Ga naar inhoud

Wanadoo LiveBox Met Linux Configureren ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal. Ik ben niet zo goed met linux.Zeg maar ik ben naar ict school begonnen maar het is een beetje moelijk daarom heb ik een paar vragen over linux. 1. Ik heb zelf Wanadoo Family 20MB en wanadoo LiveBox ethernet modem.Ik heb helemaal geen idee hoe ik met linux kan configureren mijn internet.Heeft iemand wel livebox als op linux gebruikt of weet iemand toevallig hoe ik dat kunnen ? (Ik gebruik Redhat linux) 2. En even over toepassing te installeren. Bijvoorbeeld ik heb een toepassing die .tar.gz is. Als ik het command gzip ... geeft het extract alleen die zip files. Welke commando moet ik geven om een toepassing te installeren ? Alvast Bedankt en ik hoop dat ik niet zo moelijk heb geschreven .
Link naar reactie
[quote:0c3adfa6fa="wolfspeed"] Ik heb zelf Wanadoo Family 20MB en wanadoo LiveBox ethernet modem.Ik heb helemaal geen idee hoe ik met linux kan configureren mijn internet. [/quote:0c3adfa6fa] Eigenlijk hetzelfde als onder Windows (uitgaande dat je geen gebruik maakt van wizards en cd's en zo :) ) Kijk onder Windows bij de eigenschappen voor je netwerk en neem die gegevens over in Linux. Bij ethernetmodems is het gebruikelijk dat je DHCP instelt, verdere instellingen zijn veelal niet nodig. Met het commando [b:0c3adfa6fa]/sbin/ifconfig[/b:0c3adfa6fa] kun je nagaan of de verbinding is gelukt of niet (commando is linux-broertje van [b:0c3adfa6fa]ipconfig[/b:0c3adfa6fa] onder windows.) Ifconfig moet je misschien als root uitvoeren (verschilt per linux-merk..) [quote:0c3adfa6fa]. En even over toepassing te installeren. Bijvoorbeeld ik heb een toepassing die .tar.gz is. [/quote:0c3adfa6fa] Da's geen toepassing, dat is een gecomprimeerd archiefbestand :) [quote:0c3adfa6fa] Als ik het command gzip ... geeft het extract alleen die zip files. [/quote:0c3adfa6fa] gzip gebruik je om iets in te pakken, gunzip om iets uit te pakken. [quote:0c3adfa6fa] Welke commando moet ik geven om een toepassing te installeren ? [/quote:0c3adfa6fa] Het bestand heeft een dubbele extensie: .tar en .gz dat houdt in dat het een tar-archief is dat met gzip is ingepakt. Makkelijkst is om die meteen met een tar-commando uit te pakken dat ook gzip-bestanden uitpakt: [b:0c3adfa6fa]tar -zxvf bestandsnaam.tar.gz[/b:0c3adfa6fa] Daarnaast kan linux tekst aanvullen, typ dus [b:0c3adfa6fa]tar -zxvf be[/b:0c3adfa6fa] en druk daarna op de toets [TAB] De shell vult de naam dan aan tot [b:0c3adfa6fa]bestandsnaam.tar.gz[/b:0c3adfa6fa] Succes, Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...