Ga naar inhoud

[newbie] problemen met installeren rpm packages


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben een vrijwel complete newbie in linux. Ik heb de oplossing voor mijn probleem nergens kunnen vinden (google) maar misschien is dat wel omdat het zo simpel is dat niemand de moeite neemt om het uit te leggen. In ieder geval, als ik een rpm package installeer via Yast2 of via de Shell (met commando [b:87b7867fc8]rpm -ivh bestandsnaam[/b:87b7867fc8]) krijg ik de melding dat er enkele bestanden ontbreken. Bijvoorbeeld bij de installatie van Gaim: [quote:87b7867fc8] libnspr4.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libnss3.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libnss3.so(NSS_3.2) is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libnss3.so(NSS_3.3) is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libplc4.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libplds4.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libsmime3.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libsoftokn3.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libssl3.so is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 libssl3.so(NSS_3.2) is needed by gaim-1.5.0-0.fc1 [/quote:87b7867fc8] Ik neem aan dat dit libraries zijn, maar waar vind ik deze en kan ik ze installeren? Ik gebruik Suse 9.2 (en ja, zo te zien is dat gaim-bestand van fedora core maar ik heb dan ook geen flauw benul welk bestand ik moet kiezen als er nergens OS: Linux/SUSE ofzo staat). Alvast bedankt voor je reactie.
Link naar reactie
gaim van fedora core installeren op suse is niet verstandig. Gaim wordt overigens gewoon meegeleverd met suse, en is te vinden op diens ftp-servers Gaim vind je bijv. op ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/supplementary/GNOME/update_for_9.2/applications Installeer deze met yast (bijv. door in konqueror op het pictogram te klikken, of door het commando [b:d170b2d5d5]yast -i gaim-1.5.0-3.i586.rpm[/b:d170b2d5d5] Mocht dit ook problemen opleveren met ontbrekende dependencies, geef dan deze ftp-site op als aanvullende yastbron bij [wijzig installatiebron] in de module [software] van yast: server: ftp.gwdg.de directory op server: pub/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/supplementary/GNOME/update_for_9.2/yast-source Succes, Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...