Ga naar inhoud

ftp server installen op fedora


anoniem

Aanbevolen berichten

Ok ik heb even een tijdelijke server bij mij thuis geregeld (gewoon een desktop pc eigenlijk maargoed:P). Heb fedora succesvol geinstalleerd (gek maar 2 vd 5 cd's nodig, waarvoor heb ik dan die andere 3 gedownload:S). Heb via grafische desktop ftp aangevinkt, kon echter nergens snelkoppeling ontdekken. Heb op forum van fedora gepost, kreeg daar een niet geheel werkende link: http://www.fedora-nieuws.nl/document/ftp.html heb om dit te doen op deze pc (winxp) putty gedownload en gestart, ingelogged op root. 1e command ging al mis (apt-get kent hij niet). install ging wel goed. useraanmaken ook. chmodden denk ik ook, kreeg geen foutmeldingen. Vervolgens liep ik hierop vast [code:1:11e2fe5604]1- open with you favorit editor a conf_file gedit /etc/vsftpd/vsftpd.conf[/code:1:11e2fe5604] [quote:11e2fe5604]cannot open display: (null) Run 'gedit --help' to see a full list of available command line options.[/quote:11e2fe5604] Wat kan ik hieraan doen? Hoe stel ik trouwens in welke user in welke map mag? btw als ik via de grafische desktop naar home/ftp wil bladeren dan mag ik niet in het mapje ftp. (user sdk is enigste user, root natuurlijk ook). Als ik via root inlog op de pc dan is het ftp mapje in home leeg. Heb nu via grafische interface 2e ftp server aangevinkt maar zie nergens wat verschijnen:S.
Link naar reactie
[quote:9da5467d02="M.V. Wesstein"]Dattie apt-get niet kent is normaal op een rpm-based distro als Fedora :P En dat gedit niet werkt is ook logisch: het is een grafisch programma en dat werkt niet op de commandline. Probeer eens met[code:1:9da5467d02]nano /etc/vsftpd/vsftpd.conf[/code:1:9da5467d02][/quote:9da5467d02] ow is er soms ook een command line install versie mogelijkheid dan? Want op mijn dedicated server kan alleen fedora of win2k3 geleverd worden, lijkt me niet dat fedora dan grafisch is:S. Ik zal het command even proberen vanavond:). Maar heeft iemand enig idee waar zo'n programma geinstalleerd wordt want ik kan het niet vinden zegmaar...
Link naar reactie
Nou het is (deels) gelukt. Kan eindelijk inloggen op ftp, is echter iets vreemds aan de hand. Het gaat fout met die user toewijzingen. Nu kan ik met user2 in mapje srcds maar in de submappen cstrike en bin en hl2 kan ik niet in. Via grafische desktop kon ik bij permissions zetten op user2, ftp-users in plaats vaan root, rool files. Nu kon ik de files zien, echter iets uploaden in de submap cfg ging niet. Dus ik intypen chmod 770 etc en chmod 770 cstrike. Als resultaat dacht ik dat ik niet meer in de map cstrike via ftp kon (zoals eerst, 550 failed to switch directory ofzo) maar als ik goed kijk kan ik wel in cstrike maar in ALLE submappen (VEEEL) kan ik niet. Om in cfg te komen heb ik dit geprobeerd: cd srcds cd cstrike chmod 770 cfg Maar kan met ftp nog steeds niet in dat mapje zonder handmatig, grafisch user 2 en ftp-users in te stellen. Heb ook geporbeerd met putty in te loggen als user2, dat ging (gek alleen ftp user aangemaakt toch:S) maar cd srcds zegt hij meteen dat die map niet bestaat. Dus via daar kan ik het ook niet doen:S. Iemand enig idee hoe ik dit oplos. Via grafisch alles handmatig op user2, ftp-users zetten is niet echt een oplossing want volgens mij kan ik dan nog niks uploaden en heb in de toekomst geen grafische toegang meer. edit: kan nergens wat uploaden, cannot create file krijg ik steeds. readme.txt van zelfgemaakte mkdir hlds en daarna chmod 777 kan ik wel downloaden. het is echt een config probleem, als ik inlog met root (heb hem uit de blocklist verwijderd) dan werkt ftp wel gewoon.
Link naar reactie
Recursief de eigenaar van bestanden veranderen onder een bepaalde map; chown -R <naam user> <naam map> Recursief veranderen permissies van bestanden onder een bepaalde map; chmod -R <permissies> <naam map> Elke systeemuser die je verder aanmaakt heeft toegang tot de ftp server/ssh/anderen, dus ook die user2, mits ze niet in de blocklist staan of anderzijds afgeschermd zijn.
Link naar reactie
[quote:171759b015="Tekkie"]Recursief de eigenaar van bestanden veranderen onder een bepaalde map; chown -R <naam user> <naam map> Recursief veranderen permissies van bestanden onder een bepaalde map; chmod -R <permissies> <naam map> Elke systeemuser die je verder aanmaakt heeft toegang tot de ftp server/ssh/anderen, dus ook die user2, mits ze niet in de blocklist staan of anderzijds afgeschermd zijn.[/quote:171759b015] ik moet mijn files in de directory van de ftp server zetten?
Link naar reactie
Nee je zet ze gewoon ergens neer waar je met de user waarmee je de bestanden wilt beheren (de eigenaar v/d bestanden) erbij kunt, en zet de permissies zo dat die gebruiker er ook bij kan. Makkelijk zou gewoon zijn in de homedir van die gebruiker. Die ftp directory is wel handig als je nog eens anonymous ftp wilt gaan aanbieden. Ps. is het niet lichtelijk onverstandig om een server waarvan je de basispricipes niet kent op een colocatie neer te zetten?
Link naar reactie
[quote:fb2ac2a3b0="Tekkie"]Nee je zet ze gewoon ergens neer waar je met de user waarmee je de bestanden wilt beheren (de eigenaar v/d bestanden) erbij kunt, en zet de permissies zo dat die gebruiker er ook bij kan. Makkelijk zou gewoon zijn in de homedir van die gebruiker. Die ftp directory is wel handig als je nog eens anonymous ftp wilt gaan aanbieden. Ps. is het niet lichtelijk onverstandig om een server waarvan je de basispricipes niet kent op een colocatie neer te zetten?[/quote:fb2ac2a3b0] heb nu probleemloos een CS, CSS en sof2 server naast elkaar runnen, ftp is echter zo onlogisch dat ik het niet voor elkaar krijg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...