Ga naar inhoud

Debian herkent het wachtwoord niet tijdens opstarten


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo Misschien te hoog gegrepen, maar dit probleem kwam ik tegen, weet niet hoe op te lossen, op deze site [URL]http://ftp-stud.fht-esslingen.de/debian-cd/3.1_r0a/powerpc/iso-cd/[/URL] heb ik Debian gedownload, alle 14 iso bestanden op de cd gezet, schone schijf eerst Windows er op gezet, toen wilde ik Debian installeeren, was CD1 van Debian geen opstart schijf, deed niets. Toen heb ik het bestandje "debian-31r1a-i386-businesscard.iso" gedownload 30 mb, op de CD gebrand, ja hoor het liet zich installeren kreeg alles op de goede partitie, dan vraag hij of ik de rest via CDrom, http of fttp, wil installeren, maar hij kon de CDrom niet vinden, ik moest hem aanroepen maar wist niet hoe dat moet???? (graag antwoord aub), toen heb ik het via fttp gedaan dat ging goed, aan het eind van de installatie vroeg hij een paar dingen die ik moest invullen. (Ik zet zo maar wat neer als antwoord) Ik noem ze op: Computernaam: mijnde Domeinmaan: watjeinvult Beheerders wachtwoord: ******** Volledige naam nieuwe gebruiker: willem Gebruikers account: wil Wachtwoord nieuwe gebruiker ******* Dan is het klaar en kun je opstarten, als hij klaar is met opstarten, laat hij eerst zien de computernaam, dat is dan: [b:45c69d5f00]mijnde[/b:45c69d5f00], dan vraagt hij om een wachtwoord, welk wachtwoord ik ook invul hij erkend het niet. Je kunt je wachtwoord ook nog veranderen door het commando “passwd” in te tikken, dan verander je het wachtwoord, maar dit werkte ook niet. Graag antwoord als het mogelijk is, misschien te veel gevraagd, maar zet de installatie in de goede volgorde, zodat ik stap voor stap de instal kan verwerken. Je mag mij ook mailen. Alvast hartelijk dank Henk-Jan Ps het mag ook wel dat de hele harde schijf een Debian schijf wordt, ik werk nl met verwisselbare schijven. Al 3 keer opnieuw geïnstalleerd.
Link naar reactie
[quote:47f4864df6="0126165"] [URL]http://ftp-stud.fht-esslingen.de/debian-cd/3.1_r0a/powerpc/iso-cd/[/URL] [/quote:47f4864df6] Dit zijn de cd's voor PowerPC (zoals te zien in de URL). Dat betekent dat ze alleen werken op PC's met een PowerPC processor (ofwel Macs). Vandaar dus dat de cd niet wilde werken. [quote:47f4864df6]maar hij kon de CDrom niet vinden, ik moest hem aanroepen maar wist niet hoe dat moet???? (graag antwoord aub)[/quote:47f4864df6] Ik denk dat de installer dat automatisch doet, maar omdat je de verkeerde cd's had werkte het niet. Sowieso is de methode die je nu hebt gebruikt (kleine iso en dan ftp) de meest praktische als je over een breedband verbinding beschikt. Je gebruikt namelijk lang niet alle pakketten op die 14 cd's dus dat haal je allemaal teveel binnen. [quote:47f4864df6]Dan is het klaar en kun je opstarten, als hij klaar is met opstarten, laat hij eerst zien de computernaam, dat is dan: [b:47f4864df6]mijnde[/b:47f4864df6], dan vraagt hij om een wachtwoord, welk wachtwoord ik ook invul hij erkend het niet. Je kunt je wachtwoord ook nog veranderen door het commando “passwd” in te tikken, dan verander je het wachtwoord, maar dit werkte ook niet.[/quote:47f4864df6] Hoe kun je passwd tikken als je niet in kunt loggen? Als het goed is wordt er na het starten eerst op een gebruikersnaam en dan pas om een wachtwoord gevraagd. Je voert dan dus of wil of root (naam van beheerdersaccount) in en geeft vervolgens bijbehorend wachtwoord.
Link naar reactie
Hallo Marcel Dus ik heb de verkeerde Debian gedownload jammer maar daar is niets meer aan te doen, maar met het kleine install CD ging het wel goed, en omdat ik kabel (chello classic) heb ging dat ook vrij snel, dat is dus geen probleem. Ik zal proberen duidelijker te zijn, Tijdens de install, vraagt hij om de Pc een naam te geven, die is VanMij 1 Daarna vraagt hij een naam te geven voor internnetwerk, dat is PEGASUS 2 Daarna gaat de istallatie verder tot dat hij vraagt om beheerderswachtwoord. ******** 3 Dan volledige nieuwegruiker …… 4 Dan Gebruikersaccount ….. 5 Dan wachtwoord nieuwegebruiker …….. Dan start hij helemaal nieuw op als het klaar is dan is dit de volgende regel VanMij login: ............ wat moet ik hier invullen????? Password _ hier gebeurt niets als ik wat intikt, de cursor zie je niet niet verspringen, ik geeft dan maar een harde return Tikt het wachtwoord in maar na een of 2 tikken, (je kunt ook die twee letters lezen) zegt hij al "Password incorrect". Als ik 1 en 2 invul werkt het niet, 4 en 5 ook niet. Hoe ik dat kon het paswoord veranderen vraag het mij niet, maar opeens stond die regel tijdens de installatie, dus opgeschreven en later uitgevoerd, maar vraag mij niet meer hoe, door zo vaak weer opnieuw te hebben geprobeerd, weet ik niet meer wat je laats of eerst doet. Bedankt voor je snelle reactie Gr Henk-Jan
Link naar reactie
Okay. Start de PC. Als je moet inloggen geef je de gebruikersnaam "VanMij" [enter] dan komtie terug met de vraag om je wachtwoord. Geef dan het wachtwoord voor de gebruiker "VanMij". Als dat niet werkt, opnieuw opstarten en dezelfde procedure voor de gebruiker "root" en dan geef je het beheerderswachtwoord op. Als dat niet werkt: opnieuw installeren want naw is er wat fout gegaan. Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:5f2fcfcf4a="0126165"] VanMij login: ............ wat moet ik hier invullen????? [/quote:5f2fcfcf4a] De door jou aangemaakte gebruikersnaam, in je voorbeeld was dat 'wil'. Vervolgens geef je het bij wil horende wachtwoord op. Daarbij zie je inderdaad niets gebeuren als je iets intikt, dat komt omdat de invoer veiligheidshalve niet wordt getoond bij het wachtwoord. Als je het wachtwoord hebt ingetikt druk je op enter.
Link naar reactie
[quote:dd582e8576="0126165"]ook na een nieuwe installatie, nul komma nul. [/quote:dd582e8576] Bedoel je die Debian install met die kleine iso? Waarschijnlijk is het toch makkelijker om alleen [url=ftp://ftp.nl.debian.org/debian-cd/3.1_r1/i386/iso-cd]debian-31r1-i386-binary-1.iso[/url] te downoaden. Als je dan tijdens de Debian install bij Debian Softwareselectie selecteert: Desktopomgeving, dan kun je grafisch inloggen. [quote:dd582e8576="0126165"]Ga Linux 10 er maar opzetten, hoop dat dit beter gaat. [/quote:dd582e8576] Linux 10? De Linux kernel versie is pas bij 2.6.15.1. Of bedoel je wellicht SuSE Linux 10.0? Dat is ook een goede keus.
Link naar reactie
Hallo Sorry ik bedoel ook SuSE Linux 10.0 en ik heb hem er al opstaan, wat ik hier weer gek aan vind, geef je een wachtwoord op + gebruikersnaam (root) vraag hij er helemaal niet om, misschien dat ik aangevinkt hebt zodat hij automatisch inlogt. Dat ging vrijgemakkelijk SuSE Linux 10.0 te installeren, al begon ik Debian met zijn manier van installeren leuk te vinden, wie weet doe ik het nog wel een keer, ook partities maken, wat ik eerder heel moeilijk vond. Heb nog wel een harde schijf liggen waar ik mij lekker op uit kan vieren. Zo blijf je goede schijf altijd intact. Maar jullie allen hartelijk dank voor de moeite gr Henk-Jan
Link naar reactie
SuSE 10 is zeker als je net met GNU/Linux begint een prima keus. Nog wel even een tip: werk _nooit_ standaard als root (en log dus ook nooit grafisch in als root). De root account gebruik je alleen als je systeem onderhoud pleegt (bijvoorbeeld iets wilt updaten, configureren of installeren). SuSE zal automatisch om het root password vragen als dit nodig is.
Link naar reactie
[quote:769c24c4c7="0126165"]Sorry ik bedoel ook SuSE Linux 10.0 en ik heb hem er al opstaan, wat ik hier weer gek aan vind, geef je een wachtwoord op + gebruikersnaam (root) vraag hij er helemaal niet om, misschien dat ik aangevinkt hebt zodat hij automatisch inlogt. [/quote:769c24c4c7] Eigenlijk dat vinkje bij Auto login stond er al. Zie [url=http://www.linux4you.be/images/tutorials/suse-install/18.png]deze afbeelding.[/url] Eventueel kun je dat achteraf wijzigen. Namelijk via KDE menu > Systeem > YaST > Beveiliging en gebruikers > Wijzigingen aanmaken van gebruikers > Expert options > login settings. Daar kun je instellen of je automatisch wilt inloggen, en als je meerdere gebruikersnamen aangemaakt hebt, met welke gebruikersnaam je automatisch inlogt.
Link naar reactie
Dat klopt volgens mij, heb er nog niet zo veel kijk op, (groentje, maar begin er steeds meer schik in te krijgen) maar als ik naar Yast ga, moet ik mij root wachtwoord in tikken. Ten tweede ik wil Java installeren, (is het nodig) maar er staat als extensie, "bin" wat moet ik hier mee, Azareus moest ik uitpaken, en kon het installeren, maar hoe doe je dit met een Bin extensie. Henk-Jan Ps doe kalm aan is nog veel te leren, hoop niet dat ik jullie verveel met mijn (domme) vragen.
Link naar reactie
[quote:d254116335="0126165"]Ten tweede ik wil Java installeren, (is het nodig) maar er staat als extensie, "bin" wat moet ik hier mee, Azareus moest ik uitpaken, en kon het installeren, maar hoe doe je dit met een Bin extensie. [/quote:d254116335] Maar had je die Azureus [url=http://azureus.sourceforge.net/download.php]hiervandaan[/url] gedownload? Die hoeft alleen maar uitgepakt te worden. Hoeft niet te worden geinstalleerd. En java jre 1.5 zou ook via Yast Software installeren en verwijderen, kunnen worden geinstalleerd. Of download eventueel die java jre 1.5 RPM.
Link naar reactie
Nee daar niet, weet het niet zo meer, maar moest het wel uitpakken, toen heb ik daar op klikte, vroeg waar hij het neer moest zetten, ik heb het maar in de zelfde map gedaan, omdat ik de structuur van de mappen nog niet zo goed ken, is er zoiets als Totaalcomander, zal wel niet. Maar na de installatie ging die gelijk updaten, had voor de proef wat torrents opgezocht en het werkte, dus daarom die vraag heb je Java wel nodig. gr Henk-Jan Ps sorry mijn kort geheugen werkt niet zo goed meer na dat een moter mij heeft aangereden. weet je misschien een site waar speciaal opensoucre programma's te vinden zijn, engels talig vind ik niet erg
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...