Ga naar inhoud

USB-geheugensleutel in Debian (testing) met KDE 3.3.2


anoniem

Aanbevolen berichten

Een (waarschijnlijk Dummy-) vraagje: In mijn Debian (testing) distributie met KDE 3.3.2 had het inprikken van de stick in het begin geen enkel zichtbaar effect, niets te vinden in de filemanager (Konquerer), niet bij /media, niet bij /mnt, niet bij /dev (daar was zelfs niets van scsi of zo te bespeuren). Bij controle van /var/log/messages bleek hij daar echter wel degelijk op te duiken als: [b:14207c27aa]/dev/scsi/host3/bus0/target0/lun0: p1[/b:14207c27aa] met daaronder nog de melding: [b:14207c27aa]Attached scsi removable disk sda at scsi3, channel 0, id 0, lun 0[/b:14207c27aa] Een volgende zoektocht in Konquerer naar het genoemde aankoppelpunt leverde echter wederom niets op. Na vele zoekslagen in HOWTO' s, FAQs en Debian/KDE forums heb ik, min of meer op de gok, de pakketten gnome-volume-manager en gnome-volume-properties geïnstalleerd (Synaptic selecteerde trouwens daarnaast nog een hele bos andere pakketten), en jawel hoor, sleuteltje inprikken en daar duikt automatisch een venster op met de inhoud van de sleutel. Weliswaar pas na een herstart van het systeem, maar toch. HOERA dus!? Maar dat opduikende venster blijkt wel Nautilus (Gnome dus) te zijn! Wonderlijk genoeg is één en ander ook voor Konquerer (KDE dus) aanleiding om de sleutel nu wel weer te geven, hij duikt op onder "Media". Maar nu mijn vraag: KAN KDE DAT DAN ZELF NIET? of heb ik het mezelf onnodig moeilijk gemaakt en had het ook met twee muisklikken in KDE ingesteld kunnen worden? Ik ben benieuwd, Jim
Link naar reactie
[quote:11d0d6fbbd] Maar nu mijn vraag: KAN KDE DAT DAN ZELF NIET?[/quote:11d0d6fbbd] Jawel, alleen vanaf versie 3.4 Bij eerdere versies is interventie van de distributeur nodig, bijv. suse heeft dit al mogelijk gemaakt sinds kde 3.0 (als ik het me goed herinner). Debian doet niet aan dergelijke aanpassingen en dus moet je een kde-versie kiezen die het zelf regelt.
Link naar reactie
OK, Muchas Gracias Señor Maxi !!! Maar KDE 3.4 is op de servers van DEBIAN nog niet te vinden geloof ik, dus met Synaptic na-installeren gaat zo één twee drie niet lukken. Zal eens kijken of er ergens een KDE 3.4 DEB-pakket te vinden is dat ik aan de mirror-lijst kan toevoegen, ik ben niet zo'n "commandoregel-tijger" :oops:. En zo niet, dan kan ik met de huidige situatie ook best leven. Het was een vraag uit pure verbazing eigenlijk. Gr, Jim
Link naar reactie
OK, het is me geheel duidelijk. Ik kijk verder wel, misschien schiet DEBIAN binnenkort wakker. En zoals het nu is kan ik er ook best mee leven. Het verbaast me alleen dat ik tijdens m'n zoektocht van een paar dagen terug niets gevonden heb over die HAL ondersteuning die vanaf KDE 3.4 dan blijkbaar wel standaard aanwezig is. Maar dat laatste zegt misschien meer over mijn zoek-capaciteiten dan over de KDE-info op het WWW :cry: Nogmaals dank, Jim
Link naar reactie
[quote:900cd80ed4="maximilaan"]KDE 3.4 is nu bijna een jaar uit (we zitten nu bij kde 3.4.2, kde 3.5 volgt binnenkort), dus waar Debian op zit te wachten weet ik niet.[/quote:900cd80ed4] Debian liep toch altijd achter met de software. Daarentegen bij Kubuntu 5.04 zit KDE 3.4.0 al in. Na het inpluggen van mijn USB 2.0 stick verscheen deze op de KDE desktop. En ook in [code:1:900cd80ed4] media:/ [/code:1:900cd80ed4] Deze distributie heb ik geinstallleerd op een oude pc, een Pentium II 266 Mhz met 384 MB RAM.
Link naar reactie
[b:30b02aea17]Maximiliaan:[/b:30b02aea17] Bedankt voor de Google-zoeklink, ik ga het allemaal eens lezen. Maar ik wist natuurlijk niet dat ik naar HAL moest zoeken, dus met mijn zoek-capaciteiten valt het dan misschien gelukkig nog wel mee. ER IS NOG HOOP VOOR ME !! :) . [b:30b02aea17]Jolo:[/b:30b02aea17] Kubuntu dus. Dan ga ik daar ook eens naar kijken natuurlijk. Maar hoe zit het daarbij met de updatemogelijkheden? Want door bij Debian in APT de mirrorlijsten gewoon op /testing te laten staan blijf je altijd actueel en zit je ook bij versiesprongen zoals laatst van Sarge naar Etch niet vast aan een nieuwe installatie. En dat is meen ik bij diverse andere distro's (o.a. SUSE) wel anders. Dat was trouwens de belangrijkste reden dat ik destijds voor Debian ben gegaan. Of mis ik hier toch ook weer iets ?. Ik hoor het graag, want ook een "ouwe rot" is nooit te oud om te leren :wink: . Gr, Jim P.S.: Ouwe rot ? Wanneer word ik op dit forum met pensioen gestuurd dan ? J.
Link naar reactie
[quote:72fe260a42="Jim van Zweeden"]Kubuntu dus. Dan ga ik daar ook eens naar kijken natuurlijk. Maar hoe zit het daarbij met de updatemogelijkheden? [/quote:72fe260a42] De updatemogelijkheden van Kubuntu zijn vergelijkbaar met die van Debian. Voor Ubuntu is er een [url=http://www.ubuntuguide.org/]Unofficial Ubuntu 5.04 Starter Guide.[/url] Maar zal toch ook grotendeels te gebruiken zijn voor Kubuntu.
Link naar reactie
Ik schreef in m'n vorige bericht: [b:efb6d030f6]ben voorlopig vanaf maandag zo'n 6 weken buiten bereik.[/b:efb6d030f6] Maar tot het maandag is gaat het gewoon door !!!!! Dat heb ik natuurlijk weer !!! :evil: . Een helder moment gehad ! Om toch zonder veel omwegen aan KDE 3.4 te komen in Debian Etch heb ik (tijdelijk) de URL's van de Unstable tak in m'n Apt Sources.lst erbij gezet. Een pakkettenlijst-update gedaan, en jawel hoor, in die pakkettenlijst staat alles van KE 3.4. WAT BEN IK TOCH SLIM !! Dus fluks alle reeds geïnstalleerde pakketten (alleen van KDE natuurlijk) aangemerkt voor een upgrade en vervolgens deze uitgevoerd. na een gigantische verwijder-/update- en reïnstall-operatie van Apt: O wonder, een Debian distro met KDE 3.4 op m'n systeem. HOERA !! Om het netjes af te ronden daarna alles wat met Gnome te maken had voor verwijdering aangemerkt en Apt wederom z'n gang laten gaan. Ook dat verliep zonder mankeren (leek het, lees vooral verder !). Het gevolg van dit alles was een Debian Testing [u:efb6d030f6]met[/u:efb6d030f6] KDE 3.4 en [u:efb6d030f6]zonder[/u:efb6d030f6] Gnome. De geheugensleutel waar het uiteindelijk allemaal om begonnen was werd na inprikken vlot herkend en getoond, kortom het leek wel feest !! Dat was allemaal gisteravond, na afloop dus dik tevreden te bed gegaan en geslapen als een roos. [b:efb6d030f6]MAARRRR[/b:efb6d030f6].... vandaag bij het opstarten de grote ontnuchtering want wat is het geval: de toetsenbord-driver heeft blijkbaar stilletjes afscheid genomen, toetsenbord is geheel dood met als gevolg dat ik m'n wachtwoord niet kan invullen. Niet in het grafische inlogscherm en ook niet zonder X op de inlogprompt. Probleem dus. Zonder wachtwoord geen toegang, zonder toegang geen kans om de driver te repareren. Vicieuze cirkel heet dat geloof ik. Ja, Ja, WAT BEN IK TOCH SLIM !! :oops: . Als er iemand is die hier nog een gat in ziet, Nou GRAAG !! maar ik vrees het ergste. Voor de goeie orde: aan het toetsenbord zelf of de controller ligt het niet, ik schrijf dit verhaal op dezelfde (multi-boot) machine, nu noodgedwongen onder Windhoos. Als iedereen uitgelachen is (geen mooier vermaak dan leedvermaak nietwaar, en daarom schrijf ik dit verhaal hoofdzakelijk) komt er misschien nog wel reactie. Ben benieuwd !! Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:039f83b60c="Jim van Zweeden"] MAARRRR.... vandaag bij het opstarten de grote ontnuchtering want wat is het geval: de toetsenbord-driver heeft blijkbaar stilletjes afscheid genomen, toetsenbord is geheel dood met als gevolg dat ik m'n wachtwoord niet kan invullen. Niet in het grafische inlogscherm en ook niet zonder X op de inlogprompt. [/quote:039f83b60c] Heb je dan ook bij de Debian bootmenu Recovery mode geselecteerd? En anders zou je in ieder geval bij de root partitie van je Debian installatie moeten kunnen komen via een [url=http://www.knoppix.net/get.php]Knoppix Live cd.[/url]
Link naar reactie
Hard gelachen ? :evil: :wink: Nou, ik heb in grub.cfg de wachttijd voor het bootmenu ooit eens op 0 gezet en dus valt daar nu niets meer te kiezen. Weer zo'n slimmigheidje van me !! :oops: Knoppix heb ik ook geprobeerd, ik kan de /root partitie weliswaar mounten en met "cd /boot" naar die directory gaan maar vervolgens geeft een "ls" helemaal niets. /boot lijkt dus leeg te zijn en en derhalve valt er ook niets te editen aan grub.cfg. Er lijkt dus inmiddels meer aan de hand te zijn dan alleen een gepoetste toetsenbord-driver. vmlinuz is wel aanwezig in de root. Verder heb ik geen benul waar ik evt. de toetsenbord configuratiebestanden zou kunnen vinden en wat daar dan in zou moeten staan. Booten van een Debian bootdisk tenslotte loopt vast op een kernel panic. Nogmaals, ik vrees dat er meer aan de hand is. Enfin, het zal over een poosje wel uitdraaien op een herinstall ben ik bang. Ik wil ook niemands kostbare tijd verknoeien dus als iedereen na de lachbui me lekker laat sudderen neem ik dat ook niemand kwalijk. Wel blijf ik nog even doorklungelen, het is nog geen maandag tenslotte. Gr, Jim
Link naar reactie
[quote:61dbe0d3de="Jim van Zweeden"] Knoppix heb ik ook geprobeerd, ik kan de /root partitie weliswaar mounten en met "cd /boot" naar die directory gaan maar vervolgens geeft een "ls" helemaal niets. /boot lijkt dus leeg te zijn en en derhalve valt er ook niets te editen aan grub.cfg. [/quote:61dbe0d3de] Staat /boot op de rootpartitie, of op een aparte partitie? Als dat laatste het geval is, dan moet je die uiteraard ook eerst mounten ;)
Link naar reactie
En het wil maar niet lukken..... Ik heb inmiddels d.m.v. een Knoppix-cd het configuratiebestand "menu.lst" van grub inderdaad teruggevonden op de bootpartitie (bedankt Max !) maar verder ben ik geen steek opgeschoten. Knoppix mount partities standaard veiligheidshalve Read-Only dus heb ik eerst in de link op de desktop naar de bootpartitie van Debian alle vinkjes gezet (lezen-schrijven-bewerken) en toen de partitie gemount maar verder..... In een BASH-Shell met een [code:1:30a3ceee5b]sudo kedit menu.lst[/code:1:30a3ceee5b] wordt het bestand wel geopend, ik verander dan die time-out waarde van 0 naar 15 maar bij het opslaan volgt de melding "Kan niet schrijven naar bestand" en dus heb ik nog niks. Ook geprobeerd met [code:1:30a3ceee5b]sudo vi menu.lst[/code:1:30a3ceee5b] en ook daar kan ik die waarde wel aanpassen maar als ik vervolgens met [code:1:30a3ceee5b]:w![/code:1:30a3ceee5b] en dan met [code:1:30a3ceee5b]:q[/code:1:30a3ceee5b] het bestand wil opslaan en afsluiten dan gebeurt er vervolgens helemaal niets, geen enkele zichtbare reaktie van vi. Als ik dan de shell afsluit is er aan menu.lst wederom niks gewijzigd. Het zal allemaal wel iets te maken hebben met rechten en zo maar hoe ik dat dan weer moet aanpakken... Ik vrees dat ik dan in de duistere wereld van "chown" of zo verzeild raak en ik schreef het al eerder: ik ben niet zo'n commandoregel-tijger. Wat het ook allemaal niet gemakkelijker maakt is dat Knoppix om duistere redenen niets met mijn netwerk te maken wil hebben terwijl m'n machine toch gewoon via DHCP aan een router hangt. Dat betekent dus elke keer booten naar windhoos, berichtjes schrijven/lezen, een reboot naar Knoppix, adviezen opvolgen, vervolgens weer een reboot etc. etc...... Nou ja !!! Mijn leven gaat niet over rozen momenteel. Wat is dat toch met Linux en mij ? Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...