Ga naar inhoud

dhclient en DHCPREQUEST


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik zit met het volgende probleem; mijn Linux bak krijgt van mijn ADSL modem via DHCP een IP toegewezen. Omdat ik een vaste range IP adressen heb is dit eigenlijk altijd hetzelfde adres en dat wil ik ook zo houden vanwege wat daemons die erop draaien. Ik heb mijn modem geupgrade en nu krijgt mijn Linux machine telkens een ander IP adres toegewezen bij opstart. Als ik daarna de /var/run/dhclient.eth0.leases aanpas, het goede adres erin zet en de eth0 ifdown en ifup krijgt de machine via een DHCPREQUEST weer het juiste IP. Als ik boot stuurt ie altijd een DHCPDISCOVER. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie bij boot al een DHCPREQUEST stuurt voor dat ene IP adres? Ik heb zitten klooien in de /etc/dhclient.conf, maar krijg het alleen voor elkaar dat ie het IP adres van de DHCP server volledig negeert en een standaard ingesteld IP pakt. Dat heeft echter weer tot gevolg dat er geen entry van is in mijn modem en alle verkeer wordt tegengehouden. Het moet toch mogelijk zijn om dhclient al bij bootup een DHCPREQUEST te laten sturen...? Bedankt, - Fahr
Link naar reactie
Je probleem komt me bekend voor. Mijn router is een oude computer, waarop freesco draait. Je kunt daarop instellen, dat hij altijd hetzelfde locale ip-address toekent aan een bepaalde computer uit je prive-netwerkje door ergens (in die freesco computer dus) het MAC-address van die client-computer op te geven, en ook zijn host-name.[url]www.freesco.org[/url] Zie het forum. Bij de nieuwste versie van freesco is dit een 'advanced setup' feature. Bestudeer hoe het daar werkt, en pas dat toe op de linux in je router, als die daar voorzieningen voor heeft tenminste. Precies hierom heb ik dus een freesco-router. Hopelijk helpt dit je enigzins op weg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...