Ga naar inhoud

help! ik kan niks installeren (hoe?)


Aanbevolen berichten

Nee, het maakt niet echt uit. Je moet wel in de juiste directory zijn. Open een console, je ziet naw iets van[code:1:5bb8088fe5]<user>@<machine>:[/code:1:5bb8088fe5]Vervolgens geef je het commando ls. (zonder punt) Nu krijg je de inhoud v/d directory te zien. Als het goed is staat er een map Desktop bij. Dan doe je[code:1:5bb8088fe5]cd De<tab>[/code:1:5bb8088fe5]Met de tabtoets vul je de naam aan ;) Nu sta je in de directory v/d Desktop en geef je weer het commando ls. In de lijst zou de bedoelde package moeten staan. Het is overigens niet gebruikelijk om dergelijke pakketjes op de desktop te zetten, je home-dir is een veel betere plaats. Maakt het uit? Nee, maar je desktop wordt er zo onoverzichtelijk van ;)
Link naar reactie
[code:1:3a23048f9b]damien@linux-kn8q:~> ls bin Desktop Documents Music music.raw public_html damien@linux-kn8q:~> cd Desktop/ damien@linux-kn8q:~/Desktop> ls avast.desktop MozillaFirefox.desktop Computer!Totaal Forum.desktop README cpuburn-in systemhealth-0.7 cpuburn-in.tar.gz systemhealth-0.7.tar.tar curly-005764c70c.desktop YaST.desktop download damien@linux-kn8q:~/Desktop> [/code:1:3a23048f9b] zover bedankt! hoe kom ik nu weer verder, dus tar -xvzf enzovoort? [edit] als ik nu weer dat commando geef: [code:1:3a23048f9b]damien@linux-kn8q:~/Desktop> tar -xvzf cpuburn-in.tar.gz cpuburn-in README damien@linux-kn8q:~/Desktop> [/code:1:3a23048f9b] en wordt het uitgepakt op het bureaublad. wat nu? [/edit]
Link naar reactie
cd cpu<tab> Ik neem aan dat je het programma wil installeren. Als je in die map bent doe je[code:1:c3cf7b0e6c]configure && make && make install[/code:1:c3cf7b0e6c]waarbij je dat laatste commando als root moet doen. Dat doe je door vóór de commandoreeks het commando su te geven. Je moet dan je root-pw opgeven.
Link naar reactie
1- maak een dir aan in /home/damien bv download 2- verplaats het tar.gz daar naartoe 3- ga naar de download dir via het buroblad, dubbelklik op home en dubbelklik op de download dir. 4- r-muisbutton klikken op het tar.gz 5- selecteer uitpakken of anders na punt 2: 3- open een konsole 4- cd /home/damien/download 5- tar xzvf bastandsnaam 6- cd naar de uitgepakte dir 7- lees de README danwel INSTALL meestal dien je ./configure && make && make install uit te voeren, waarbij gezegt moet worden dat je extra opties kan mmegeven aan ./configure maar dat staat allemaal in de README
Link naar reactie
jongens ik vind het echt heel vervelend van al jullie typwerk maar het lukt ECHT niet! ik ben veel teveel Windows denk ik :cry: ben nu echt ten einde raad, maar zal het morgen nog eens helemaal proberen... @ Windows-XP-PRO: als je het zo 'zonder console' doet, waar kan je dan dat configure && make && make install commando intypen? bedankt
Link naar reactie
Je hebt nu gewoon een README tekstbestand op je bureaublad staan, dat moet je even lezen. Dit kan door het gewoon aan te klikken of door in de konsole weer 'cd Desktop' te tikken, gevolgd door 'less README'. Als de output die je hier geplakt hebt de letterlijke output is dan is het bestandje cpuburn-in waarschijnlijk al een uitvoerbaar programma, als je zelf iets moet compileren zitten er namelijk veel meer bestanden in zo'n tar.gz file. Indien cpuburn-in inderdaad al het volledige programma is, kun je het uitvoeren door: [code:1:21b62ea945] cd Desktop chmod +x cpuburn-in ./cpuburn-in [/code:1:21b62ea945] Probeer het zo nog eens, het lukt best. Alle begin is moeilijk.
Link naar reactie
Nog even een zware tip.... als je een tar.gz wilt gebruiken om eoa programma te installeren.... kijk dan eerst of je hetzelfde programma kunt vinden voor de package-manager van jouw distro. Ik bedoel dus.... zoek in het geval van debian naar een deb-versie, en de rpm-based distro's een rpm. Als je een package-file voor jouw distro vindt is deze veel eenvoudiger te installeren en te onderhouden. De voordelen van zelf compilen zijn dan erg miniem en zijn eerder nadelen. Op sommige servers heb je pas iets aan die voordelen. Dus.... is er voor jouw stukje software niet een suse-rpm?
Link naar reactie
Het is een klein voorgecompileerd programmaatje - kostte me < 0,5 min. om te proberen; Eerst bestandje gedownload door te googlen en op de Desktop opgeslagen. [code:1:7ed50d2d79]entity:entity>cd Desktop/ entity:Desktop>tar -xvzf cpuburn-in.tar.gz cpuburn-in README entity:Desktop>./cpuburn-in CPU Burn-in v1.00 - Linux ------------------------- Michal Mienik (c) 2000. cluster2k@hotmail.com usage: number of minutes to run test entity:Desktop>./cpuburn-in 1 CPU Burn-in v1.00 - Linux ------------------------- Michal Mienik (c) 2000. cluster2k@hotmail.com 0 iterations complete. <KNIP>[/code:1:7ed50d2d79]
Link naar reactie
het is me gelukt ;) en werkt perfect. thanx allemaal (voor jullie is het een eitje zo te zien maar voor een beginner is het ZOOOOO moeilijk...) groetjes EDIT: ik heb eens iets geprobeerd door gewoon de RPM te laten installeren, maar dan krijg ik deze foutmelding: [code:1:df3e57f8ba]Installing hardware-monitor-applet-0.7-0.dag.i386[Local packages] There are no installable providers of libglademm2 >= 2.0.0 for hardware-monitor-applet-0.7-0.dag.i386[Local packages] gtkmm2-2.2.12-26.i586[SUSE-Linux-10.1-CD-download-x86-10.1-0-20060620-023310] needed by hardware-monitor-applet-0.7-0.dag.i386[Local packages][/code:1:df3e57f8ba]
Link naar reactie
Die rpm komt dan dag.wieers.com zo te zien. Die heeft voor dit package geen suse-rpm's gemaakt/verzameld. Dan heb je een redhat(-achtige) RPM. Die werken meestal niet op Suse. Het eesrte wat je dan moet doen is een rpm voor jouw suse-versie zoeken. En pas als het niet anders kan, installeer je package via een tar.gz of tgz.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...