Ga naar inhoud

Suse 10.1 en Win XP pro dual boot


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik heb sinds vandaag Suse 10.1 op mijn PC (AMD 64 3000) naast Windows XP geinstalleerd. Nu kan ik tijdens het opstarten in het Suse scherm kiezen of ik Suse of Windows wil opstarten. Kies ik Suse: die start gewoon probleemloos op. Kies ik Windows: krijg ik de melding: [b:6a77af11cd]chainloader (hd0,0)+1[/b:6a77af11cd] en daar blijft het dan bij. Nu zou ik toch graag Windows willen kunnen gebruiken, wie zou mij dit probleem kunnen helpen oplossen in jip-en-janneke-taal. Moet namelijk nog wel ff wennen aan het hele Linux concept. Ik heb de installatie laten doen door Suse zelf, dus ook het uitzoeken van de HD en dergelijke. Mij werd namelijk verteld dat Suse Windows lekker laat staan. Op dit moment zou ik alleen een uitleg mbv het grafishe Linux begrijpen, tenzij het natuurlijk makkelijk is uitgelegd en te doen via de textconsole. Bij voorbaat dank Siemen
Link naar reactie
[quote:d9ae1012ae]Ik heb de installatie laten doen door Suse zelf, dus ook het uitzoeken van de HD en dergelijke. Mij werd namelijk verteld dat Suse Windows lekker laat staan. Op dit moment zou ik alleen een uitleg mbv het grafishe Linux begrijpen, tenzij het natuurlijk makkelijk is uitgelegd en te doen via de textconsole. [/quote:d9ae1012ae] Als ik het op deze manier lees zou het kunnen dat Suse Windows verkleint heeft. Als je Suse naast windows wilt zetten kan je in windows een partitie vrij maken, maar deze moet je niet door windows laten formateren. Dan gaat Suse 10.1 gelijk naar de nieuwe partitie en maakt een goede boot sector aan op de eertste HD schijf. Mocht je dit goed gedaan hebben dan moet je eens kijken naar GRUB (is het boot gebeuren van Linux) Groet
Link naar reactie
Ok zoiets had ik ook al door, maar snapte van de hele Grub discussies heel erg weinig.... Waar vindt ik Grub?? Vraag 2: Kan ik anders niet makkelijker eerst Suse weer uninstallen en dan een betere volgorde aanhouden?? Is dit trouwens mogelijk, en wel zo dat mijn windows er nog gewoon door werkt?? Mzzl Siemen
Link naar reactie
Het GRUB gebeuren kan je ook vinden in Yast. Bij Systeen/bootloader. Als je windows verkleint is zou je deze moeten herstellen. Zou evt FIXMBR gebruiken en kijken wat Windows doet.. Of deze op start. Lukt dit Installeer Suse dan opnieuw zoals ik beschreef. [quote:6ae9a09ab2]Als je Suse naast windows wilt zetten kan je in windows een partitie vrij maken, maar deze moet je niet door windows laten formateren. Dan gaat Suse 10.1 gelijk naar de nieuwe partitie en maakt een goede boot sector aan op de eertste HD schijf. [/quote:6ae9a09ab2] Evt een goede forum voor diep gaande vragen: http://forum.nedlinux.nl/ Groet
Link naar reactie
Dat suse je windows-partitie verkleind heeft hoeft geen probleem te zijn. Immers, als je onder Windows een nieuwe partitie aanmaakt wordt de Windows-partitie ook verkleind :) Op sommige systemen ontstaat echter wel een probleem, doordat suse een voor Windows ongebruikelijke partitietabelopmaak gebruikt. Windows wil dan niet meer opstarten. Om na te gaan dat je hier last van hebt kun je proberen met de installatie-cd van XP de bootloader van Windows terug te zetten. Dat doe je met het commando [b:b38e3f8bb1]fixmbr[/b:b38e3f8bb1] Als Windows dan goed opstart is er niks mis met de partitionering. Start dan de pc op met de installatiedisk van suse, boot het geinstalleeerde systeem en herstel in YaSt de bootloader. Start windows niet op, dan kun je proberen om in de bios de ondersteuning voor grote schijven te wijzigen. Helpt dat ook niet, of biedt je bios die optie niet, dan rest je alleen nog een complete herinstallatie van Windows, waarbij je eerst alle partities verwijdert (zodat de partitietabel van suse ook verdwijnt). succes, Max
Link naar reactie
Ok, ten eerste bedankt voor de snelle reacties. ten tweede, heb ik weer eens te snel ergens op geklikt waardoor het probleem nu zelfs erger is geworden (naar mijn mening) Ik heb in Yast windoos eerst als eerste in de boot lijst gezet, leek mij geen probleem, was het ook niet alleen windoos starte nog steeds niet op. Zelfde melding als eerder. Daarna las ik het FixMBR verhaal, dus ik zag dit in Yast, klik er op en start opnieuw op. Nu het volgende, nu start nix meer op. De PC komt nu met de melding: Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten. Geprobeerd met XP CD op te starten, resultaat: vastloper Geprobeerd met Win Me CD op te starten: zelfde resultaat. En op dit moment even geen floppies voorhanden om een opstart disk te maken, want de mijne blijkt overleden te zijn. Bij de floppie reageert zelfs nix, tijdens het lezen al een vastloper... Dussss iemand nog een goede oplossing of kan ik mijn PC in de prullenbak deponeren?? :cry: Bij voorbaat dank Siemen
Link naar reactie
[quote:024c32d514="DeVliegendeHollander"] Ik heb in Yast windoos eerst als eerste in de boot lijst gezet, leek mij geen probleem, was het ook niet alleen windoos starte nog steeds niet op. Zelfde melding als eerder. [/quote:024c32d514] Klopt, je kunt de volgorde in de bootloader wel wijzigen, maar dat maakt verder totaal niets uit met betrekking tot het wel of niet willen starten van Windows. [quote:024c32d514] Daarna las ik het FixMBR verhaal, dus ik zag dit in Yast, klik er op en start opnieuw op.[/quote:024c32d514] Als je goed had gelezen, dan had je dit gedaan met de cd van XP :) Maar ik vermoed dat dit hetzelfde effect heeft gehad. [quote:024c32d514] Nu het volgende, nu start nix meer op. De PC komt nu met de melding: Druk CTRL+ALT+DEL om opnieuw op te starten. [/quote:024c32d514] Kortgezegd: je hebt de bootloader van XP nu teruggezet, en die kan zoals ik al voorspelde geen Windows meer opstarten omdat Windows de huidige partitietabel niet begrijpt. [quote:024c32d514] Geprobeerd met XP CD op te starten, resultaat: vastloper Geprobeerd met Win Me CD op te starten: zelfde resultaat. [/quote:024c32d514] Zelfde oorzaak als hierboven: Windows snapt de partitietabel niet. Heb je al in bios gekeken of je de ondersteuning voor grote schijven kunt wijzigen? volgens mij moet je die van 'auto' omzetten naar 'lba' Daarna snapt Windows het weer en start Windows weer op. Voor Linux moet je even doen wat ik heb uitgelegd: suse starten vanaf de installatie-cd en dan de bootloader in YaST weer opnieuw naar het mbr schrijven. [quote:024c32d514] En op dit moment even geen floppies voorhanden om een opstart disk te maken, want de mijne blijkt overleden te zijn. Bij de floppie reageert zelfs nix, tijdens het lezen al een vastloper... [/quote:024c32d514] floppies maken heeft geen zin... [quote:024c32d514] Dussss iemand nog een goede oplossing of kan ik mijn PC in de prullenbak deponeren?? :cry: [/quote:024c32d514] nou, in de prullenbak gooien is wel erg drastisch :) Probeer bovenstaande, of installeer XP opnieuw, waarbij je helemaal aan het begin van de installatie alle partities eerst verwijdert, en nieuwe partities aanmaakt voor windows en linux. Succes, Max
Link naar reactie
En weer bedankt voor de reactie, maar geen succes volgens mij, 1: waar in de BIOS vind ik die ondersteuningsfunctie?? Of kan het zijn dat die er niet in zit in mijn BIOS?? Megatrends v02.54 BIOS. 2: als ik opstart en ik heb de installatie dvd erin, dan krijg ik de keuzes: boot van harddisk (dit lukt dus niet, omdat hier windows ingesteld staat) installatie en dan nog een aantal installatie versies. maar dus niet de optie om op te starten mbv de dvd, of moet het dan via installatie?? 3. Kan ik trouwens in die regel onder het keuze menu ook een command invoeren om op te starten, zo ja welk commando is dat?? Een lijst met mogelijke commands is trouwens welkom hoor, heb ik nog niet naar gezocht, wou eerst linux grafisch een beetje leren kennen, daarna pas text console. 4. Windows op nieuw installeren, dit gaat moeilijk lukken denk ik, als ik een windows cd erin doe om te booten loopt het vast en hier houdt mijn kennis van windows "even" installeren op.... :oops: Alweer bij voorbaat dank Siemen [edit]ik lees nu ook pas jou post over FIXMBR, maxi, ik had de post er boven wel gelezen die van jou kwam dus ietsje later toen het euvel er al was... :cry:
Link naar reactie
als boot from harddisk niet werkt, dan kies je inderdaad voor de installatie. Na de initialisatie van het installatieprogramma krijg je de vraag wat voor installatie je wilt doen. je kunt dan kiezen uit een nieuwe installatie en een upgrade. In dat scherm zie je ook een knop waarmee je overige opties kunt kiezen. Druk op deze knop en kies voor de optie die het bestaande systeem kan repareren.
Link naar reactie
oke, hiermee kom ik wel in Linux, maar omslachtig. Tijdens de reparatie krijgt ik een fout en gaat het reparatie programma over in een linux kernel programma (correct me if wrong), via hier kan ik kiezen uit een aantal opties: bv: aanwezige install repareren of aanwezige iinstallatie opstarten. Ik heb de laatste gekozen omdat ik al 2 keer dezelfde symptomen heb gehad. Want na het starten van deze aanwezige installatie en weer opnieuw opstarten begint het weer van voor af aan...dus die MBR is nog steeds stuk... Ik blijf nou in Linux, maar hoe kan ik vanuit hier iets aan de zaak verbeteren??? tijdens dat opstarten komt er eerst dat scherm waarin staat wat ie allemaal start (zwart scherm met alle opstartende items) hierin komen best veel foutmeldingen voor: can't initialize.... het gaat net even te snel om te lezen wat niet geinitialiseerd kan worden, maar ja..goed is het niet lijkt mij. Ik denk trouwens dat het voor mij nu het beste zou zijn als iemand me eerst eens terug kreeg naar een single windows boot en dat ik dan later eens na rustig alles gelezen en gezien te hebben weer eens Linux ga installeren :lol: Bij voorbaat dank Siemen
Link naar reactie
[quote:6526cb65a3="DeVliegendeHollander"]Ik blijf nou in Linux, maar hoe kan ik vanuit hier iets aan de zaak verbeteren?[/quote:6526cb65a3] Als je inderdaad in Linux bent, zou je als superuser de output kunnen posten van [code:1:6526cb65a3] fdisk -l [/code:1:6526cb65a3][Enter] zodat de anderen ook kunnen zien hoe je partitie indeling eruit ziet.
Link naar reactie
De partitie-indeling haalt volgens mij weinig uit. Het probleem is vrij bekend: doordat suse op bepaalde systemen een ongebruikelijke partitietabel aanmaakt wil windows niet meer starten, ook niet als je windows' eigen mbr terugzet, of linux geheel verwijdert. Lapmiddel is door lba in de bios aan te zetten (ondersteuning harde schijven van 'auto' naar 'lba' zetten), of door alle partities weg te gooien en compleet opnieuw te beginnen. Windows herinstalleren zonder alle partities verwijderen haalt ook niks uit, omdat dan de gewraakte partitietabel intakt blijft, en windows halverwege de installatie (na de reboot) opnieuw in de problemen komt.
Link naar reactie
Oke mensen, het is een kennis van mij gelukt om windows er weer geheel nieuw op te krijgen (don't ask me how), dus is het linux ff weg. Ik moet nog wel meer lezen over how-to-linux merk ik, dus ga ik dat eerst ff doen en dan weer eens een keer proberen. Als er dan weer vragen zijn kom ik hier gewoon weer terug. Maar allen dank voor de hulp, ik heb weer eens een hoop geleerd 8) Mzzl Siemen
Link naar reactie
He, mooi dat windows nu weer werkt :) Mocht je een nieuw avontuur willen aangaan; maak dan met een windows-programma de benodigde Linux-partities aan en draag de linux-installatie op om die te gebruiken. Normaliter heb je 2 linux-partities nodig: eentje voor swap (meestal het dubbele van je ram-geheugen, vanaf 512 mb ram kun je in principe volstaan met een van 256 mb of kleiner) en eentje voor / . Deze is bij voorkeur 5 gig of groter, zodat je voldoende ruimte hebt voor het opslaan van programma's, documenten, etc. De partities hoeven niet geformatteerd te worden, of je formatteert ze als FAT-schijf; de installatie van linux zet het juiste bestandssysteem er toch wel op. Groetjes, Max
Link naar reactie
en deze linux install moet ik dan toch het liefst op een andere HD doen als windoos?? Alleen hoe weet ik welke schijf linux bedoelt, de benamingen zijn mij een beetje onbegrijpelijk. bv: ik heb 2 HDs, 1e is windoos HD, 2e is leeg. dus op HD2 moet ik die 2 partities maken?? Maar hoe heet deze schijf dan voor Linux?? Mzzl Siemen
Link naar reactie
[quote:6e41d39bd5="DeVliegendeHollander"]en deze linux install moet ik dan toch het liefst op een andere HD doen als windoos??[/quote:6e41d39bd5] Da's op zich wel het veiligst :) Ik heb overigens alle dualboots windows/linux op 1 schijf staan. [quote:6e41d39bd5] Alleen hoe weet ik welke schijf linux bedoelt, de benamingen zijn mij een beetje onbegrijpelijk. bv: ik heb 2 HDs, 1e is windoos HD, 2e is leeg. dus op HD2 moet ik die 2 partities maken?? Maar hoe heet deze schijf dan voor Linux??[/quote:6e41d39bd5] De windows schijf heet /dev/hda, de 2e schijf heet /dev/hdb of /dev/hdc, afhankelijk van hoe deze is aangesloten in je pc. het partitioneerprogramma van linux vertelt je wat op welke schijf staat, dus als je bijv. windows op FAT hebt geinstalleerd, en de 2e schijf is ongeformatteerd, dan zie je het verschil. Let er op dat bijv. SUSE altijd met een eigen partitioneervoorstel komt, en dat voorstel is altijd het krimpen van de windows-partitie om ruimte te maken voor linux. Dat voorstel moet je dus verwerpen en een eigen indeling maken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...