Ga naar inhoud

Wel of geen /boot-partitie bij dualboot WinXP/SUSE Linux?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben nu al een tijdje aan het experimenteren met een dualbootsysteem met WindowsXP en SUSE Linux 10.0. De installatie gaat altijd goed, beide systemen werken naar tevredenheid, ook het opstarten met bootloader GRUB werkt prima. Ik heb nu al een aantal keer Linux geinstalleerd, waarbij de GRUB geplaatst wordt in de MBR. Nu vroeg ik me toch af of het misschien beter is om een /boot-partitie te creeeren waar de GRUB in geplaatst wordt? De vraag is eigenlijk: wat is het voordeel van een /boot-partitie?
Link naar reactie
Grub staat momenteel op jouw systeem met het ene been in de MBR, en met het andere been in de map /boot/grub. Die map /boot kun je op een aparte partitie zetten (feitelijk kan elke map op een aparte partitie, linux werkt met mountpoints (wat gewoon mappen zijn), ipv met driveletters). Voordeel kan zijn dat de map /boot (met cruciale zaken als je bootmanager en de Linux-kernel) los staat van de rest van het systeem, als het flink fout gaat op de hoofdpartitie kun je het systeem iig nog starten. En je kunt de map /boot delen met andere linux-installaties, mocht je er meerdere hebben. Voor thuisgebruik is een aparte partitie voor /boot niet echt nodig, dus dan kun je hem net zo goed op de hoofdpartitie zetten. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...