Ga naar inhoud

Mandriva 2007 Free versus Powerpack Test


anoniem

Aanbevolen berichten

De Mandriva fans zullen neem ik aan al op de hoogte zijn dat [url=http://www.opensourcenieuws.nl/index.php/content/view/3653/]Mandriva 2007 is uitgebracht.[/url] Ik heb dus zowel Mandriva 2007 Free- en de Powerpack Edition. Ik heb deze beide geïnstalleerd op een Athlon XP 1700+ met 512 MB RAM. De installatie procedure ging ongeveer als volgt: Mandriva 2007 DVD in de dvd-speler plaatsen en pc opnieuw opstarten vanaf de Mandriva installatie dvd. Er verschijnt dan een bootmenu met daarin onder andere Boot from Hard Disk Installation Rescue System En nog een aantal andere opties. Via F2 kon al Nederlands worden geselecteerd, zodat ook dat bootmenu in het Nederlands wordt getoond. Eventueel kan de taal ook worden geselecteerd in het volgende dialoog. Daarna komt de Licentie overeenkomst. Als deze wordt geaccepteerd verschijnt de Installatie/Opwaardering dialoog. Ik koos Installatie. Dan de toetsenbord indeling en Beveiliging niveau. De default is Hoog. Maar ik heb gekozen Standaard niveau. Dan komt het partotioneren. Ik had de partitie indeling al gedaan met Partitie-Expert van Acronis/Easy Computing. Gebruik een bestaande partitie Volledige harde schijf wissen en gebruiken Gebruik de vrije ruimte op de Windows partitie Aangepast schijfpartitionering Ik koos dus Aangepast schijfpartitionering en selecteerde een partitie voor de [b:e45951d4aa] / [/b:e45951d4aa] Daarna is er nog de mogelijkheid de cd/dvd naar de harde schijf te kopiëren. Dat heb ik dus niet gedaan. Dan de Pakket groep-selectie. Als deze is gedaan kan het installeren van de pakketten beginnen. Als dat is voltooid verschijnt de Opstartloader dialoog. De default is LILO. Ik koos GRUB met grafisch menu. En ik selecteerde deze te installeren in de MBR. Aan het einde van de installatie kan er nog worden gekozen om updates te installeren. Ik koos Nee. Daarna kon de pc worden herstart. Na deze her-start volgde hardware configuratie. De grafische kaart een nvidia 7600GS werd correct gedetecteerd als een GeForce 7. Bij beeeldscherm. Op die pc zit een 19 inch TFT wide screen. Ik selecteerde dus Flat Panel 1440x900. En een resolutie 1440x900 24bpp. Alleen Mandriva 2007 PowerPack Edition heeft tijdens de installatie ook nog het dialoog: Voor deze grafische kaart is een fabriekseigen stuurprogranma beschikbaar die extra functionaliteit ondersteunt. Wilt u deze gebruiken? Ik koos Ja. Dan wordt voor mijn nvidia kaart de nvidia drivers geïnstalleerd. Wat me opviel dat er in de Mandriva 2007 Free Edition twee problemen waren, die niet in de Powerpack Editon waren. Namelijk nadat ik de beeldscherm resolutie had ingesteld, kon deze worden getest. Er verscheen op de moniror Message Mode not supported H:90.1KHz V:60.1Hz Ik heb dit kunnen oplossen door in /etc/X11/xorg.conf bij Section "Monitor" HorizSync 31.5-90 te wijzigen in HorizSync 31.5-60 Een ander probleem is dat bij de Mandriva 2007 Free Edition de muis in X niet werkt. De muis cursor is er wel, maar reageert niet op de PS/2 muis. cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (II) Loading extension MIT-SCREEN-SAVER (EE) AIGLX: DRI module not loaded (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse (EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/mouse De output van ls -l /dev/mouse is lrwxrwxrwx 1 root root 10 okt 8 2006 /dev/mouse -> input/mice Deze output knippert overigens wel in rood. Er is geen /dev/input/mice Als ik die link /dev/mouse verwijder en opnieuw aanmaak naar een bestaande /dev/psaux [code:1:e45951d4aa] su cd /dev ln -s psaux mouse [/code:1:e45951d4aa] en X via Ctrl Alt Backspace opnieuw start, werkt de muis wel. Maar omdat udev de devices na een reboot weer opnieuw aanmaakt, werkt de muis dan niet meer. Dus heb ik via mousedrake een andere muis geselecteerd. Namelijk PS/2 > Algemene PS/2 wielmuis. Dan is de ls -l /dev/mouse output [code:1:e45951d4aa] /dev/mouse -> psaux [/code:1:e45951d4aa] Met het verschil dat deze dat dan ook nog is na een reboot. En daarmee zijn beide Mandriva 2007 Free Edition problemen opgelost. Dit bovenstaande werkt dus wel out of de box in de Powerpack Edition. Beide Mandriva 2007 stonden overigens volgens mousdrake op dezelfde muis driver. Namelijk: Universeel > Iedere PS/2 & USB muis. Om de een of andere reden moet dus in Mandriva 2007 Free een andere muis driver worden geseltecteerd dan in de Power Edition voor dezelfde Sweex PS/2 muis.
Link naar reactie
Toevallig vandaag de free edition uitgeprobeerd. Installeren ging erg makkelijk maar videodrivers configureren was een drama. Ik heb de Wiki gevolgd op mandrivaclub.nl maar dat bracht helaas geen verbetering. Ik kreeg mijn resolutie op m'n 17" TFT scherm niet hoger dan 640x480. Videokaart is ATI X800 XT P.E. AGP. Welke driver ik ook pakte, ik kreeg hem niet behoorlijk aan de praat zelfs niet in VESA modus. Eerlijk is eerlijk bij andere distributies heb ik hetzelfde probleem. Helaas ben ik niet zo'n tweaker die dik in de configuratiebestanden ga lopen klooien. Eerlijk gezegd huiver ik er nou voor om de betaalde editie te kopen.
Link naar reactie
[quote:e6a803dd58="ancum"]Ik kreeg mijn resolutie op m'n 17" TFT scherm niet hoger dan 640x480.[/quote:e6a803dd58] Kreeg je dan bij een hogere resolutie ook zo een Mode not supported melding van de tft monitor? Bij mij werkte de Free Edition tot een resolutie van 1280x1024. Voor de resolutie van 1440x900 was het pas nodig de /etc/X11/xorg.conf te editen. Als de monitor geen foutmelding geeft. Welke foutmelding geeft dan [code:1:e6a803dd58] cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE [/code:1:e6a803dd58][Enter] [quote:e6a803dd58="ancum"]Videokaart is ATI X800 XT P.E. AGP. Welke driver ik ook pakte, ik kreeg hem niet behoorlijk aan de praat zelfs niet in VESA modus[/quote:e6a803dd58] En de radeon driver? Met welke naam werd je videokaart herkend? [quote:e6a803dd58="ancum"] Helaas ben ik niet zo'n tweaker die dik in de configuratiebestanden ga lopen klooien.[/quote:e6a803dd58] Omdat Mandriva voor iedereen is, zou het eigenlijk behoren te werken zonder configuratie bestanden te editen. Zover is het dus nog niet. [quote:e6a803dd58="ancum"]Eerlijk gezegd huiver ik er nou voor om de betaalde editie te kopen.[/quote:e6a803dd58] Het is natuurlijk wel makkelijker omdat de 3D drivers voor nvidia en ATI worden meegeleverd. Ik had overigens die Mandriva 2007 Powerpack Edition aangeschaft bij [url=http://www.munnikes.nl/cd/cart/index.php?action=cat&cat=209&kid=90e559f5ee5c19182554038ca54e278d&lang=nl]Munnikes[/url] Ik heb hier zojuist ook even de Mandriva Free edition op een pc (Pentium II 300MHz 256 MB RAM) geïnstalleerd met een ATI videokaart. Een Radeon 9000. Bij Configuratie van grafische kaart & monitor, staat bij grafische kaart: ATI Radeon (fglrx). Dat lijkt me inderdaad een geschikte driver. De monitor staat zo te zien op Aangepast Plug en Play. Resolutie stond op 1600x1200. Dat is niet de juiste resolutie voor mijn monitor. Dus gewijzigd in 1440x900. Kleuren stond op 16 bits. Gewijzigd in 24 bits. Dan Test. De monitor geeft inderdaad weer die Mode not supported melding. De installatie kan echter wel verder. Zo te zien in /etc/X11/xorg.conf wordt er dan gebruik gemaakt van Driver "ATI"
Link naar reactie
Hoi Jolo, De driver stond standaard op de gewone radeon. Mijn monitor gaat niet verder dan 1280x 1024. Ik ga eens even kijken bij munnikes. Verder ben ik us op zoek naar een zeer gebruikersvriendelijke linuxdistro. Xandros is mijn favoriet maar geen 64 bits ondersteuning. Wel een ingebouwde fabrieks ati driver. Ben nu een testversie aan het downloaden van SLED10 van Novell. Mandriva hou ik wel in de gaten en ik twijfel nog steeds of ik hem zal kopen of niet. Welke versie adviseer je mij? Of moet ik voor zo' n silvermember lidmaatschap gaan?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...