Ga naar inhoud

problemen onder suse 10


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ben van suse 9.2 naar suse 10 gegaan met een clean install. Nu blijkt dat ik geen films kan afspelen onder geen enkel programma zoals noatun of caffeine. er wordt geen plugin gevonden. Ook kan ik geen cd branden in K3b omdat deze het gebruikte formaat niet ondersteund. Ik wil mp3 branden die ik gedownload heb. Ik kan de mp3s niet omzetten naar bijv. wave. Ook wil mijn palm niet synchroniseren terwijl deze wel goed staat ingesteld onder K-pilot. ONder root werkt het wel. Onder suse 9.2 werkte al deze zaken wel goed. Dus genoeg stof om mee te stoeien.
Link naar reactie
[quote:9e92fcd0a1="tomjon"]Ik ben van suse 9.2 naar suse 10 gegaan met een clean install. (..) Nu blijkt dat ik geen films kan afspelen onder geen enkel programma zoals noatun of caffeine. Er wordt geen plugin gevonden. [/quote:9e92fcd0a1] Je zou om mee te beginnen [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?p=1049493&highlight=#1049493]de uitleg van maximilaan over de multimedia van SuSE 10[/url] kunnen lezen.
Link naar reactie
[quote:1192c709e4="tomjon"] Ook kan ik geen cd branden in K3b omdat deze het gebruikte formaat niet ondersteund.[/quote:1192c709e4] ik gebruik k3b van Guru, die je vindt in de link in de uitleg die jolo aanreikte om de multimedia in orde te krijgen moet je even packman en guru als aanvullende yast repositories opgeven en de pakketten: kafffeine libxine1 mplayer w32codecs amarok k3b lame libmad en mogelijk nog enkele aankruisen om bij te laten werken xinelib moet je verwijderen. let goed op bij conflicten, als je bijv. k3b van guru hebt, maar libk3b niet, dan zal yast klagen over een conflict. schrijf dan de namen op van de conflicterende pakketten, annuleer om terug te gaan naar de pakketselectie en zoek de pakketten op. Kijk bij elk pakket rechts onderin bij tabblad [versies] welke versie yast wil gebruiken voor de upgrade en zorg ervoor dat bij pakketten die bij elkaar horen telkens dezelfde installatiebron wordt gebruikt. Succes, Max
Link naar reactie
[quote:f7d9e20e18="tomjon"]De toegangsrechten heb ik via eigenschapppen bekeken maar die zijn volgens mij goed. alle rechten zijn aangekruisd.[/quote:f7d9e20e18] Nou, eigenlijk is dat abnormaal :o) standaard heeft nmlk alleen root schrijfrechten tot randapparatuur.. [quote:f7d9e20e18] Als ik Kpilot opstart dan krijg ik de melding: Deamon-status niet actief. Ik neem aan dat eea hier mee te maken heeft. Maar hoe en waar stel ik dat dan in. [/quote:f7d9e20e18] De deamon waarover je het hebt is ongetwijfeld kpilotdaemon. Dit is het eigenlijke programma, kpilot is niets meer dan een schil rond deze daemon. kpilotdaemon hoort met kpilot mee te starten. je kunt de daemon vanuit een konsole starten, door het commando [b:f7d9e20e18]kpilotdaemon[/b:f7d9e20e18] in te typen. Max
Link naar reactie
  • 2 weken later...
kijk eens of je met kaffeine de cd wel met geluid kunt afspelen. Zo ja, dan heb je in je systeemkast geen verbindingskabeltje tussen je cd-romspeler en je geluidskaart/chip. De standaard cd-speler van kde gebruikt dit kabeltje om cd-geluid te verkrijgen. in de instellingen van de cd-speler kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van digitale audio
Link naar reactie
Met Kaffeine krijg ik inderdaad wel geluid. Van dat kabeltje kan ik niet helemaal plaatsen. Als ik via Kaffeine wel geluid krijg, is er toch gewoon een verbinding? Ik heb overigens exact hetzelfde met het opnemen van muziek (LP's). De muziek wordt door het systeem wel herkend en ook opgeslagen, maar ik tijdens het opnemen hoor ik niets. En dit gaat gewoon via Line-in, dus volgens mij zit het probleem ergens anders. Of denk ik te simpel?
Link naar reactie
Het probleem met het opnemen van LP's is ook verholpen. Dat was een kwestie van het aanvinken van niet alleen de 'line-in' in KMix, maar ook van het groene vakje wat de geluidsweergave instelt. Er zijn ook zoveel knopjes! Nog even gekeken of daar het probleem van de cd-speler ook zo simpel was opgelost, maar helaas. Ik ben verder wel tevreden.
Link naar reactie
[quote:d58946b67f="Luuk.de.Ruiter"]Met Kaffeine krijg ik inderdaad wel geluid. Van dat kabeltje kan ik niet helemaal plaatsen. Als ik via Kaffeine wel geluid krijg, is er toch gewoon een verbinding?[/quote:d58946b67f] Nee, want kaffeine maakt gebruik van digitale audo-entractie terwijl kscd gebruik maakt van analoge audio-entractie. kortgezegd, bij kscd wordt het geluid rechtstreeks van de cd-romspeler naar de geluidskaart geleid (het geluid kan theoretisch ook gewoon doorspelen terwijl linux is afgesloten), bij kaffeine wordt het geluid door het besturingssysteem gesluisd. Rinse
Link naar reactie
Hoi Rinse, bedankt voor de heldere uitleg over de manier waarop Kscd en Kaffeine werken. Ik heb ook nog effe onder windows geprobeerd, daar krijg ik wel gewoon geluid via de cdspeler. Als ik iets meer tijd heb zal ik de compgter openmaken om te kijken of dat kabeltje echt niet aangesloten is, maar ik kan me dat moeilijk voorstellen, zoals je wel merkt. :o
Link naar reactie
[quote:9341a4816c="tomjon"] Ik type-kpilotdaemon- er gebeurt dan niets. Ik krijg de melding command not found. [/quote:9341a4816c] Dat is waarschijnlijk omdat maximilaan bedoelt [code:1:9341a4816c] kpilotDaemon [/code:1:9341a4816c] Dus met hoofdletter D. Als het goed is verschijnt er dan een dialoog, waaruit je kunt kiezen tussen "Assistent gebruiken" , "Dialoogvenster gebruiken" en "Annuleren".
Link naar reactie
[quote:a85403022b="Luuk.de.Ruiter"]Ik heb ook nog effe onder windows geprobeerd, daar krijg ik wel gewoon geluid via de cdspeler. [/quote:a85403022b] Klopt, Microsoft is een van de eersten die van dat analoge gedoe is afgestapt. Door het geluid via het besturingssysteem te leiden is er meer controle over (denk aan 5.1 geluidssets, informatie verzamelen over luistergedrag, meerdere cd/dvd-romspelers in de pc-kast, etc..). kscd hoort een optie te hebben dat het geluid ook digitaal te krijgen is. Mijn versie (kde 3.5) heeft die niet, maar volgens mij kent die deze beperking niet meer. Max
Link naar reactie
[quote:bfc57cfc49="maximilaan"]kscd hoort een optie te hebben dat het geluid ook digitaal te krijgen is. Mijn versie (kde 3.5) heeft die niet, maar volgens mij kent die deze beperking niet meer. [/quote:bfc57cfc49] Hier heb ik ook even gekeken naar die digitale optie. Zowel in SuSE 9.3 KDE 3.5 en SuSE 10 KDE 3.4.x is deze optie (Digitale geluidsweergave direct gebruiken) in KsCD ook niet beschikbaar. Deze optie blijkt bij mij echter wel aanwezig te zijn in de KsCD in Kubuntu 5.10 en Mandriva 2006. Het lijkt er dus op dat deze optie er in SuSE eruit is gesloopt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...