Ga naar inhoud

Goed Partitioneren voor Multibootsysteem


anoniem

Aanbevolen berichten

IK ga mijn systeem opnieuw inrichten: Er moet W98 Win XP en een Linux distributie op. Maar doordat Linux een andere bestandssysteem gebruikt zal het denk ik niet werken met 3 primaire partities ( FAT32, NTFS en ???). Windows 98 ist alleen voor oude games, daar komt alleen het nodigste op dus extra datapartieties vor W98 zijn niet nodig. XP krijgt wel extra partities , voor Data, Programma's, Games enz. Wat heb ik dan nog voor Linux Nodig? Swap partitie ofzo heb ik eensgehoort? Dus hoe richt ik dat precies in? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bedankt! SEDA :D
Link naar reactie
[quote:e754a44c41="SEDA"]IK ga mijn systeem opnieuw inrichten: Er moet W98, Win XP, en een Linux distributie op. [/quote:e754a44c41] Zou je om mee te beginnen kunnen vermelden om wat voor een systeem het gaat? Dus welk merk pc/moederbord/cpu etc. Vermeld ook de hoeveelheid werkgeheugen en de grootte van de harde schijf. Weet je al welke Linux distrutie je gaat installeren? [quote:e754a44c41="SEDA"]Wat heb ik dan nog voor Linux Nodig? Swap partitie ofzo heb ik eensgehoort? Dus hoe richt ik dat precies in?[/quote:e754a44c41] Minimaal een Linux root partitie en inderdaad een Linux Swap partitie. Voor info over Windows & Linux multiboot zou je deze [url=http://doc.nl.linux.org/nldocs/categorie-7.html]Nederlandstalige Linux documentatie[/url] kunnen checken.
Link naar reactie
moderne distributies, zoals suse10, regelen het partitioneren geheel automatisch, dus daar hoef je je niet al te druk om te maken. Let wel op dat je goed leest [i:310a1135c8]wat[/i:310a1135c8] linux gaat verkleinen en zo en grijp eventueel in als je het anders wilt linux vereist minimaal 2 partities: 1 voor de hoofdmap (/) en eentje voor het wisselbestand (swap) Omdat een computer maar 4 primaire partities kan bevatten is het verstandig om een uitgebreide partitie aan te maken, met daarin 2 logische partities voor linux. Anders dan windows maakt linux zich niet druk om op wat voor type partitie het komt en ook niet over actieve/niet actieve partities e.d. Een ander punt is de bootloader van linux. Deze zal de eerste windows-installatie als zodanig opmerken en aan de bootloader toevoegen, maar de tweede windows-installatie misschien niet. Die moet je dan achteraf opgeven. Max [edit:linux en windows omgedraaid]
Link naar reactie
[quote:7118fc7332="maximilaan"]Anders dan Linux maakt Windows zich niet druk om op wat voor type partitie het komt en ook niet over actieve/niet actieve partities e.d.[/quote:7118fc7332]Max toch!!!!!!! :o :o Ik denk dat je héél veel moeite moet doen om Windows te overtuigen een ext3 of ReiserFS partitie te gebruiken ;) En Windows wil, zeker Win98(SE), alléén op een primaire partitie staan en wel de eerste op de schijf! Had jij toch moeten weten ;) Groet, M.V. Wesstein
Link naar reactie
[quote:32d82e8554="jolo"][quote:32d82e8554="SEDA"]IK ga mijn systeem opnieuw inrichten: Er moet W98, Win XP, en een Linux distributie op. [/quote:32d82e8554] Zou je om mee te beginnen kunnen vermelden om wat voor een systeem het gaat? Dus welk merk pc/moederbord/cpu etc. Vermeld ook de hoeveelheid werkgeheugen en de grootte van de harde schijf. Weet je al welke Linux distrutie je gaat installeren? [/quote:32d82e8554] Zal een Asus A8N5X met een AMD Athlon 64 3200+ en 1 GB Ram en 200 GB HD worden. Distributie weet ik nog niet, heb nog een hele kist Ubunto Linux hier liggen, maar misschien pak ik Suse :D Als ik 2 GB voor W98 pak (meer dan genoeg voor mijn doeleinden) --> Fat32 5 GB voor WinXP (alleen OS+ drivers) --> NTFS en dann de Linuxpartitie 10 GB --> ik zit dan onder de 8,5 GB waarin Linux moet zitten ? --> EXT3 alle 3 als primaire partitie Dan de Linux Swap partitie --> hoe groot moet die ca. zijn? 3 GB genoeg? --> ook EXT3? Voor windows XP een partitie Programma's (50 GB) , Game's (50 GB), Data (40 GB), Download (40 GB) --> NTFS Die 5 partities komen in het Logische Station. Ik zie dan onder W98 Alleen de C:/, D:/(cd-rw), E:/(dvd-rw)wat voldoende is. onder XP --> C:/, D:/(prog), E:/(game), F:/(data), G:(down), en H:/(cd-rw),I:/(dvd-rw) onder Linux zie ik dann alleen de 2 linux partities? en de cd-rw en dvd-rw. Ik denk aan Bootmagic als bootmanager en Partiton Magic om het alles te partitioneren. Groeten, SEDA
Link naar reactie
[quote:6d6cf427d5="SEDA"]Zal een Asus A8N5X met een AMD Athlon 64 3200+ en 1 GB Ram en 200 GB HD worden. [/quote:6d6cf427d5] Dat is in ieder geval een goed systeem voor de huidige Linux distributies. Wel zijn er problemen te verwachten met de [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;253912]geheugen limit[/url] van Windows 98. Check ook [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=146630&highlight=]deze discussie.[/url] Ook heb je minimaal Windows 98 Second Edition nodig voor USB 2.0. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] Distributie weet ik nog niet, heb nog een hele kist Ubunto Linux hier liggen, maar misschien pak ik Suse [/quote:6d6cf427d5] Als je Ubuntu kiest, dan kun je beter geen oudere versie nemen dan 5.10. En voor SuSE versie 9.3 of 10.0. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] Als ik 2 GB voor W98 pak (meer dan genoeg voor mijn doeleinden) --> Fat32 5 GB voor WinXP (alleen OS+ drivers) --> NTFS en dann de Linuxpartitie 10 GB --> ik zit dan onder de 8,5 GB waarin Linux moet zitten ? --> EXT3 alle 3 als primaire partitie [/quote:6d6cf427d5] Voor Windows XP en Windows 98 is een primaire partitie inderdaad het beste. Linux wordt gebruikelijk op een Logische partitie geinstalleerd. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] Dan de Linux Swap partitie --> hoe groot moet die ca. zijn? 3 GB genoeg? --> ook EXT3? [/quote:6d6cf427d5] Zoals Tekkie al aangaf is 512MB wel voldoende. Nee geen EXT3. Linux Swap partitie heeft geen bestandensysteem. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] Voor windows XP een partitie Programma's (50 GB) , Game's (50 GB), Data (40 GB), Download (40 GB) --> NTFS [/quote:6d6cf427d5] Houd er wel rekening mee dat de werkelijke grootte van een 200 GB harde schijf, ongeveer 186 GB is. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] onder Linux zie ik dann alleen de 2 linux partities? en de cd-rw en dvd-rw. [/quote:6d6cf427d5] Linux ziet ook de Windows partities, en zal standaard de NTFS partities alleen kunnen lezen. [quote:6d6cf427d5="SEDA"] Ik denk aan Bootmagic als bootmanager en Partiton Magic om het alles te partitioneren. [/quote:6d6cf427d5] BootMagic is inderdaad te gebruiken als bootmenu. De bootmenu van de Linux distributie installeer je dan in de root partitie. Voor het aanmaken van EXT3 is BootMagic 8.0 vereist. Echter als je met BootMagic 7.0 een EXT2 partitie aanmaakt, kan deze met je Linux distributie als EXT3 worden geformatteerd.
Link naar reactie
[quote:1b73776f34="M.V. Wesstein"][quote:1b73776f34="maximilaan"]Anders dan Linux maakt Windows zich niet druk om op wat voor type partitie het komt en ook niet over actieve/niet actieve partities e.d.[/quote:1b73776f34]Max toch!!!!!!! :o :o Ik denk dat je héél veel moeite moet doen om Windows te overtuigen een ext3 of ReiserFS partitie te gebruiken ;) En Windows wil, zeker Win98(SE), alléén op een primaire partitie staan en wel de eerste op de schijf! Had jij toch moeten weten ;) Groet, M.V. Wesstein[/quote:1b73776f34] Hmm, ik heb de namen van de besturingssystemen omgewisseld ;) Ga ik snel even wijzigen..
Link naar reactie
[quote:9546ebb566]Voor het aanmaken van EXT3 is BootMagic 8.0 vereist. Echter als je met BootMagic 7.0 een EXT2 partitie aanmaakt, kan deze met je Linux distributie als EXT3 worden geformatteerd.[/quote:9546ebb566] Klopt, daarnaast formatteren de meeste Linux-distributies standaard eerst de partitie voordat ze gaan installeren. Dus ongeacht wat je erop zet als bestandssysteem, de installatieprocedure formatteert ze naderhand toch opnieuw.
Link naar reactie
[quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"]Zal een Asus A8N5X met een AMD Athlon 64 3200+ en 1 GB Ram en 200 GB HD worden. [/quote:81b48e4904] Dat is in ieder geval een goed systeem voor de huidige Linux distributies. Wel zijn er problemen te verwachten met de [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;253912]geheugen limit[/url] van Windows 98. Check ook [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=146630&highlight=]deze discussie.[/url] Ook heb je minimaal Windows 98 Second Edition nodig voor USB 2.0. [/quote:81b48e4904] Nouja USB heb ik in princiepe niet nodig bij Windows 98, Second Edition heb ik echter wel :D Ik denk dat het geheugenprobleem meer problemen maakt, maar in die link van je staat beschreven hoe je het kan oplossen, dank je. [quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"] Distributie weet ik nog niet, heb nog een hele kist Ubunto Linux hier liggen, maar misschien pak ik Suse [/quote:81b48e4904] Als je Ubuntu kiest, dan kun je beter geen oudere versie nemen dan 5.10. En voor SuSE versie 9.3 of 10.0.[/quote:81b48e4904] Ik heb nu SuSE versie 10.0 gedownload, die Ubuntu versie die ik had was versie 5.04 [quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"] Als ik 2 GB voor W98 pak (meer dan genoeg voor mijn doeleinden) --> Fat32 5 GB voor WinXP (alleen OS+ drivers) --> NTFS en dann de Linuxpartitie 10 GB --> ik zit dan onder de 8,5 GB waarin Linux moet zitten ? --> EXT3 alle 3 als primaire partitie [/quote:81b48e4904] Voor Windows XP en Windows 98 is een primaire partitie inderdaad het beste. Linux wordt gebruikelijk op een Logische partitie geinstalleerd. [/quote:81b48e4904] Goed dan zet ik Linux op een Logische partitie, beter aan het begin van van de logische stations of aan het einde of maakt het niks uit? [quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"] Dan de Linux Swap partitie --> hoe groot moet die ca. zijn? 3 GB genoeg? --> ook EXT3? [/quote:81b48e4904] Zoals Tekkie al aangaf is 512MB wel voldoende. Nee geen EXT3. Linux Swap partitie heeft geen bestandensysteem.[/quote:81b48e4904] Goed dan maak ik hem 512MB :D [quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"] Voor windows XP een partitie Programma's (50 GB) , Game's (50 GB), Data (40 GB), Download (40 GB) --> NTFS [/quote:81b48e4904] Houd er wel rekening mee dat de werkelijke grootte van een 200 GB harde schijf, ongeveer 186 GB is. [/quote:81b48e4904] Ja ik weet, zoals ik mij ken zullen die waardes nog een beetje veranderen [quote:81b48e4904="jolo"][quote:81b48e4904="SEDA"] Ik denk aan Bootmagic als bootmanager en Partiton Magic om het alles te partitioneren. [/quote:81b48e4904] BootMagic is inderdaad te gebruiken als bootmenu. De bootmenu van de Linux distributie installeer je dan in de root partitie. Voor het aanmaken van EXT3 is BootMagic 8.0 vereist. Echter als je met BootMagic 7.0 een EXT2 partitie aanmaakt, kan deze met je Linux distributie als EXT3 worden geformatteerd.[/quote:81b48e4904] Je zult denk ik PartitionMagic 8.0 Bedoelen, maar dat is ook aanweezig :D Bedankt voor je hulp. groeten, SEDA
Link naar reactie
[quote:e7d1888942="SEDA"]Goed dan zet ik Linux op een Logische partitie, beter aan het begin van van de logische stations of aan het einde of maakt het niks uit? [/quote:e7d1888942] Omdat je Linux op een recente pc (Een pc die dus de harde schijf in de BIOS volledig ziet.) installeert maakt dat inderdaad niet uit. Ik stel voor nadat je de Primaire- , en de logische partities hebt gemaakt voor Windows, je daar achter de Linux EXT3- en Linux Swap partitie aanmaakt. Windows 98Se en Windows XP installeer je dan eerst, dan de Linux distributie. Als je gebruik wilt maken van BootMagic als bootmenu, dan laat je in je Linux distributie de GRUB bootloader wegschrijven naar de Linux root partitie. Standaard installeren Linux distrubuties die in de MBR.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...