Ga naar inhoud

ALSA werkt maar OSS niet...


Aanbevolen berichten

Ik heb al een tijdje dit probleem. Ik heb geen geluid bij spellen of programma's die gebruik maken van OSS. ALSA werkt prima en ik heb overal wel geluid in KDE. Ik gebruik Linux Suse 10. Standaard installatie en vanaf het begin geen geluid gehad met Open Sound System. Mijn soundkaart is een Soundblaster Audigy 2 en ik heb ook nog een VIA AC97 in mijn pc zitten dat waarschijnlijk als DSP1 word herkent. In Cedega zit een test die alles zou moeten testen. Het systeem komt hier vlekkeloos doorheen. Helaas is er GEEN geluid bij OSS terwijl dit wel als werkend word beschouwd. Het is ook geen mixer probleem omdat ik alle 35 schuifjes in Kmix heb geprobeerd. Ik heb een /dev/dsp en een /dev/dsp1 beide hebben geen geluid. Ik heb OSS nodig voor verschillende games. Weet iemand hoe ik mijn geluid werkend krijg?
Link naar reactie
[quote:c540faa3c4="G_ij_s"]Ik heb al een tijdje dit probleem. Ik heb geen geluid bij spellen of programma's die gebruik maken van OSS. ALSA werkt prima en ik heb overal wel geluid in KDE. Ik gebruik Linux Suse 10. Standaard installatie en vanaf het begin geen geluid gehad met Open Sound System. Mijn soundkaart is een Soundblaster Audigy 2 en ik heb ook nog een VIA AC97 in mijn pc zitten dat waarschijnlijk als DSP1 word herkent. In Cedega zit een test die alles zou moeten testen. Het systeem komt hier vlekkeloos doorheen. Helaas is er GEEN geluid bij OSS terwijl dit wel als werkend word beschouwd. Het is ook geen mixer probleem omdat ik alle 35 schuifjes in Kmix heb geprobeerd. Ik heb een /dev/dsp en een /dev/dsp1 beide hebben geen geluid. Ik heb OSS nodig voor verschillende games. Weet iemand hoe ik mijn geluid werkend krijg?[/quote:c540faa3c4]My two cents: Kijk op de site van Alsa: [url]www.alsa-project.org[/url] en klik bij soundcards op: Creative Labs. Kijk hoe OSS/free emulatie werkt. Je On board geluids-chip disablen in het BIOS of in de Alsa-docs studeren hoe je twee geluids-kaarten aanzet (dit kan!).
Link naar reactie
[quote:4a98fe95a8="Douwe"][quote:4a98fe95a8="G_ij_s"]Ik heb al een tijdje dit probleem. Ik heb geen geluid bij spellen of programma's die gebruik maken van OSS. ALSA werkt prima en ik heb overal wel geluid in KDE. Ik gebruik Linux Suse 10. Standaard installatie en vanaf het begin geen geluid gehad met Open Sound System. Mijn soundkaart is een Soundblaster Audigy 2 en ik heb ook nog een VIA AC97 in mijn pc zitten dat waarschijnlijk als DSP1 word herkent. In Cedega zit een test die alles zou moeten testen. Het systeem komt hier vlekkeloos doorheen. Helaas is er GEEN geluid bij OSS terwijl dit wel als werkend word beschouwd. Het is ook geen mixer probleem omdat ik alle 35 schuifjes in Kmix heb geprobeerd. Ik heb een /dev/dsp en een /dev/dsp1 beide hebben geen geluid. Ik heb OSS nodig voor verschillende games. Weet iemand hoe ik mijn geluid werkend krijg?[/quote:4a98fe95a8]My two cents: Kijk op de site van Alsa: [url]www.alsa-project.org[/url] en klik bij soundcards op: Creative Labs. Kijk hoe OSS/free emulatie werkt. Je On board geluids-chip disablen in het BIOS of in de Alsa-docs studeren hoe je twee geluids-kaarten aanzet (dit kan!).[/quote:4a98fe95a8] Ik heb deze site al doorzocht. Ik heb zelfs al een nieuwere versie gecompileerd en geinstalleerd. Mijn onboard soundkaart stond al uit in de bios. Toch word hij herkent door Linux Suse 10. Ik heb Windows eraf gegooid om Linux eens goed te leren en om te kijken hoever het met de gebruikersvriendelijkheid het inmiddels is. Echter lukt het me niet om correcte info over mijn probleem te vinden. Nergens vind ik informatie waar in staat "Hoe bepaal ik welke soundkaart hij gebruikt" en "Hoe stel ik OSS in ?!" Het lukt me dus niet om dit voor elkaar te krijgen in Suse. Ik kom er zelfs niet achter of ik die Plugin van Alsa om OSS te emuleren wel geinstalleerd heb. Ik heb het wel met --with-oss=yes gecompileerd maar ik weet dus niet of Suse dit nu gebruikt. ALSA werkt prima, ik wil dus dat OSS werkt of anders dat ALSA-OSS emulatie werkt. Kortom ik wil geluid bij Enemy Terratory en andere games hebben. Het zal misschien te makkelijk zijn om in te stellen en dat daarom iedereen de vraag ontloopt maar ik hoop dat 1 van jullie de moeite neemt om ik als newbie uit te leggen hoe het werkt.
Link naar reactie
[quote:49ef59b9d5="G_ij_s"]Ik gebruik Linux Suse 10 (..) In Cedega zit een test die alles zou moeten testen. (..) Helaas is er GEEN geluid bij OSS terwijl dit wel als werkend word beschouwd. [/quote:49ef59b9d5] Check om mee te beginnen deze topic op Linuxquestions.org over [url=http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=301135&highlight=oss+alsa]Alsa sound is, but no OSS sound.[/url]
Link naar reactie
Aargg het werkt gewoon niet. De PCM_OSS module had ik al geladen. Ik heb nu een symbolic link gemaakt in /dev/snd/dsp (sound heb ik niet) snd bevat bij mij Devices zoals -seq en -hwC0D0 dus ik neem aan dat het de juiste dir is. Ik heb mezelf toegevoegd aan de group sound (was niet standaard gebeurt) Ik heb rechten gezet op DSP. MIDI en SEQUENCER Het werkt gewoon niet. Supertux heeft geen geluid. (Ook als root niet)
Link naar reactie
En als je die Audigy 2 er uit haalt, je onboard kaart weer aanzet in het bios en het dan probeert? SuSE zou gewoon out-of-the-box oss moeten ondersteunen en geluid moeten geven in games. Wat ook wel eens wil helpen, is de geluidsserver uitzetten voor je de game draait. Dus dan doe je (indien je KDE gebruikt) 'killall arts && supertux).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...