Ga naar inhoud

umask instellen


anoniem

Aanbevolen berichten

hallo ik heb het volgende probleem als ik een bestand opsla dan krijgt deze de volgende instellingen rw-r--r-- oftewel de eigenaar mag alles en de rest alleen lezen. nu wil ik graag dat als ik een bestand opsla deze de volgende rechten krijgt rw-rw-rw. oftewel alles en iedereen lees en schrijfrechten. als ik mij niet vergis moet ik mijn umask van de eigenaar dan aanpassen. als ik nu umask intik verschijnt er 0022 (rw-r--r--). maar als ik deze probeer te veranderen door umask 0000 in te tikken dan geeft umask netjes 0000 aan maar als ik een bestand opsla dan heeft de rest nog geen lees en schrijfrechten. weet iemand hoe ik de umask voor 1 bepaalde gebruiker in kan stellen.
Link naar reactie
volgens mij werkt dat niet. ik heb een mapje test en die is gewoon gedeeld met alle rechten op read en write. het ziet er dus zo uit ls -ld test drwxrwxrwt 2 server users 4096 jan 25 09:40 test/ als de gebruiker nu bv een textbestandje in deze map opslaat dan is deze weer gewoon rw-r--r-- en dat wil ik dus niet. ik wil standaard rw-rw-rw- en ik heb geen flauw idee waar ik dan moet zoeken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...