Ga naar inhoud

Welk filesystem gebruik je?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik gebruik voor Linux bij voorkeur EXT3. ReiserFS heb ik ook wel gebruikt. Maar ik vind EXT3 betrouwbaarder. Dit is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. En wordt ook het meest gebruikt volgens deze [url=http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=443612]Linuxquestons.org Poll.[/url] Andere Linux filesystems (XFS, JFS enz) gebruik ik niet. Want deze worden niet ondersteund door mijn favoriete partitionerings tool Partitie-Expert van Acronis/easy Computing. De optie Geadvanceerd > Type partitie wijzigen van Partitie-Expert, gebruik ik eventueel alleen voor het aanmaken van een FreeBSD slice.
Link naar reactie
Vergeet ik helemaal zelf antwoord te geven :oops: Ik gebruik XFS, behalve op de /boot partitie waar ReiserFS staat (omdat grub en xfs elkaar bijten) Ik heb het nodige gelezen over filesystems en gezien de toekomstige functie van m'n huidige desktop als mediacenter kwam XFS als beste uit de bus. In een mediacenter komen grote files voor, vnl videobestanden. XFS heeft een superieure verwerking van dergelijk grote files. Helaas zijn de tools voor XFS niet compleet: vergroten kan wel, maar verkleinen en verschuiven van XFS partities gaat niet. Dat betekend dus een zorgvuldige planning vooraf van je partities maar dan hoef je er ook niks meer aan te doen ;) Overigens heb ik voor de laptop en thuisserver ook deze constructie gebruikt (ReiserFS op /boot, de rest op XFS) :D
Link naar reactie
Booten van FAT, een ander FS gaat niet altijd goed, heb ik pijnlijk proefondervindelijk vastgesteld. Meestal ReiserFS op de partities, en sinds kort ext3, nu dat stabieler zou zijn geworden. Het uit de running (pun intended) halen van de hoofdontwerper van ReiserFs heeft hier ook mee te maken. In virtual machines (VMware = gratis!!!) houd ik het bij FAT. Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
Gebruik al behoorlijk lang ReiserFS, nooit problemen geconstateerd. Wel is Reiser bij (veel) kleine bestanden wat langzamer omdat het zo mogelijk probeert om de gegevens in de vrije ruimte van de directorytree zelf onder te brengen, dat spaart inodes en dus ruimte op schijf. Maar dat kun je dan weer verhelpen door in etc/fstab de optie "notail" toe te voegen. Van ruimtebesparing is dan uiteraard ook geen sprake meer. Gr, Jim
Link naar reactie
Gebruik al behoorlijk lang ReiserFS, nooit problemen geconstateerd. Wel is Reiser bij (veel) kleine bestanden wat langzamer omdat het zo mogelijk probeert om de gegevens in de vrije ruimte van de directorytree zelf onder te brengen, dat spaart inodes en dus ruimte op schijf. Maar dat kun je dan weer verhelpen door in etc/fstab de optie "notail" toe te voegen. Van ruimtebesparing is dan uiteraard ook geen sprake meer. Gr, Jim
Link naar reactie
Op Linux gebruik ik ext3, het is het enige filesystem (samen met ext2) dat (relatief) eenvoudig handmatig te debuggen is. Verder heeft het (in tegenstelling tot reiserfs) goede ondersteuning voor quota, EAs, en ACLs. XFS zou m'n tweede keuze zijn, maar is wegens voornamelijk betrouwbaar op high-end hardware die bij een stroomuitval gecontroleerd het systeem uit kan schakelen (omdat bij normale x86 hardware geheugen eerder random informatie gaat uitspuwen dan de harddisk uit is). Daarnaast wil je een flinke noodstroomvoorziening hebben, omdat je anders door delayed allocation flink data kunt verliezen (hoewel dit bij een kernel panic nog steeds het geval kan zijn).
Link naar reactie
Ik gebruik momenteel reiserfs voor de hoofdpartitie, maar aangezien suse op ext3 overstapt zal dat bij de volgende installatie niet meer het geval zijn. mijn data en home partitie zijn ook reiserfs, en dat zal voorlopig wel zo blijven. Verder geen problemen met reiser, enige nadeel is dat rescue-cd's vaak geen module hebben geladen om reiserfs-partities te benaderen..
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...