Ga naar inhoud

Krijg tweede harde schijf niet aan de praat


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen Ik heb net een tweede harde schijf gekocht omdat de eerste vol zit. Ik gebruik Ubuntu dapper. Ubuntu vindt de schijf zonder probleem, maar ik kan hem niet mounten. dit heb ik geprobeerd: bjorno@TheBMachine:~$ sudo mount /dev/sdb Password: mount: kan /dev/sdb niet vinden in /etc/fstab of /etc/mtab dus, hoe krijg ik mijn disk in de fstab of mtab? wat zijn de stappen die je moet zetten, zodat een schijf automatisch bruikbaar wordt in linux? het is trouwens een schijf waarop ik geen partaties wil maken. ciao en alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:025d4c0b7e="Bjorno"]Ik heb net een tweede harde schijf gekocht omdat de eerste vol zit. Ik gebruik Ubuntu dapper. Ubuntu vindt de schijf zonder probleem, maar ik kan hem niet mounten. dit heb ik geprobeerd: [code:1:025d4c0b7e] bjorno@TheBMachine:~$ sudo mount /dev/sdb Password: mount: kan /dev/sdb niet vinden in /etc/fstab of /etc/mtab [/code:1:025d4c0b7e] dus, hoe krijg ik mijn disk in de fstab of mtab? [/quote:025d4c0b7e] Je kunt 'm alleen plaatsen in /etc/fstab Check de output van [code:1:025d4c0b7e] sudo fdisk -l [/code:1:025d4c0b7e][Enter] [quote:025d4c0b7e="Bjorno"] het is trouwens een schijf waarop ik geen partaties wil maken. [/quote:025d4c0b7e] Als er geen partities op staan, valt er ook niks te mounten. :wink: Als er een Windows partitie op staat, check dan deze [url=http://www.psychocats.net/ubuntu/mountwindows.php]Mounting Windows Partitions in Ubuntu[/url].
Link naar reactie
Je moet de schijf eerst partitioneren om hem uberhaupt te kunnen gebruiken. Dit kun je bijvoorbeeld doen met 'cfdisk'. Als je geen behoefte hebt aan geavanceerde indelingen kun je gewoon 1 grote primary partitie aanmaken die de gehele schijf beslaat. Deze partitie (waarschijnlijk /dev/sdb1) genaamd kun je vervolgens formatteren met 'mke2fs -j /dev/sdb1' (als je ext3 als filesystem wilt). De partitie kun je vervolgens (als root) mounten met 'mount /dev/sdb1 mountpunt'. Als je de partitie ook als gebruiker wil kunnen mounten moet je hiervoor een entry in fstab aanmaken (als Ubuntu dat niet automagisch doet nadat je de schijf gepartitioneerd en geformateerd hebt). Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...