Ga naar inhoud

netwerkkaart werkt niet?


anoniem

Aanbevolen berichten

Goedendag, Ik ben een leek op Linux gebied maar wil het graag uitproberen en ermee op het internet. Nu heb ik het volgende probleem: Ik wil het internet op via @home maar ik krijg de netwerkkaart niet aan de praat. (lampies gaan niet branden enz.) Ik heb Linux Mandrake en wil het zetten op een Compaq Deskpro P600 met 512 Mb. De onboard Netwerkkaart ziet hij wel als ik in het config. scherm kijk. Maar krijg hem niet aan de praat. Snap er niets meer van. Heb de commando's ifdown en ifup ook al geprobeert. Heb ook al diverse kabels gebruikt maar dat heeft ook geen zin gehad. O ja heb er wel een router tussen zitten? zou dat een probleem kunnen zijn?
Link naar reactie
Weet je wel wat voor netwerkkaart (type / merk) je hebt ? Vermoedelijk moet je nog een module laden. Vervolgens kun je afhankelijk van je netwerk dhcp opzetten of een statisch ip toekennen. Is dit trouwens wel dezelfde nic als waar je anders ook mee internet ? Veel kabelaars koppelen namelijk het mac van de nic aan hun bestand. Op die wijze kun je slechts met die ene nic internetten totdat je deze opnieuw vrijgeeft.
Link naar reactie
De NIC is een onboard van Intel. inmandrake configcentrum geeft hij aan: NC3161 Fast Ethernet NIC (embedded, WOL) module eepro100. En ik heb meerdere pc hier aan de Router hangen maar dat zijn allemaal WinXP machines/laptops. Maar wat ik niet snap hij vind hem wel. Als ik dan naar DrakConnect toe ga dan ziet hij de NIC ook. maar als ik dan op vinbinding maken klik dan geeft hij bij Netwerk volgen aan: Niet verbonden. Na het opnieuw opstarten doet hij ook niets. Heb diverse kabels getest. Straidkabels, twisted pair die allemaal wel werken op een Windows machine maar hier niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik weet het niet meer.
Link naar reactie
[quote:51b9f9820b="Bleulabel"]De NIC is een onboard van Intel. inmandrake configcentrum geeft hij aan: NC3161 Fast Ethernet NIC (embedded, WOL) module eepro100. En ik heb meerdere pc hier aan de Router hangen maar dat zijn allemaal WinXP machines/laptops. Maar wat ik niet snap hij vind hem wel. Als ik dan naar DrakConnect toe ga dan ziet hij de NIC ook. maar als ik dan op vinbinding maken klik dan geeft hij bij Netwerk volgen aan: Niet verbonden. Na het opnieuw opstarten doet hij ook niets. Heb diverse kabels getest. Straidkabels, twisted pair die allemaal wel werken op een Windows machine maar hier niet dus daar kan het niet aan liggen. Ik weet het niet meer.[/quote:51b9f9820b] Ah, ik ben niet echt bekend met mandrake, maar het lijkt er op dat de nic dan al wordt ondersteund door de module eepro100. Ga eens naar een console en tik : [b:51b9f9820b]modprobe -l eepro*[/b:51b9f9820b] Kijk of de bewuste module er tussenstaat, vermoedelijk moet je eepro100 hebben. Als deze word gevonden kun je deze vervolgens laden met modprobe, dan ben je zeker dat de benodigde module is geladen. Nu zou je dus je netwerk kunnen instellen, zoals gezegd weet ik niet hoe dit gaat in mandrake, maar je moet i.i.g. weten wat voor netwerk je hebt. Heb je een dynamisch netwerk met dhcp server of een statisch netwerk ? Een ip toekennen kan via ifconfig, maar of dit in mandrake net zo werkt ? Voor in een dhcp netwerk kun je beter een dhcp client gebruiken. Is er misschien ook een firewall actief, ook een detail waar je mee moet oppassen, want deze zou dan welleens hermitisch kunnen zijn afgesloten. In dat laatste geval zul je nooit verbinding maken :wink:
Link naar reactie
[quote:6be04cfe1c="Bleulabel"]Ik heb gekeken met Modepro en daar stond hij dus wel tussen. Snap alleen niet hoe ik hem moet laden. Maar dat ga ik wel ff opzoeken via Google ofzo[/quote:6be04cfe1c] Als de module ertussen stond is hij al geladen. Gebruik je een vast IP adres of automatisch? Als je zelf een ip adres invoer voor de computer, werkt het dan wel?
Link naar reactie
Nou wat ik zelf zo vreemd vind is het volgende. Voordat ik Linux op de computer zette stond er win op. Als ik er dan een netwerkkabel in deed gingen de lampjes branden van de netwerkkaart. (lampjes waaraan je kan zien of er verbinding is en welke 10 mb of 100 mb) Nu branden ze niet. (of word dat software matig geregeld?) Hij geeft ook aan als eventuele oplossing dat de netwerkkabel er niet inzit. (zit erin, getest met een kabeltester is een gewone twisted pair). Weet iemand ook hoe ik het mac-adres kan achterhalen via linux? deze moet ik nadat het allemaal werkt invoeren op mijn router om hem weer te beveiligen (macfilter staat nu uit) heb ook de firewall van de router uitstaan. Heb trouwens Ip op DHCP auto staan. Pingen werkt ook niet helaas. :( Ik denk dat ik mandrake nog een keer installeren en kijken of hij het dan wel doet. Hen hem zonder netwerkaansluiting geinstalleerd. Misschien dat hij dan wel doet als ik de netwerkverbinding er wel in heb. Is er trouwens geen Linux versie die zulke dingen wat makkelijker maakt? internet via @home en een router? Volgens mij heb ik nu een ouwe versie van mandrake 9.1? bedankt voor jullie steun, jammer dat ik niemand in mijn prive omgeving ken die met Linux werkt. Kan makkelijk zijn.
Link naar reactie
Volgens mij hoef je alleen een dhcp client te installeren, maar ik weet niet hoe dat gaat in mandrake. Het zal vrij simpel zijn en kan vast menugestuurd, want mandrake staat bekend als goede beginners distro. Herinstalleren zal niet nodig zijn daar je netwerkkaart wel word ondersteund. Je kunt evt. zelf even proberen om een ip te forceren in het zelfde netmask m.b.v. ifconfig. Dan heb je nog geen internet, maar kun je wel pingen op het netwerk. Als dit laatste klopt, dan hoef je dus alleen de dhcp client te installeren en deze zal dan automatisch het ip, gateway en dns toekennen. Dan werkt het ... je moet alleen even weten hoe je een dhcpclient activeerd (dhcpcd ?)
Link naar reactie
[quote:2405fc4d54="Bleulabel"]Ik wil het internet op via @home maar ik krijg de netwerkkaart niet aan de praat. (lampies gaan niet branden enz.) (...) Voordat ik Linux op de computer zette stond er win op. Als ik er dan een netwerkkabel in deed gingen de lampjes branden van de netwerkkaart. (lampjes waaraan je kan zien of er verbinding is en welke 10 mb of 100 mb) Nu branden ze niet. (of word dat software matig geregeld?) [/quote:2405fc4d54] De lampjes van de netwerkkaarten behoren sowieso te branden. Dus ook als deze nog niet correct is geconfigureerd in Mandrake 9.1. [quote:2405fc4d54="Bleulabel"]Als ik dan naar DrakConnect toe ga dan ziet hij de NIC ook. maar als ik dan op vinbinding maken klik dan geeft hij bij Netwerk volgen aan: Niet verbonden. [/quote:2405fc4d54] Het configureren van de netwerkkaart via DrakConnect zal alleen kunnen lukken, als het lampje van de netwerkkaart brand. [quote:2405fc4d54="Bleulabel"] Weet iemand ook hoe ik het mac-adres kan achterhalen via linux? [/quote:2405fc4d54] Via commando [code:1:2405fc4d54] /sbin/ifconfig [/code:1:2405fc4d54][Enter] [quote:2405fc4d54="Bleulabel"]Is er trouwens geen Linux versie die zulke dingen wat makkelijker maakt? internet via @home en een router? Volgens mij heb ik nu een ouwe versie van mandrake 9.1? [/quote:2405fc4d54] Je hebt al een makkelijke Linux versie. Je zou wel een recentere Linux distributie kunnen overwegen. Bijvoorbeeld Mandriva 2005. Of als je nog wat meer geduld hebt Mandriva 2006.
Link naar reactie
[quote:81ba6629a7="Bleulabel"]Ik ga vanavond wel ff weer proberen. (als ik geen visite krijg) Anders probeer ik het even met een PCI netwerkkaart en kijken of ik hem dan aan de praat kan krijgen. Disable ik de onboard. (dan moet hij de nieuwe toch zien als eth0? if denk ik dan te simpel?)[/quote:81ba6629a7] Je zult m daarna nog steeds goed moeten instellen/je kabels moeten controleren, dus wat denk je daarmee te winnen?
Link naar reactie
[quote:81c8285c07="Bleulabel"]Ik word gek volgens mij. Ik had hem aan de praat maar nu werkt hij ineens niet meer. :( :([/quote:81c8285c07] Branden de lampjes wel goed van de modem, router, netwerkkaart? Krijgt de router wel een goede IP toegewezen? Krijg jouw neterkkaart wel een goede IP? > ifconfig eth0 Worden de modules voor de netwerkkaart wel geladen? lsmod Het kan zijn dat @Home bezig is met het netwerk voor de aankomende snelheidsverhoging. Kijk is voor de programma ethereal dat is een netwerk diagnose programma, daar kan je uit halen wat er verkeerd gaat en of er wel conact is met de router. ps: heb wel is gehad dat de dhcp server van @HOME van slag was, kreeg ik een IP van 255.255.255.0 :o
Link naar reactie
Ben hem nu weer voor de derde keer aan het installeren. Wat er gebeurt: na de instalatie werkt de netwerkkaart "gewoon" lampjes branden kan het internet op enz. enz. Nu start ik de pc opnieuw op en ja hoor hij doet het niet meer. Heb gekeken in de BIOS of hij eventueel op een een of andere manier ineens hardwarematig is uitgezet. maar die optie zit niet in e Bios van mijn compaq. Op een een of andere manier (heb ik het idee) gooit Linux de netwerkkaart uit. Het rare vind ik op mijn werk hebben we honderden compaqjes gehad en op alle branden de lampjes van de netwerkkaart ook als de computer uit staat. en bij deze gaat alles uit. Zit er een optie in Linux dat hij de netwerkkaart helemaal uitzet? Maar dan moet hij hem toch ook weer aanzetten bij het opstarten? Als iemand een oplossing weet. Ik weet het niet (zoals ik al in mijn eerste bericht typte, ben een leek op Linux gebied)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...