Ga naar inhoud

netwerkkaart werkt niet?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik weet al wat het probleem is moet alleen nog ff het antwoord zien te vinden. :) Linux zet bij het uitschakelen van de pc alles uit. (wat windows blijkbaar niet doet) Hierbij word de netwerkkaart ook uitgezet. Helaas wordt deze bij mij dus niet aangezet bij het aanzetten van de pc. De netwerkkaart werkt wel als ik eerst de stroomkabel uit de pc trek en hem er weer in doe. Dan branden de lampjes wel. Moet dus op een 1 of andere manier zien te regelen dat hij de netwerkkaart aan laat staan bij het afsluiten. (Wake On Lan) ofzo. Die optie heb ik welo in de BIOS aangezet maar de netwerkkaart blijft uitgaan. Is er ook zo'n optie binnen Mandrake 9.1???
Link naar reactie
[quote:3cc9e103ea="Bleulabel"]Linux zet bij het uitschakelen van de pc alles uit. (wat windows blijkbaar niet doet) Hierbij word de netwerkkaart ook uitgezet. Helaas wordt deze bij mij dus niet aangezet [/quote:3cc9e103ea] Check via Mandrake Configuratiecentrum > Systeem > Systeemdiensten in of uitschakelen. Wat staat er bij jouw bij Network? actief of gestopt? En is Bij opstarten gevinkt? Welke info zie je, als je daar klikt op Start? Check ook nog Uw systeemlogboeken bekijken en doorzoeken. Zoek bijvoorbeeld: [b:3cc9e103ea] network [/b:3cc9e103ea] Vink [b:3cc9e103ea] Meldingen [/b:3cc9e103ea]
Link naar reactie
Als ik de stekker eruit trek en erin doe dan doet hij alles gewoon. Als ik dan de computer uitzet en weer opstart dan doet hij het niet. Als ik dan via het config scherm kijk dan geeft hij het volgende aan: Shutting down interface eth0 [ok] Shutting down loopback interface: [ok] Setting network parameters: [ok] Bringing up Loopback interface: [ok] Bringing up interface eth0: [failed] Ik heb zelf idee dat die loopback interface de schuldige is. Maar ik weet eigenlijk niet waarvoor deze dient. Hij start namelijk eerst die op en daarna probeert hij ook de netwerkkaart op te starten maar linux gebruikt voor ale 2 eth0 is dat normaal? En kun je mij vertellen hoe ik die eventueel uit kan zetten?
Link naar reactie
[quote:a0d0621a6a="Bleulabel"]Ik heb zelf idee dat die loopback interface de schuldige is.[/quote:a0d0621a6a] Lijkt me sterk :) [quote:a0d0621a6a] Maar ik weet eigenlijk niet waarvoor deze dient. [/quote:a0d0621a6a] Da's een soort intern netwerk. windows schijnt hem ook te hebben. [quote:a0d0621a6a] linux gebruikt voor alle 2 eth0 is dat normaal? [/quote:a0d0621a6a] Waaruit blijkt dat linux voor de loopback eth0 gebruikt? [quote:a0d0621a6a] En kun je mij vertellen hoe ik die eventueel uit kan zetten?[/quote:a0d0621a6a] Nou, zou ik niet doen, want dan werkt Linux grotendeels ook niet meer :) Wat je kunt proberen is als root deze commando's: [code:1:a0d0621a6a] ifdown eth0 ifup eth0 [/code:1:a0d0621a6a] ifdown zet eerste eth0 uit, en ifup zet hem weer aan. evt foutmeldingen bij ifdown kun je negeren, maar de foutmeldingen van ifup zijn van belang in deze kwestie ;) Max
Link naar reactie
Dat had ik al gedaan maar daarmee komt mijn ethernetkaart niet op. "normaal" onder windows blijf de netwerkkaart aanstaan ook al staat de pc uit. Maar bij mandrake zet hij hem dus uit met het afsluiten. Helaas komt hij bij het opstarten niet op. Ook niet met ifup / ifdown. Bij ifup krijg ik de melding dat hij geen verbindig kan maken "check netwerkkabel" (en die zit erin) maar als de netwerkkaart niet aanstaat dan klopt het wel dat hij "denkt" dat er geen netwerkkaart inzit. als ik de stroom er helemaal afhaal dan doet hij het wel maar als ik dan de computer uitzet en weer aanzet doet hij het niet en dan krijg k die melding.
Link naar reactie
[quote:1f97103e2c="Bleulabel"]Dat had ik al gedaan maar daarmee komt mijn ethernetkaart niet op. "normaal" onder windows blijf de netwerkkaart aanstaan ook al staat de pc uit. Maar bij mandrake zet hij hem dus uit met het afsluiten. Helaas komt hij bij het opstarten niet op. Ook niet met ifup / ifdown. Bij ifup krijg ik de melding dat hij geen verbindig kan maken "check netwerkkabel" (en die zit erin) maar als de netwerkkaart niet aanstaat dan klopt het wel dat hij "denkt" dat er geen netwerkkaart inzit. als ik de stroom er helemaal afhaal dan doet hij het wel maar als ik dan de computer uitzet en weer aanzet doet hij het niet en dan krijg k die melding.[/quote:1f97103e2c] Probeer is op te starten in safe mode/zoder acpi. Ik denk dat acpi de schuldige is. acpi wil nog wel is een draak zijn met linux, probeer als dat niet helpt acpi uit te zetten in de bios
Link naar reactie
[quote:003a310d2e="taco78"]Ik denk dat acpi de schuldige is. acpi wil nog wel is een draak zijn met linux, [/quote:003a310d2e] Als ACPI inderdaad het probleem is, dan zou de topic starter beter kunnen upgraden van Mandrake 9.1 naar Mandriva 2006. De netwerkkaart zou in ieder geval een IRO adres toegewezen moeten krijgen [code:1:003a310d2e] cat /proc/interrupts CPU0 CPU1 0: 1992599 1991328 IO-APIC-edge timer 1: 2308 2485 IO-APIC-edge i8042 7: 0 0 IO-APIC-edge parport0 8: 107504 107554 IO-APIC-edge rtc 9: 0 1 IO-APIC-level acpi 11: 0 0 IO-APIC-level uhci_hcd:usb4, uhci_hcd:usb5 12: 70530 79804 IO-APIC-edge i8042 14: 17683 17822 IO-APIC-edge ide0 15: 29006 26370 IO-APIC-edge ide1 169: 169311 3 IO-APIC-level saa7134[0], ohci_hcd:usb3, eth0 177: 0 0 IO-APIC-level EMU10K1, ohci_hcd:usb2 185: 2 0 IO-APIC-level ehci_hcd:usb1 193: 2 1 IO-APIC-level ohci1394 NMI: 0 0 LOC: 3983622 3983622 ERR: 0 MIS: 0 [/code:1:003a310d2e]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...