Ga naar inhoud

linux, wat nodig


anoniem

Aanbevolen berichten

ha collega zwoegers! situatie schets: nieuwe router ASUS WL-500W gekocht, die ondersteund een ext. HDD aan USB. Ext HDD gekocht (WD My Book 250Gb) en aangesloten op Windows PC, met partition magic geformatteerd en gepartitioneerd in FAT32 (4 x 60 Gb) het delen via Windows Explorer als netwerk drives gaf steeds problemen; in het manual (want dán ga je pas lezen :wink: :wink: ) stond dat "FAT32 has a 2GB file size limitation and do not support files above that size. if you want to use files over 2GB, you must format the disk to EXT2 file system" Zo gezegd , zo gedaan. Partition Magic gestart; hele handel gedelete en EXT2 partitie aangemaakt. Volgens instructie secundaire (want geen OS wensen) partitie gemaakt. Maar... nu is de boel niet te benaderen vanuit windows en ook via de router (linux) software geeft de HDD niet thuis. Ik zie hem dus niet en kan er ook niet meer op, Part. magic geeft error messages (#072 en 10002) en wissen gaat ook niet want er staat nog een file open... Heb intussen IFS drives gedownload en geinstalleerd maar kom eigenlijk door gebrek aan kennis niet meer verder... need help. kan iemand me aangeven wát ik moet doen om een linux HDD bruikbaar te krijgen en.of dit zinvol is in een netwerk met louter windows pc's? En hoe krijg ik de HDD weer "leeg"...
Link naar reactie
Je hebt een ext2 partitie aangemaakt met Partition Magic (waar ik geen ervaring mee heb trouwens) maar heb je die ext2 partitie toen ook geformatteerd wat ook moet, zoals trouwens in het door jou aangehaalde verhaaltje staat ? Ik denk van niet, want formatteren van een ext2 partitie moet onder Linux, en een 'format' opdracht staat er waarschijnlijk niet in de beperkte linux van je router. Ook is het zo dat je onder linux een nieuw device (de harde schijf dus) moet mounten, Zie ook de FAQ van dit C!T Linux forum.. Een oplossing is een knoppix live cd of dvd. www.knoppix.org. Hiermee kun je linux vanaf cdrom (of dvd) draaien zonder je Windows schijven te beroeren, en dus je USB drive partiie in ext2 controleren (aanmaken is dus al gebeurd) en daarna formatteren.Op een niet geformatteerde schijf-partitie kun je niks schrijven... Hoe je onder windows contact krijgt met een ext2-partitie van een hardisk op je router weet ik ook niet precies. Wellicht zul je voor MsWindows een driver voor ext2 moeten installeren. Zoek maar eens in Google: met als zoekterm[code:1:30125d0891]ext2 driver ms windows[/code:1:30125d0891]. Ik kwam iets op Sourceforge tegen, Versie 0.30, dus nog hevig in ontwikkeling, maar wellicht werkt het al redelijk. Probeer maar. Kijk ook vooral uit of deze driver een harde schijf aan USB ondersteunt. Ps.Een file van 2 Gb is heel groot, heb je dat echt nodig? Wat je met 'IFS drives' bedoelt weet ik niet, een tekort in mijn kennis.... Een gedeeltelijk antwoord dus, maar wellicht helpt dit je wat verder.
Link naar reactie
Een ext2-driver voor Windows is niet nodig, je benadert immers de schijf over een netwerk. wat je zou moeten doen is de partitie op de usb-schijf verwijderen en vervangen door een nieuwe partitie. partition magic weigert dat blijkbaar? Kijk dan of je vanuit Windows zelf met het partitioneerprogramma van Windows de partitie kunt verwijderen en een nieuwe kunt aanmaken. Hoe en wat kun je evt op het Windows-deel van dit forum vragen. (ik ga er hierbij van uit dat je de usb-schijf tijdens het partitioneren met de windows-pc hebt verbonden, ipv de router) Max
Link naar reactie
[quote:305f94673b="vrolykje"]Part. magic geeft error messages (#072 en 10002) [/quote:305f94673b] Voor fouten in Partition Magic, check je [url=http://www.powerquest.com/home_homeoffice/support/productdetail/index.jsp?pid=&pvid=npmagic_8]Symantec' Technical Issues Support.[/url] [quote:305f94673b="vrolykje"]kan iemand me aangeven wát ik moet doen om een linux HDD bruikbaar te krijgen en.of dit zinvol is in een netwerk met louter windows pc's? [/quote:305f94673b] Als het alleen gaat om pc's met Windows XP, zou je beter naast 1 kleine FAT32 partitie, een grote NTFS partitie kunnen aanmaken. [Edit] Hm, ik heb intussen deze dicussie op het [url=http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060717224331858&board_id=11&model=WL-500gP&page=1&SLanguage=en-us]Asus forum[/url] gelezen. Als EXT2 partitie(s) echt nodig zijn, zouden deze ook kunnen worden aangemaakt via een [url=http://gparted.sourceforge.net/livecd.php]Gparted Live CD.[/url] Eventueel is deze online te bestellen. Meer info daarover staat in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=64018]Linux FAQ. [/url] [/Edit]
Link naar reactie
En volgens mij is er enige verwarring gaande:[quote:af7252e878]PC, met partition magic geformatteerd en gepartitioneerd in FAT32 (4 x 60 Gb)[/quote:af7252e878][quote:af7252e878]"FAT32 has a 2GB file size limitation and do not support files above that size. if you want to use files over 2GB, you must format the disk to EXT2 file system"[/quote:af7252e878]Hier worden [b:af7252e878]partitie[/b:af7252e878]- en [b:af7252e878]bestands[/b:af7252e878]grootes door elkaar gehaald. Lijkt me dus niet dat daar het probleem zit. Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...