Ga naar inhoud

Window Manager: errormsg


Aanbevolen berichten

Ik draai Slackware Current. Opstarten doe ik in Console mode (op de eerste regel in file /etc/inittab staat een drietje). Vervolgens kies ik een of andere WM (ze vertonen deze fout allemaal). In Slackware heb je daarvoor het handige shell-script 'xwmconfig'. Vervolgens geef ik $ startx Start netjes op. ik kan gewoon werken. Sluit de WM af en kom dus weer in consolemode. Op het scherm staat een rest van meldingen van de WM en als laatste staat er (bij TWM is dit de enige melding overigens): FPE "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" refcount is 2, should be 1; fixing. Lijkt me een melding vanuit X. Vraag: wat is FPE Hoe los ik deze kennelijk font-gerelateerde fout op. in de dir /usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/ staan een groot aantal fonts, en ook de files font.dir . Let wel, als ik deze foutmelding in Google invoer krijg ik veel lieden die dit ook hebben, maar een begrijpelijke oplossing stond er niet bij. P4 2.4 512k Mem On board grafix chip in Shuttle ss51g barebone. # lspci geeft: VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 65x/M650/740 PCI/AGP VGA Display Adapter. in xorg.conf voor SiS620 videodriver gekozen
Link naar reactie
FPE betekend Font Path Element - wilt gewoon zeggen een element uit de lijst van paden waar fonts gevonden kunnen worden. De "foutmelding" bestaat uit de melding dat je een pad dubbel in je lijst hebt staan. Niets om je zorgen over te maken verder, maar als je de melding wel wilt laten gaat moet je weten of je xfs gebruikt of direct de xserver de fonts laat gebruiken, in de betreffende config file kun je het dubbele fontpad dan weggummen.
Link naar reactie
[quote:d501219f91="Tekkie"]FPE betekend Font Path Element - wilt gewoon zeggen een element uit de lijst van paden waar fonts gevonden kunnen worden. De "foutmelding" bestaat uit de melding dat je een pad dubbel in je lijst hebt staan. Niets om je zorgen over te maken verder, [/quote:d501219f91]OK, maar hoe heet die lijst? maw. in welk file staat hij?[quote:d501219f91="Tekkie"]maar als je de melding wel wilt laten gaat moet je weten of je xfs gebruikt of direct de xserver de fonts laat gebruiken, in de betreffende config file kun je het dubbele fontpad dan weggummen.[/quote:d501219f91]Dit begrijp ik dus niet helemaal. Wellicht kun je dit opnieuw formuleren. In elk geval levert: # cd /etc/rc.d # grep xfs * geen enkele file op waar de string "xfs" in voorkomt. 'de betreffende config file': geen idee.... Graag nog wat hulp.
Link naar reactie
[quote:bbb2e5bd68="maximilaan"]In /etc/X11/xorg.conf worden fonts gedefinieerd ...[/quote:bbb2e5bd68]Ja, dat file ken ik heel goed. Volgens mij is het goed ingesteld (mbv. het proggie xorgconfig en dan nog wat na-editen). [code:1:bbb2e5bd68]/etc/X11$ grep misc xorg.conf[/code:1:bbb2e5bd68]geeft als output 2 regels (waarvan 1 dus commentaar is): [code:1:bbb2e5bd68]# This loads the miscellaneous extensions module, and disables FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" [/code:1:bbb2e5bd68] die misc dir staat er dus zeker maar een maal in. Toch blijft de foutmelding.... Wie o wie heeft een idee hoe de error-melding weg te krijgen. :oops:
Link naar reactie
Zet eens een hekje voor dat fontpath. Volgens de X-server parser staat die verwijzing er dus 2x in terwijl grep um maar 1x tegen komt. Geef het hele fontpad eens op als string voor grep, eens kijken hoe vaak ie het dan tegen komt. Kijk anders ff met je favo editor handmatig je hele config-file eens na. Succes!
Link naar reactie
@M.V. Wesstein en de anderen: Neen, neen dit is het allemaal niet. file xorg.conf is OK en staat in /etc/X11 en er is geen andere xorg.conf. Er moet iets anders aan de hand zijn. Of mijn systeem is buggy (maar ik heb al een heleboel her-installed mbv. slapt-get of er is een echte bug. Een aanwijzing volgens mij: startx is het shellscript, waarmee je X opstart. De argumenten voor het ELF-proggie xinit worden er in bepaald, vervolgens wordt xinit met die argumenten aangeroepen, en krijg je je WM te zien, en als je uitlogt uit het graphics gebeuren,stop xinit en wordt er nog wat housekeeping gedaan, en keer je weer definitief terug in console-mode. Ik heb dus wat extra echo-calls er tussen gezet om te zien wat er gebeurde, (die komen dus op de tty terecht, van waaruit je X aanroept. $ tty /dev/pts/1 (een console in X dus, kde is de WM). $ xwmconfig <kies voor twm> $ startx -- :1 >>>===>>> defaultclientargs = /home/douwe/.xinitrc >>>===>>> defaultserverargs = >>>===>>> clientargs = >>>===>>> serverargs = >>>===>>> display = :1 >>>===>>> client = /home/douwe/.xinitrc >>>===>>> server = /usr/X11R6/bin/X >>>===>>> XAUTHORITY = /home/douwe/.Xauthority >>>===>>> authdisplay = :1 >>>===>>> mcookie = 9e0b40d87c111e838772d4fa8dacd086 xauth: creating new authority file /home/douwe/.serverauth.4326 >>>===>>> serverargs = -auth /home/douwe/.serverauth.4326 /usr/X11R6/bin/xinit $client $clientargs -- $server $display $serverargs /usr/X11R6/bin/xinit '/home/douwe/.xinitrc' '' -- '/usr/X11R6/bin/X' ':1' ' -auth /home/douwe/.serverauth.4326' X Window System Version 6.9.0 Release Date: 21 December 2005 X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.9 Build Operating System: Linux 2.4.32 i686 [ELF] Current Operating System: Linux mash 2.6.16.5 #1 SMP PREEMPT Sun Apr 16 11:08:00 CEST 2006 i686 Build Date: 21 March 2006 Before reporting problems, check http://wiki.X.Org to make sure that you have the latest version. Module Loader present Markers: (--) probed, (**) from config file, (==) default setting, (++) from command line, (!!) notice, (II) informational, (WW) warning, (EE) error, (NI) not implemented, (??) unknown. (==) Log file: "/var/log/Xorg.1.log", Time: Mon Apr 24 13:11:48 2006 (==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf" ^[[19~ waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" refcount is 2, should be 1; fixing. >>>===>>> removelist = 'mysys:1 :1 ' >>>===>>> xserverauthfile = '/home/douwe/.serverauth.4326' $ Ook nu dus de FPE bug-melding. Let op dat de removelist twee items bevat (mysys is de naam van mijn computer). Dat zou op een bug kunnen wijzen....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...