Ga naar inhoud

buffer i/o error on device sda, nieuwe installatie probleem


Aanbevolen berichten

Ik ben door een vriendin overgehaald om linux te gaan gebruiken en heb het dit weekend geinstalleerd. echter direct bij het opstarten krijg ik al een error melding die zich continu blijft herhalen ik heb er een foto van gemaakt [img:402ffc6502]http://img90.imageshack.us/img90/5706/linux7gz.jpg[/img:402ffc6502] ik heb het volgende systeem: asus a8n5x moederbord (64bit nforce 4, pci-e) 2x 512 mb ram athlon 64bit 3000+ nv43 videokaart geforce 6600 4 hd (2x ide, 2x sata) ik heb de folgende installatie van linux gebruikt: FC-5-x86_64-DVD.iso fedora core 5 for 64bit deze heb ik een eigen harde schijf toegewezen op ide kan iemand me uitleggen wat de melding is die ik krijg en hoe ik dit probleem kan oplossen? bvd Eedze
Link naar reactie
Linux herkent de eerste seriële schijf niet (sda: eerste schijf die met de SCSI driver wordt aangesproken, daar vallen ook SATA schijven onder) Dat verbaast me, want SATA support in FC 5 zou m.i. toch goed geregeld moeten zijn... Installeer FC 5 op een IDE schijf, koppel zolang de SATA schijven ff los. Succes! Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:0912ee179f="M.V. Wesstein"]Linux herkent de eerste seriële schijf niet (sda: eerste schijf die met de SCSI driver wordt aangesproken, daar vallen ook SATA schijven onder) [/quote:0912ee179f] Maar als Linux de eerste seriële schijf niet herkent, dan zou TS Fedora Core 5 toch ook niet hebben kunnen installeren. [quote:0912ee179f="M.V. Wesstein"]Dat verbaast me, want SATA support in FC 5 zou m.i. toch goed geregeld moeten zijn..[/quote:0912ee179f] Het moederbord van TS (asus a8n5x) is al getest op deze site http://linux-tested.com/results/Asus_A8n5x.html TS zou nog rescue mode kunnen proberen http://www.fedora-linux.nl/basis/index.php#rescue en ook http://forums.telenet.be/breedband/showthread.php?p=1497847
Link naar reactie
Ik denk dat hier een driverprob speelt: de install-kernel heeft zo'n beetje alle mogelijke drivers aan boord om universeel bootable te zijn. Ik denk dat bij de installatie er wat mis is gegaan en de SCSI driver niet automagisch geladen wordt. Dat kan trouwens ook niet, want die driver staat op de niet te benaderen schijf en is blijkbaar niet ingebakken in de kernel. Met[code:1:3326331357]modprobe -l | grep scsi >> modprobe-scsi.txt[/code:1:3326331357]als root in een console kun je checken welke SCSI drivers geladen worden, na te lezen in de file modprobe-scsi.txt in de huidige directory. Hmmm, ik bedenk me net dat dit trucje alleen gaat werken als de pc volledig is doorgestart en da's hier niet t geval. S :evil: ps... Opnieuw installeren is naw het snelst, gaat het dan nog niet kun je bv Ubuntu of OpenSuse proberen. Succes!
Link naar reactie
[quote:f665570553="M.V. Wesstein"]Ik denk dat hier een driverprob speelt: de install-kernel heeft zo'n beetje alle mogelijke drivers aan boord om universeel bootable te zijn.[/quote:f665570553] Jawel, er is al een SATA controller driver geladen, anders is het helemaal niet mogelijk voor de kernel om een device 'aan te maken' die sda heet. Dit lijkt me een hardware probleem, of een bug in een driver in de Fedora kernel. Mocht het tweede het geval zijn, tsja, dan zijn er veel zaken die je kunt proberen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen de kernel te starten met de "noapic acpi=off" parameters, om zeker te zijn dat ACPI niet in de weg zit (wat nog wel eens wil gebeuren met buggy ACPI BIOSen, waardoor de toewijzing van resources niet goed verloopt). Mocht dat niet werken, dan kun je testen of het inderdaad aan de Fedora kernel ligt door bijvoorbeeld even SUSE of CentOS te installeren. Fedora is een erg experimentele Linux versie, en dit soort problemen kun je dan verwachten. [quote:f665570553]Ik denk dat bij de installatie er wat mis is gegaan en de SCSI driver niet automagisch geladen wordt. Dat kan trouwens ook niet, want die driver staat op de niet te benaderen schijf en is blijkbaar niet ingebakken in de kernel.[/quote:f665570553] De initrd image waarin de drivers staan worden door GRUB geladen, en GRUB gebruikt gewoon die BIOS om de hard disk te benaderen. Dit kan dus nooit een probleem vormen, omdat bij het starten de initrd image in het geheugen staat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...