Ga naar inhoud

Linux Firewall pc


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo jullie, Ik ben me eens gaan orienteren op mogelijkheden om een 286 oudje als firewall te gebruiken voor mijn eigenlijke hoofd-pc. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke distro ik daarvoor het beste kan gebruiken. Misschien is hier wel iemand die met een goede sugestie komt omtrent het opzetten van een dergelijke "Linux-bak". Ik ben eens bezig geweest met Mandrake dus onbekent is het niet geheel hier...
Link naar reactie
[quote:b3a0c7e202="Peiky"]Ik ben me eens gaan orienteren op mogelijkheden om een 286 oudje als firewall te gebruiken voor mijn eigenlijke hoofd-pc. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke distro ik daarvoor het beste kan gebruiken. [/quote:b3a0c7e202] Dat gaat waarschijnlijk niet lukken op een 286. Zelfs een Linux router/firewall op een floppy http://www.zelow.no/floppyfw/ heeft een 386sx of beter nodig. En een Linux distributie geïnstalleerd op een harde schijf heeft minimaal een 486-DX66 with 32 meg of memory nodig. http://www.grennan.com/Firewall-HOWTO-4.html#ss4.1 Voor de Linux distributie keuze, check eerst even de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=64018]Linux FAQ.[/url]
Link naar reactie
[quote:6463a5d11b="Peiky"] Maar een hardware-firewal noemt men zo een linux-firewall? [/quote:6463a5d11b] Waar staat dat? [quote:6463a5d11b] Het gaat me erom dat ik een klein pctje naast me neer zet waarop internet binnenkomt en deze wil laten fungeren als firewall... [/quote:6463a5d11b] Yep, of om het anders te formuleren, je wilt een extern apparaat hebben dat als firewall fungeert. Dat kan een pc zijn met daarop bijv. linux en een firewall, maar ook een klein kastje met daarin een router/firewall. Verschil tussen beide is dat je voor de oplossing die jij wilt een volledige pc laat draaien, terwijl de betrekkelijk kleine taak die je voor ogen hebt ook met gemak kan worden gedaan door een klein doosje voor een paar tientjes dat bovendien veel minder stroom gebruikt Daarnaast scheelt het je de nodige sores om Linux te installeren/configureren, en je kunt beide oplossingen (extra pc als firewall of zo'n kastje) vanaf de windows-pc instellen.. Maar da's gewoon mijn idee, je kunt natuurlijk een oude 386/486/P1 opscharrelen en het daar mee proberen ;) Max
Link naar reactie
Max bedoelt met een hardwarematige firewall gewoon zo'n kastje wat je in de winkel kunt kopen. Die zijn klein, energie zuinig en sommige zijn heel goed af te stellen. Ik heb er zelf eentje (zo'n klein kastje) die op GNU/Linux draait: Linksys WRT54G, er is een speciale GNU/Linux distributie voor, zodat je echt een miniPC'tje hebt en alles tot het bot kunt configureren. Helaas worden de nieuwere modellen niet meer met GNU/Linux geleverd heb ik begrepen (ik weet niet of je daarop dan nog wel zelf de distributie, OpenWRT heet die, kunt installeren). Er is overigens wel een project dat de Linux kernel voor 16-bit systemen gemod heeft, ik weet alleen de naam niet meer, misschien ELKS?
Link naar reactie
[quote:975fae3dd6]Ik heb er zelf eentje (zo'n klein kastje) die op GNU/Linux draait: Linksys WRT54G, er is een speciale GNU/Linux distributie voor, zodat je echt een miniPC'tje hebt en alles tot het bot kunt configureren. Helaas worden de nieuwere modellen niet meer met GNU/Linux geleverd heb ik begrepen[/quote:975fae3dd6] Kan best, linksys was iig niet blij toen ze te maken kregen met het leger advocaten van FSF vanwege het feit dat ze de GPL-licentie schonden ;) Max
Link naar reactie
Ah, je wilt knutselen :) Tja, dan zou ik persoonlijk een 2e hands Pentium scoren (die kosten tegenwoordig ook maar een paar tientjes, of een AMD (over het algemeen een stuk voordeliger!!). Verder kun je op zo'n linksys ook gewoon vanaf je pc inloggen en de instellingen van de firewall regelen etc. Wat dat betreft doet zo'n kastje niet veel onder tov een oude 386 met bijv. freesco als router/firewall... Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...