Ga naar inhoud

linux installatie probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Geachte lezers. Ik draai windows xp op een sata schijf (schijf heeft 4 partities) Daarnaast heb ik een 20 gig EDI schijf. Hierop wil ik Linux instaleren. Tijdens installatie (Fedora ) worden de volgende schijven herkent dev/sda (windows schijf) dev/hdb (vrije lege 20 gig schijf) Wanneer ik kies instalerenop hdb gaat het direct in het begin van het instaleren fout. Tijdens installatie (Suse) wordt de vrije schijf niet eens herkent. Wat moet ik doen om toch op de 20 gig EDI schijf Linux te installeren Ger
Link naar reactie
[quote:d1610dd9b9="Ger42"]Tijdens installatie (Fedora ) worden de volgende schijven herkent dev/sda (windows schijf) dev/hdb (vrije lege 20 gig schijf) [/quote:d1610dd9b9] Zonder partities dus? [quote:d1610dd9b9="Ger42"] Wanneer ik kies instalerenop hdb gaat het direct in het begin van het instaleren fout. Tijdens installatie (Suse) wordt de vrije schijf niet eens herkent. [/quote:d1610dd9b9] Fedora Core, SuSE of beide? Om welke versie(s) gaat het eigenlijk? Wat gaat er dan fout bij Fedora Core?
Link naar reactie
Wat heb ik precies gedaan. Ik heb via Dos opstart Fdisk gedraaid en dos partitie op 20 gig verwijderd. Geprobeerd Suse (10,1) te instaleren maar mislukt Geprobeerd Gedore (6,0) te instaleren mislukt Via Dos Fdisk primaire DOS partitie op 20 gig gemaakt en weer beide programma geprobeerd te instaleren. Bij SUSE zie ik de schijf gewoon niet dus kan ik ook niet installeren en bij Gedore krijg ik een lees schrijf error Wanneer je precies wil weten wat er staat zal ik nog een keer proberen te instaleren. Kan het ook zijn dat de drivers van de SATA schijf niet goed zijn, Hierop staat C:Windows. Deze heet ook sda De 20 gig is een EDI schijf. deze heet hdb
Link naar reactie
[quote:b66a10ddba="Ger42"]Via Dos Fdisk primaire DOS partitie op 20 gig gemaakt en weer beide programma geprobeerd te instaleren. [/quote:b66a10ddba] Dat kun je beter niet doen. Als je van te voren partities wilt aanmaken, zou je dat kunnen doen met een Linux LiveCD. Bijvoorbeeld [url=http://gparted.sourceforge.net/livecd.php]GParted.[/url] Daarmee maak je dan een EXT3- swap partitie aan. [quote:b66a10ddba="Ger42"]De 20 gig is een EDI schijf. deze heet hdb[/quote:b66a10ddba] Wat zit er dan op hda? Is dat je dvd-speler/brander? In dat geval kun je beter de IDE hardeschijf op de Primary jumperen als Master, en de dvd-speler/brander Primary Slave. [quote:b66a10ddba="Ger42"]Kan het ook zijn dat de drivers van de SATA schijf niet goed zijn, Hierop staat C:Windows. Deze heet ook sda [/quote:b66a10ddba] Die zou niets met het installatie probleem te maken moeten hebben. Alleen als de PC vanaf die SATA hardeschijf opstart, zal daarop GRUB in de MBR worden geïnstalleerd.
Link naar reactie
[quote:6cc6ad100a="Ger42"] Ik heb wel een dvd en een dvd brander op IDE. Ik zal controleren of deze op hda zitten. [/quote:6cc6ad100a] Als je zowel een IDE dvd-speler en een dvd brander heb, dan heeft je moederbord blijkbaar twee IDE poorten. Voor de hardeschijf is dan nog steeds Primary Master aanbevolen. De dvd-speler zou dan zoals ik in mijn vorig bericht meldde op Primary Slave. De brander op Secondary Master. Maar ook cd dvd-speler Secondary Master en dvd-brander Secondary Slave is goed. [quote:6cc6ad100a="Ger42"] Hoe kan ik tijdens installatie de schijf voor linux dan klaarmaken. [/quote:6cc6ad100a] Er zijn twee mogelijkheden. Ofwel je laat 'm ongepartitioneerd. Of je partitioneerd 'm zoals ik al meldde in mijn vorig bericht via GParted. Als je die hebt via Partition Magic of Partitie-Expert. [quote:6cc6ad100a="Ger42"]Moet ik dan in de grafische of text modus werken. [/quote:6cc6ad100a] Kan beide. Grafisch is makkelijker. Indien de grafische interface niet wil starten, zou je tekst modus kunnen proberen.
Link naar reactie
Ik weet nu precies de error in Red Hat [b:abc98c2c4e]Invoer/uitvoer fout during read on /dev/hdb[/b:abc98c2c4e] Dit gebeurt na afhankelijkheid test. Ik heb ook Ubuntu geprobeerd. Bij Ubuntu krijg ik [b:abc98c2c4e]Het aanmaken van het wisselgeheugen in partitie #5 op IDE 1 slave hdb error[/b:abc98c2c4e] Dit gebeurt tijdens gparted. Ik heb in DOS de partitie nogmaals verwijderd. Ubuntu opgestart vanaf schijf. Gparted gestart. Moet daar kiezen wat ik wil maken kies voor ext van 2.5 gig en weer krijg ik dezelfde melding. In windows zie ik wel dat de schijf in partities gedeeld is maar verder gebeurt er niets Ik kan de ide schijf niet op hda zetten. Dan start het systeem niet meer op. Ger
Link naar reactie
[quote:4bef731399="Ger42"] Ik weet nu precies de error in Red Hat Invoer/uitvoer fout during read on /dev/hdb (..) Bij Ubuntu krijg ik Het aanmaken van het wisselgeheugen in partitie #5 op IDE 1 slave hdb error [/quote:4bef731399] Wellicht zou je die IDE hardeschijf kunnen testen met de diagnostische software van de fabrikant. [quote:4bef731399="Ger42"]Ik kan de ide schijf niet op hda zetten. Dan start het systeem niet meer op. [/quote:4bef731399] Hoe heb je dit geprobeerd? Gejumperd als Master? Sommige hardeschijven hebben ook een Single jumper setting. Een voorbeeld daarvan is [url=http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_cv=1.123&p_pv=&p_prods=0&p_cats=123&p_hidden_prods=&prod_lvl1=0&cat_lvl1=123&p_search_text=jumper+settings&p_new_search=1&p_search_type=answers.search_fnl]WDC.[/url] Cable Select zou je ook nog kunnen proberen. De hardeschijf komt dan op het einde van de 80 aderige datakabel. Om welk merk/type moederbord en IDE hardeschijf gaat het?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...