Ga naar inhoud

Harde schijf wordt niet herkend in SuSe 10


anoniem

Aanbevolen berichten

Wil ik vandaag eindelijk de grote sprong maken door Linux op mijn laptop te zetten, wordt de harde schijf niet herkend. De hard disk is een Samsung MP0603H. Ik wil hier SuSE 10 op zetten. Bij het inspecteren van de hardware zegt SuSe dat er geen harde schijf gevonden is en dat ik het maar de update CD, indien beschikbaar, moet proberen. Ik heb eerst twee partities met partition magic gemaakt. 1 EXT2 en 1 swap. Geen succes. Beide partitie weer verwijderd met het idee om SuSe zelf te laten kiezen, maar het zelfde resultaat. Via het linux beginners forum heb ik nog een tip gehad : je moet dus bij de installatie in het bootscherm deze optie meegeven bij de invoerregel onderaan: insmod=ide-generic Maar moest als antwoord helaas het volgende geven: Jammer maar het werkt niet. Als ik in het start installatie scherm kies voor F3 en geef dan insmod=ide-generic krijg ik hetzelfde probleem. Het is net of SuSe er helemaal niet naar kijkt. Moet ik dan misschien SuSe 9.3 proberen daar is de uitleg immers voor. Ik weet het niet mee, ben er al de hele dag mee bezig. Wie o Wie helpt mij deze keer. Greetings 2UALL Munchy[b:04315e24d4][/b:04315e24d4]
Link naar reactie
Ik heb vandaag Suse 10 geinstalleerd op en machine met amd 1,4 Mhz processor, 512 Mb geheugen en een WD 66AA harde schijf. Ik kon na elke boot de bios aanpassen, omdat de schijf niet meer herkend werd. Na even zoeken bleek dat de harde schijf aangesloten als master op de eerste ide aansluiting, niet op de juiste manier aangesloten was. Windows doet niet moeilijk over die wijze van aansluiten, maar Suse dus wel. Pas na de schijf als (Jumper instelling) cable select aan te sluiten draaide alles prima en is het niet meer nodig om na iedere boot het bios aan te passen. Zit jou probleem ool ergens in deze hoek. Ik ben een complete newbie dus .......????
Link naar reactie
[quote:c29dc83fc2="Munchy"]Wil ik vandaag eindelijk de grote sprong maken door Linux op mijn laptop te zetten, wordt de harde schijf niet herkend. (..) Als ik in het start installatie scherm kies voor F3 en geef dan insmod=ide-generic krijg ik hetzelfde probleem. Het is net of SuSe er helemaal niet naar kijkt. [/quote:c29dc83fc2] In [url=http://groups.google.nl/group/alt.os.linux.suse/browse_thread/thread/1aa82dd4f29176bf/99cd807ba9e6c763?lnk=st&q=laptop+suse+harddisk+not+detected&rnum=1&hl=nl#99cd807ba9e6c763]deze dicussie[/url] had wel iemand succes met deze boot option. Om wat voor een merk en type laptop gaat het trouwens.
Link naar reactie
[quote:60f7a49dfe="Munchy"]Hoe moet ik dat zien? [/quote:60f7a49dfe] Je zou zodra je bij die Language dialoog aankomt, met de toetsen combinatie Ctrl Alt F2 naar een Linux prompt kunen gaan. Om daar te typen [code:1:60f7a49dfe] lsmod [/code:1:60f7a49dfe][Enter] daar zou je ook modules kunnen laden met commando [code:1:60f7a49dfe] modprobe <modulenaam> [/code:1:60f7a49dfe] of [code:1:60f7a49dfe] insmod <modulenaam> [/code:1:60f7a49dfe][Enter] om weer verder te gaan met de installatie gebruik je de toetsen combinatie Ctrl Alt F7
Link naar reactie
Wat je ook nog kunt proberen is, dat ook in die link stond die ik postte. Na de installatie procedure van SuSE opnieuw te hebben gestart. En je komt op het punt van de melding "no hard disk detected" en beeindigd de installatie, en check de output van [code:1:4f2a5ee196] dmesg [/code:1:4f2a5ee196] krijg je dan ook zo een soort output [code:1:4f2a5ee196] hda:hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error } hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC } [/code:1:4f2a5ee196] en [code:1:4f2a5ee196] hda: INVALID GEOMETRY: 0 PHYSICAL HEADS? [/code:1:4f2a5ee196] Heb je intussen al de tip van M.V. Wesstein over die Linux [url=http://www.knoppix.net/get.php]Knoppix Live cd[/url] kunnen uitproberen? Zodat je in Knoppix je drive geometry kunt checken met commando [code:1:4f2a5ee196] hdparm -g /dev/hda [/code:1:4f2a5ee196][Enter] die je dan weer kunt uitproberen als boot opties in de SuSE installatie.
Link naar reactie
He Jolo kan je me nog een keer helpen? Ik was van plan om de tip toe te passen maar nu start de installatie niet meer door. Het blijft hangen bij initialiseren net na de mededeling Probing mouse. Het systeem op zich zit niet vast. Maar na een half uurtje wachten zie ik nog alleen maar het rare SuSe klokje draaien (zandloper in windows) en gebeurd er verder niets meer. Ik heb met dezelfde CD SuSe wel op mijn desktop PC geinstalleerd en dat ging wel goed. Een dagen geleden ging de installatie nog wel voorbij Initialiseren. Wat nu weer?? Greetings 2UALL Munchy
Link naar reactie
[quote:648f5dc5aa="Munchy"] Het blijft hangen bij initialiseren net na de mededeling Probing mouse. [/quote:648f5dc5aa] Ook als je Installation Safe Settings probeert? Gebruik je dan nu een muis, of nog steeds die touchpad? En bij nader inzien is beindigen van de installatie na die melding "no hard disk detected" toch niet het beste om te doen. Maar om met de toetsen combinatie Ctrl Alt F2 naar een Linux prompt kunen gaan. En daar te typen [code:1:648f5dc5aa] dmesg | grep hd [/code:1:648f5dc5aa][Enter] Ik vond ook nog artikel over [url=http://www.desktoplinux.com/articles/AT9133949670.html]installeren van SUSE Linux 10.0 op een laptop.[/url] Zou nog van pas kunnen komen.
Link naar reactie
Na het aanpassen van een regeltje in het Bios (het was een gok) werd de harde schijf wel gezien. De eerste CD wordt vlotjes geinstalleerd hierna start het systeem op voor verdere installatie en begint de ellende. Tijdens de eerste start blijft het systeem bijna 5 minuten hangen na het regeltje: reiserFS: FS : hda6 : Using r5 hash to sort names Hierna gaat alles wel weer verder maar het hele systeem is ontzettend traag geworden. Het installeren van CD gaat meer als 2 uur duren volgens het installatie programma. Het installeren van ongeveer 5 MB duurt bijna 2 minuten. Waar kan dit nu weer aan liggen??? Greetings 2UALL Munchy
Link naar reactie
Omdat mijn harde schijf inmiddels herkend werd en ik dus weer een klein stapje verder ben leek het me verstandig om hierover een nieuwe vraag te stellen. Bij deze dus een verzoek aan de moderators om deze op slot te zetten. Wie mijn problemen nog wil volgen en vooral wie mij nog wil helpen kan dus even overschakelen naar de topic Installatie gaat ontzettend traag. Greetings 2UALL Munchy
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...