Ga naar inhoud

Ubuntu Linux naast Windows XP


Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil graag Ubuntu Linux op mijn PC installeren naast Windows XP Home Edition. Nou heb ik 3 partities. Op C heb ik Windows XP staan, en op E wil ik graag Linux hebben. Als ik Linux installeer op die partitie, krijg ik dan automaties een dualboot, of moet ik die nog maken? En zouden jullie kunne uitleggen hoe? Ik heb Windows Vista beta 2 op mijn PC gehad, maar er al weer vanaf gehaald, en de dual boot er toen vanaf gekregen met VistaBootPro, en dat heb ik er nog op staan.
Link naar reactie
Tijdens het instalatie process vraagd ubuntu waar je het geinstaleerd wilt hebben, dan kies je gewoon een schijf, je kan zelf kiezen wat de indeling wordt of je kan het automatisch laten doen, ubuntu maakt dan een swap partitie en een partitie waarop ubuntu wordt geinstaleerd. (ik neem aan dat het met de nieuwe versie nog makkelijker is geworden dan het al was). Tijdens de instalatie wordt ook grub op de compu gezet, dit is een boot manager die ervoor zorgd dat je als je de compu opstart een menutje krijgt waarin je kan kiezen om ubuntu of windhoos op te starten. veel geluk, have fun.
Link naar reactie
Je hebt voor linux altijd 2 partities nodig / (waar het systeem op staat) en swap (de zeg maar temp patitie), Ik adviseer je om er nog een schijf in te hangen. Verder is Ubuntu een beetje lastig voor de beginner Ik adviseer mandriva maar daz mijn mening, daarbij krijg stelt hij automatisch dual boot in kijk ff hier http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Startersgids([url] www.mandrivaclub.nl[/url]) Voor vragen mail me maar of pmen natuurlijk
Link naar reactie
[quote:ac8585fd87="mickvdv"]Je hebt voor linux altijd 2 partities nodig / (waar het systeem op staat) en swap (de zeg maar temp patitie), Ik adviseer je om er nog een schijf in te hangen. Verder is Ubuntu een beetje lastig voor de beginner Ik adviseer mandriva maar daz mijn mening, daarbij krijg stelt hij automatisch dual boot in kijk ff hier http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Startersgids([url] www.mandrivaclub.nl[/url]) Voor vragen mail me maar of pmen natuurlijk[/quote:ac8585fd87] Lastig voor de beginner?? De slagzin van Ubunto luidt zelfs "Linux for human beings" en ik heb allebei onder handen gehad, en Ubuntu is nog altijd een van de simpelste maar ook stabiele linux distributies (in Amerika is het het een van de meest gebruikte Linux platformen)
Link naar reactie
jah dat werkte duz niet, ik zette de sources.list over maar als ik sudo update deed kreeg ik een fout en als ik sudo upgrade deed ook en bij software instaleren stond nix bij mandriva ga je gewoon naar http://www.mandrivaclub.nl/urpmiweb/index.php en vul je alles in dan krijg je een stuk text die je kopiers, dan nara consel su en dan dat plakken en op enter drukken hij is een paar min bezig en klaar is kees
Link naar reactie
[quote:c6bc363904="J-spod"]Ik vind Linux maar een beetje raar, want ik herken elke partie aan bijvoorbeeld aan C: of D:, maar daar heet het allemaal anders.[/quote:c6bc363904]Welkom in de wereld die Linux heet :P Vergeet wat je weet van Win-OS, Linux zit heel anders in elkaar. Wil je tijd steken in het leren van Linux zul je grotendeels vanaf de basis moeten beginnen. In Linux heeft elke partitie een naam die aangeeft wat je op die partitie kunt vinden, in Win-OS is het maar gokken ;)
Link naar reactie
[quote:a69f68abec="mickvdv"] Verder is Ubuntu een beetje lastig voor de beginner Ik adviseer mandriva maar daz mijn mening, daarbij krijg stelt hij automatisch dual boot in [/quote:a69f68abec] Ik had Ubuntu aan een persoon gegeven die totaal onbekendt was met Linux. De volgende dag kwam hij naar me teo met de melding dat Ubuntu in 1x succesvol was geinstalleert. Ubuntu is dus niet lastig voor beginners Evert
Link naar reactie
Idd, ik had denk ik in een uur of iets meer ubuntu draaiende + geinstaleerde progs en alle (bijna) alle rand apperatuur draaiende (met windhoos duurt het toch zeker 3 uur als het niet meer is). Ik moest alleen behoorlijk klooien om codecs en rar te laten werken, maar dat kwam omdat ik de 64 bit versie gebruikte, ik zou dus ook adviseren om de 32 bit versie op te halen. Daarentegen leer je wel veel door het oplossen van problemen, en schuw de console ook niet (niet dat dat altijd mogelijk is :)).
Link naar reactie
ieder zijn mening, schijf 1 (met de partities c en d) heet HDA partitie c= HDA1* en partitie D= HDA2* *= dat nummer kan ook anders zijn, c is meestal het 1e nummer en d is meestal het 2e nummer bijf 5 (is dan c) en 6(is dan d) Het is ff wennen maar eigenlijk is het heel simpel, ook erg handig je ziet meteen of het 1 hd is Mick
Link naar reactie
een nieuwe hardeschijf erin hangen is erg tactiesch, bij het partittioneren (wat je MOET doen) moet je de bestaande partities verwijderen en een partitie maken met het knooppunt / en de andere moet een swap partitie zijn die heeft iets van 1 gig nodig. LETOP deze schijf heet dan HDB (voor het geval je op hda gaat klooien) ook kan je de oude schijven het koppelpunt /mnt/windows1 /mnt/windows2 etc, geven je kan dan als je met root rechten in de map /mnt/ gaat de windows schijven bekijken, met windows kan je niet op de linux schijven (ff een tip: neem het bestand systeem ext3)
Link naar reactie
Lijkt me verstandiger een partitionering te laten voorstellen door de betreffende installer. Die kun je nog aanpassen als je nog veranderingen aan wilt brengen. Over disklabels onder Linux: de master schijf op het eerste IDE kanaal heet hda (kleine letters, géén hoofdletters!), de slave op dat kanaal heet hdb, de master op het 2e kanaal heet hdc en de slave op dat kanaal heet hdd. SCSI en SATA schijven heten sda en verder. Deze benaming is altijd zo, ook als bv alleen een schijf als master op IDE1 is aangesloten en de cdrom brander als master op het 2e kanaal. Dan heten ze hda en hdc, Win-OS nummert ze gewoon door. Iets wat problemen geeft als je er een schijf tussenhangt :P Qua filesystem: ext3 is een *uitbreiding* van ext2, die al heel lang bestaat. Zie ook [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems#Comparison]deze link[/url] Elk FS heeft voor en nadelen, maar ik heb bewust gekozen voor XFS, muv de /boot partitie die ReiserFS heeft ivm Grub.
Link naar reactie
[quote:e2ae893137="J-spod"]Ik denk dat ik er eerst maar is een extra hard disk bij hang, of met een oude computer probeer Linux er op te krijgen. Want deze computer wordt niet alleen door mij gebruikt, en dan heb ik weer ruzie straks dat niet alles het goed doet.[/quote:e2ae893137] Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Ubuntu is [i:e2ae893137]zeer[/i:e2ae893137] makkelijk te installeren. Download de Desktop/Live CD van de laatste versie (Dapper Drake 6.06). Dit is een LiveCD. Dat betekent dat je een compleet besturingssysteem op een CD hebt waarmee je prima kunt testen of alle onderdelen van je computer goed werken in Ubuntu (denk aan geluid, internet, videokaart). Denk er wel aan dat een livecd trager werkt dan een besturingssysteem dat is geinstalleerd op je harde schijf omdat alles vanaf je cd-rom geladen wordt. Als alles naar tevredenheid werkt, kun je een ikoon op de desktop ("install") dubbelklikken en het daarmee installeren op je harde schijf. Bij het partitioneren kun je de installer wijzen op je vrije partitie. Dat gaat vrij gemakkelijk. Vervolgens laat je de installer zelf een swap en een root partitie aanmaken en ubuntu wordt erop geinstalleerd. Zo'n 20 minuten later heb je een compleet OS op je computer en je hebt bij het opstarten de mogelijkheid om windows of ubuntu te starten. Als engels geen probleem voor je is, kun je deze site erbij houden als je aan de slag gaat: http://www.psychocats.net/ubuntu/installing.html Probeer het maar eens uit. Maak een backup van je windows installatie zodat je met een gerust hart kan beginnen, en als je nog vragen hebt of dingen tegenkomt, horen we het wel.
Link naar reactie
[quote:59f13b75d8="mickvdv"]een nieuwe hardeschijf erin hangen is erg tactiesch, bij het partittioneren (wat je MOET doen) moet je de bestaande partities verwijderen en een partitie maken met het knooppunt / en de andere moet een swap partitie zijn die heeft iets van 1 gig nodig. LETOP deze schijf heet dan HDB (voor het geval je op hda gaat klooien) ook kan je de oude schijven het koppelpunt /mnt/windows1 /mnt/windows2 etc, geven je kan dan als je met root rechten in de map /mnt/ gaat de windows schijven bekijken, met windows kan je niet op de linux schijven (ff een tip: neem het bestand systeem ext3)[/quote:59f13b75d8] Hoi mickvdv, Je post is vast goed bedoeld, maar je maakt het een beginner er eigenlijk alleen maar lastiger mee. ;) Je hoeft helemaal niet te partitioneren als je dat niet wilt/kunt. Je kunt zoals eerder is opgemerkt de installer gewoon het werk laten doen. Het mounten van windows partities is van latere zorg als iemand linux nog helemaal niet heeft geinstalleerd. Om dan al te beginnen over mounten en koppelpunten verwart iemand alleen maar extra. Je kunt wel degelijk ext3 partities benaderen vanuit windows maar daar heb je wat extra software voor nodig in windows. De ubuntu installer kiest automatisch voor een ext3 bestandssysteem.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
ik had nog wat mooie ubuntu 5.10 cd's liggen die ik ooit had besteld... ze waren altijd blijven liggen, maar laatst moest ik toch mijn hele comp opnieuw installeren dus dacht ik nadat ik windows xp net erop had gezet "laat ik nu eens ubuntu ernaast zetten, als het mis gaat ben ik toch nog nix kwijt" voor mij werkte het absoluut niet. ik heb 2 sata schijven in striped raid opstelling. de 2 schijven van 250 gig simuleren met raid een schijf van 500 gig. op het moment van de poging tot het installeren van ubuntu was er nog maar 1 partitie, nl 50 gig op de C schijf voor windows xp. de ubuntu installatie kan kennelijk niet goed omgaan met sata raid opstellingen, want waar ubuntu het zou moeten zijn als 500 gig waarvan 50 reeds gepartitioneerd zag ubuntu 2x 250 gig waarvan 50 gepartitioneerd op 1 schijf. heel erg vreemd. zo werkt striped raid niet. ik vond het vreemd, ik had nogal wat moeite om ubuntu aan te geven waar ik nou precies ubuntu wilde hebben. maar toen dat eindelijk gebeurd was ging het helemaal mis. de basisinstallatie flopte gewoon omdat er kennelijk bepaalde bestanden niet gedownload konden worden. gedownload? ik heb toch zeker gewoon een cd bij de hand? toen heb ik de zooi maar uitgegooid en toen bleek ubuntu mijn bootcfg al verkloot te hebben waardoor ik windows opnieuw mocht installeren.... gelukkig had ik nog niet veel werk daarin zitten... erg slechte ervaring wat mij betreft! ik wil op zich later nog wel een keer een poging wagen. maar het lijkt erop als je ubuntu naast windows wilt hebben dat je dan beter je partities al van tevoren met partitionmagic oid kunt ordenen en dan ubuntu daar gewoon opzetten. de installatie van ubuntu is nl rond die partities erg onhandig als je striped raid hebt. heeft iemand nog tips hoe dit volgende keer goed aan te pakken? en weet iemand hoe het kwam dat mijn installatie gewoon faalde?
Link naar reactie
@hyperbart De RAID implementatie voor je sata chipset is uitgevoerd in de driver - dat wilt zeggen dat je dus geen raid hebt totdat de (windows) driver geladen is. Omdat je raid implementatie in de driver is uitgevoerd en voor Linux en Windows verschillende drivers gebruikt worden, zullen de twee raid implementaties ongetwijfeld ook niet compatible zijn - dat wilt dus ook zeggen dat als je de schijf in raid zou indelen vanuit Linux met de Linux drivers voor je chipset, windows deze hoogstwaarschijnlijk niet zal kunnen herkennen als raid, al zou je hem formatteren met een Windows bestandssysteem. De oplossing voor je zal duidelijk zijn; op beide schijven wat ruimte vrijhouden zodat windows een deel met zijn eigen raid en linux een ander deel met zijn eigen raid kan instellen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...