisseling nog de oude waarde is blijven staan, je zou toch zeggen dat dat middels DHCP vanzelf goed ingsteld moet worden. Dus als iemand me daar nog iets over kan/wil leren, graag. Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:2009179320="Jim van Zweeden"]Raadselachtig blijft voor mij waarom daar na de router-omwisseling nog de oude waarde is blijven staan, je zou toch zeggen dat dat middels DHCP vanzelf goed ingsteld moet worden. [/quote:2009179320] Het is inderdaad gebruikelijk als je ip-adres verkrijgt via DHCP dat je niks aan de instellingen hoeft te wijzigen. Dat is het geval als er in je /etc/network/interfaces zoiets staat [code:1:2009179320] auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet dhcp [/code:1:2009179320] Dat je handmatig wijzigen hebt moeten maken, geeft mij de indruk dat je statische ip-adressen gebruikt. Ik ben zelf aan het overstappen van DHCP naar statische ip-adressen. In 1 van mijn pc's in Ubuntu is de inhoud van mijn /etc/network/interfaces [code:1:2009179320] auto lo iface lo inet loopback auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.19 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 [/code:1:2009179320] En in mijn /etc/resolv.conf [code:1:2009179320] nameserver 62.179.104.196 nameserver 212.142.28.69 [/code:1:2009179320] In plaats van de bovengenoemde bestanden te editen wordt in Ubuntu ook wel gebruik gemaakt van [code:1:2009179320] network-admin [/code:1:2009179320][Enter]
Link naar reactie
Tja, de netwerk instellingen altijd aan DHCP overgelaten dus.... Mijn /etc/network/interfaces:[code:1:ebde1ee6b9]# The loopback network interface auto lo iface lo inet loopback # The primary network interface auto eth0 iface eth0 inet dhcp[/code:1:ebde1ee6b9]En mijn /etc/resolv.conf :[code:1:ebde1ee6b9]domain mshome nameserver 192.168.1.1[/code:1:ebde1ee6b9]En daar lijkt (nu in ieder geval) niets mis mee. Ten minste, waar dat "domain mshome'" vandaan komt en waar dat voor nodig is......? network-admin kan ik op m' n systeem niet vinden........ Staat trouwens ook niet in de lijst van beschikbare progs van synaptic. Nou ja, het werkt nu zoals het moet en dat is natuurlijk het belangrijkste maar ik probeer altijd te begrijpen hoe en waarom dingen gaan zoals ze gaan en dat lukt nu even niet, en zo leer je er ook niets van natuurlijk. Helaas! Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:bbdb819500="Jim van Zweeden"] network-admin kan ik op m' n systeem niet vinden[/quote:bbdb819500] network-admin is wat je kunt typen in een Terminalvenster. Of als je Gnome op Nederlands staat via Systeem > Beheer > Network. Meer info daarover in het Engels is te vinden op deze [url=http://www.debianadmin.com/ubuntu-networking-for-basic-and-advanced-users.html]Ubuntu networking for Basic and Advanced Users.[/url]
Link naar reactie
Allereerst excuses dat ik zo laat reageer maar ik ben -volkomen onverwacht- enige tijd zelfs niet in de buurt van wat voor computer dan ook geweest. Ik heb network-admin inmiddels op m' n systeem gevonden en daar wat rondgekeken. Maar veel verder kom ik daar ook niet mee, daar staat bij "Eigenschappen/Configuratie" zoals verwacht "DHCP" en verder dezelfde gegevens als hierboven al is genoemd. Raadsel bliijft dus gewoon bestaan. Maar goed, alles werkt dus ik moet er maar mee leven. Evengoed bedankt voor de suggesties natuurlijk. Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...