Ga naar inhoud

netwerk linux(suse9.3) <> win98


Aanbevolen berichten

het volgende probleem: netwerk, ethernet kabel, computer 1 met Suse 9.3, computer 2 met Win98, nog andere computers met Win98. er is de netwerk software geinstalleerd en geconfigureerd in Win98 (TCP/IP) op computer 2 staan mappen die als 'shared' zijn ingesteld. van de andere windows-computers kan over en weer met computer 2 gecommuniceerd worden en bestanden worden uitgewisseld. Tussen 1 en 2 wil het niet.. Op computer 1 is Samba geactiveerd. 1 en 2 kunnen elkaar zonder problemen pingen, dus het fysieke contact is aanwezig. van computer 1 uit kan ik de 'shared' mappen van comp. 2 wel zien, maar als ik ze probeer te openen zegt Suse: 'file or directory not present' (of iets zingelijks). Hoewel er in de mappen een aantal bestanden zit, krijg ik die *niet* te zien... Ik neem aan dat bij Samba iets niet goed staat, helaas kom ik er zelf niet achter wat (ook niet met de doc-files die onder 'Help' met als onderwerp 'samba' te vinden zijn) Kan iemand een goede suggestie doen?
Link naar reactie
comp 1 = linux dus daar moet je idd. samba op draaien maar dat is dan om vanaf comp2 je shares te zien. Je moet ook de gebruikers aanmaken op comp1 om de shares te mogen bekijken. Het makkelijks is het om in (x)inetd.conf aan te geven dat je "swat" wil draaien. Dit doe je door daar het hekje weg te haalen voor de betreffende regel. vervolgens herstart je (x)inetd en start je een browser op. als adres klop je nu in http://localhost:901/ Je krijgt dan swat wat een makkelijk configuratie programma'tje is om samba te configureren met een hele goede help functie. Om van comp1 de shares te zien op je windows bakken is zo mogelijk nog makkelijker. Je pas het bestand /etc/lisa.conf aan (of in KDE is het makkelijk om het via het configuratiecentrum te doen onder het kopje lokaalnetwerk) en start lisa op. je kan dan vanuit bijv. konqueror naar je windows shares browsen door in de adresbalk te typen: smb:/ vanuit een console kan het ook maar dan werkt het als [code:1:bfe3b8eade] ~#smbclient -U username -L ipadresvandewindowsbak [/code:1:bfe3b8eade] Je krijgt dan een sharelist welke je dan kan mounten dmv. smbmount of mount -t smbfs succes
Link naar reactie
het netwerk functioneert inmiddels: ik heb met de hand e.e.a. in smb.conf zitten veranderen. rare dingen overigens: hoewel swat een bestanddeel moet zijn van samba > 3.0, en ik een versie hoger dan 3.0 geinstalleerd heb, *en* er ook een paar files met "swat" in de naam op het systeem te vinden zijn, zit er in xinetd.conf *geen* regel over 'swat' die ik kan activeren.. 'lisa' kon ik ook niet vinden. geen swap en lisa als hulpjes dus... overigens: kun je binnen *een* ethernet netwerk *twee* samba servers laten draaien??
Link naar reactie
Waarom twee servers ?? Het kan wel maar dan moet je samba meegeven welke conf files er geladen moet worden. Overigens is een leuke feature wlke ik laatst ondekte een pc afhankelijke configuratie. Zet in je globale smb.conf een include bijv. [code:1:800196bf6b] include = /etc/samba/pc-conf/smb.conf.%m [/code:1:800196bf6b] waarbij %m staat voor machine naam maar ook %u voor user specifieke samba kan dus de directorie pc-conf kun je zelf kiezen natuurlijk net als de namen voor de conf files Hier zet je dan shares die door anderen niet gezien mogen worden. man smbconf zou je verder moeten helpen. in de directorie xinetd.d zou eigenlijk een bestand swat moeten staan maar hier is de mijne [code:1:800196bf6b] # SWAT is the Samba Web Administration Tool. service swat { socket_type = stream protocol = tcp wait = no user = root server = /usr/sbin/swat only_from = 192.168.123.10 <<aanpassen !! log_on_failure += USERID } [/code:1:800196bf6b] lisa moet je appart installeren bij KDE Succes
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...