Ga naar inhoud

Linux op langzame laptop en zoja, welke?


Aanbevolen berichten

De laptop, een Compaq Armada V300 heeft een processor van ong. 450 mhz en 64 MB geheugen. Mijn zoon studeert en heeft zo'n klein kamertje, dat hij zijn kont amper kan keren. Dus de PC kwam terug naar huis en de wat oudere laptop werd meegenomen. Eerst met XP erop. Opstarten alleen al duurde 20 minuten en was verder ook zo langzaam als maar zijn kan. Op zoek dus naar een ander OS. Tekstverwerken en internet zijn zowat de enige acties. Maar het is ook zaak dat Word-files en dergelijke gelezen en bewerkt kunnen worden. En ook moeten de drivers van alle interne en externe apparatuur te installeren zijn. Het algemene forum gaf als advies W98SE.... Zo gezegd, zo gedaan... Maar toen kwamen die ouwe kwalen van W98 weer om de hoek kijken. Om de haverklap slaat hij op tilt.. Ik las dat artikel over Knoppix en vervolgens nam ik de stap naar dit forum. Mijn vraag is dus : Kan ik met Linux wel uit de voeten en zoja, met welkeen hoe kom ik daaraan? Weest gegroet, Cees
Link naar reactie
Ik adviseer voor een paar tientjes 2e hands geheugen voor de laptop te kopen. Ik zou 256Mb kopen. Dan kan xp misschien ook goed/redelijk draaien. Maar de meeste Linux-versies ook. En snel wordt het pas echt met een slanke gui als xfce of fluxbox. Alternatief is win98 op zo'n laptop. Gaat nog enigzins met 64 Mb ram.
Link naar reactie
Een lichte distributie als Slackware moet geen enkel probleem opleveren op een dergelijke laptop. Gewoon weinig overbodige rommel installeren en inderdaad een lichte GUI als fluxbox gebruiken. Het enige puntje zou misschien het bewerken van Word files zijn. Dat kan prima met bijvoorbeeld OpenOffice, maar dat is wel een groot en log programma, dat niet al te snel zal zijn. Als je met Slackware aan de slag zou willen kun je een goed en uitgebreid boek vinden op www.slackbasics.org
Link naar reactie
Genoeg tips van de anderen. Meer geheugen bijplaatsen geeft ineens veel meer mogelijkheden, als dat kan. Extra tip: de kleinste word-files lezende tekstverwerker die ik ken is abiword. (maar Alle types word-files???). Firefox browser is klein. Zelf kan ik prima, zij het wat traag in vergelijking tot een P4, werken met een PIII 500 Mhz met 196 Mb geheugen. Slackware 10.2, XFCE WM, mozilla, abiword.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...