Ga naar inhoud

[Debian] Installeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb me even in Debian gestoken alleen zal ik echt niet weten hoe ik het moet installeren van de CD, de pc heeft nog geen boot op CD dus automatish installeren gaat niet. Ook pakt hij de netwerkkaart (3com etherlink III) niet als ik hem via floppy's opstart. Hoe kan ik debian installeren vanaf de cd en niet via het internet? Ik heb de nieuwste versie van internet gedownload de bestandsnaam: "Debian 3.1 r0a"
Link naar reactie
Lees [url=ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/debian/dists/sarge/main/installer-i386/current/doc/manual/en/index.html]dit document[/url] eens door en blader dan eens verder naar [url=ftp://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/debian/dists/sarge/main/installer-i386/current/doc/manual/en/ch05.html]Chapter 5 [i:90be56a300]Booting the installation system[/i:90be56a300][/url] en lees [url=http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/]dit[/url] mbt je netwerkkaart.
Link naar reactie
[quote:0c028b8d62] 5.1.4. Booting from Floppies You will have already downloaded the floppy images you needed and created floppies from the images in Section 4.3, “Creating Floppies from Disk Images”. To boot from the installer boot floppy, place it in the primary floppy drive, shut down the system as you normally would, then turn it back on. For installing from a LS-120 drive (ATAPI version) with a set of floppies, you need to specify the virtual location for the floppy device. This is done with the root= boot argument, giving the device that the ide-floppy driver maps the device to. For example, if your LS-120 drive is connected as the first IDE device (master) on the second cable, you enter linux root=/dev/hdc at the boot prompt. Installation from LS-120 is only supported by 2.4 and later kernels. Note that on some machines, Control-Alt-Delete does not properly reset the machine, so a ``hard'' reboot is recommended. If you are installing from an existing operating system (e.g., from a DOS box) you don't have a choice. Otherwise, please do a hard reboot when booting. The floppy disk will be accessed, and you should then see a screen that introduces the boot floppy and ends with the boot: prompt. Once you press Enter, you should see the message Loading..., followed by Uncompressing Linux..., and then a screenfull or so of information about the hardware in your system. More information on this phase of the boot process can be found below in Section 5.3.3, “Interpreting the Kernel Startup Messages”. After booting from the boot floppy, the root floppy is requested. Insert the root floppy and press Enter, and the contents are loaded into memory. The installer program debian-installer is automatically launched. [/quote:0c028b8d62] Als ik dit doe gaat hij zoeken naar een netwerkkaart maar gaat niet kijken als er een cd aanwezig is. Ik gebruik zo heel de CD-Speler niet maar alleen het netwerk.
Link naar reactie
[quote:1c7dd65423="DarkCrusader"]Dat wil ik juist niet :) , omdat hij de drivers niet kan vinden vooor de ISA 3com kaart... (die netwerkkaart dus). Daarom wou ik hem vanaf de CD installeren maar ik krijg hem niet geboot van de CD, als ik die floppy's gebruik (boot en root) dan wil hij via internet Debian installeren maar dat wil ik niet.[/quote:1c7dd65423] Hij zal idd geen drivers vinden als je alleen de boot en root disks gebruikt. Het is voor mij al weer een hele tijd geleden dat ik de debian floppy's heb gebruikt, maar behalve de root en boot floppy ben je ook nog de [b:1c7dd65423]modules[/b:1c7dd65423] nodig. Dit zijn ook enkele schijfjes, maar op zich zou 1 schijfje met de 3com module genoeg zijn. Dan boot je vervolgens met je boot disk, ga je verder met je root disk en dan kun je vervolgens gebruik maken van je module-disks. Ergens in het debian-menu moet je de optie hebben om losse modules te laden. Nadat je de 3com hebt geladen ga je verder met het configureren, binnenhalen en installeren van je debian systeem. Op zich werkt het erg makkelijk. Kijk maar eens hier : [url]http://www.us.debian.org/devel/debian-installer/[/url] en hier : [url]http://people.debian.org/~joeyh/d-i/images/daily/floppy/[/url] suc6
Link naar reactie
[quote:864a8562b7="DarkCrusader"]Daarom wou ik hem vanaf de CD installeren maar ik krijg hem niet geboot van de CD,[/quote:864a8562b7] Heb je het al geprobeerd met [url=http://linux.simple.be/tools/sbm]Smart Boot Manager?[/url] Deze Boot Manager ondersteunt zelfs het opstarten vanaf cd, als de BIOS van je pc dit niet ondersteund. Om wat voor een (merk) pc gaat het eigenlijk?
Link naar reactie
[quote:2cc5a6e887="jolo"][quote:2cc5a6e887="DarkCrusader"]Daarom wou ik hem vanaf de CD installeren maar ik krijg hem niet geboot van de CD,[/quote:2cc5a6e887] Heb je het al geprobeerd met [url=http://linux.simple.be/tools/sbm]Smart Boot Manager?[/url] Deze Boot Manager ondersteunt zelfs het opstarten vanaf cd, als de BIOS van je pc dit niet ondersteund. Om wat voor een (merk) pc gaat het eigenlijk?[/quote:2cc5a6e887] Wow! nice prog, txn. Het is een test pc dus een best wel oudje, ik weet niet zeker als Debian er op kan maar Windows 95 draait er nog wel redelijk op. Dus het moet lukken, ook die image van "Pinky & The Brain" met die net-drivers is erg handig, ik ga vandaag/vanacht het uitproberen bedankt! [mm had nog een vraagje, moet je voor de installatie van Debian al de HD hebben gepartitioneerd in EXt2?]
Link naar reactie
[quote:206577c117="DarkCrusader"] [mm had nog een vraagje, moet je voor de installatie van Debian al de HD hebben gepartitioneerd in Ext2?][/quote:206577c117] Als je een partitonerings applicatie hebt, zou je van tevoren een ext2 of ext3 – en een Linux Swap partitie kunnen aanmaken. En anders kun je het beste (een deel van) de harde schijf ongepartioneerd laten. Deze partities kunnen ook tijdens de installatie van Debian worden aangemaakt
Link naar reactie
Ok, het opstarten via CD gaat goed, alleen nu zit ik weer met een ander probleem, hij kan de CD-Rom niet vinden. Via een of andere manier kom ik bij een melding: "Unable to load some modules" [quote:df91a1402b]Blaat blaat.. The unavilable modules, and the devices that need tem ar: 8139too(Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+), ide-mod (Linux IDE driver), ide-probe mod (Linux IDE probe driver), ide-generic (Linux IDE support), ide-floppy (Linux IDE floppy) [/quote:df91a1402b] Waarom en hoe moet ik dan op zoeken, ik dacht dat ik de IDE drivers moet hebben voor linux, maar waar kan ik deze vinden (driverguide?) en hoe zet ik deze op de installatie (of moet ik ze op cd branden en in een map zetten?) Ik heb de installatie ook geprobeerd via het netwerk en dat werkte, hij kon alleen geen contact maken met de DHCP maar dat was verder geen probleem, alles netjes ingevuld maar hij kon geen HD vinden om op te partitioneren.... :-? Waarschijnlijk omdat hij de IDE drivers niet kan vinden.... Bedankt voor de hulp.. [edit vergeten te melden wat men IDE controler is: SIS 5513 [size=9:df91a1402b]Ik ben vervelend he 8) [/size:df91a1402b]
Link naar reactie
[quote:c6c34afe69="DarkCrusader"] Waarom en hoe moet ik dan op zoeken, ik dacht dat ik de IDE drivers moet hebben voor linux (..) [edit vergeten te melden wat men IDE controler is: SIS 5513 [/quote:c6c34afe69] Volgens [url=http://www.linuxquestions.org/hcl/showproduct.php?product=2859]LinuxQuestions.org[/url] zou deze controller gedetecteerd moeten worden met de 2.6.x kernel. Dus met boot optie [code:1:c6c34afe69] linux26 [/code:1:c6c34afe69][Enter] Of voor de expert [code:1:c6c34afe69] expert26 [/code:1:c6c34afe69][Enter] dan kom je op een gegeven moment bij de Configure the network. Daar zou je via toetsen combinatie Ctrl Alt F2 en [Enter] naar een console kunnen gaan. Zie je dan in de output van commando [code:1:c6c34afe69] dmesg | grep IDE [/code:1:c6c34afe69][Enter] info over die controller?
Link naar reactie
Allereerst bedankt voor de uitstekende hulp, het setup programma laden met de commando [code:1:b2e2e12f45] linux26 [/code:1:b2e2e12f45] werkte uitstekend, hij vindt de cd-rom speler, maar hierna komt er helaas nog een probleem, hij blijft hangen bij het laden van LILO. Hij komt bij de 7% restart dan weer de installatie van LILO, gaat dan weer naar de 7% en zo gaat hij een tijdje door totdat hij bij een zwart scherm (met een knipperende cursor) stil blijft staan. Weet u toevallig hoe dat komt, ik ga het nog proberen met de installatie via netwerk (internet). [edit: met de netwerkinstalltie zegt hij op het begin al: "Could not find kernel image: linux26", beetje dom van me natuurlijk dit kan nooit op een floppy. [/edit] Hartelijk bedankt alvast! [edit2:] Met floppy's kan ik die kernel dus niet starten, als ik daar ctrl+alt+f2 doe en dan ga kijken krijg ik dit: [quote:b2e2e12f45]Uniform Muliti-Platform E-IDE driver Revision: 7.00beta4-2.4 SIS5513: IDE controller at PCI slot 00:01.1 [/quote:b2e2e12f45] Wat heeft een PCI slot te maken met je IDE controller? Ik heb het ook geprobeerd met de CD om ctrl+alt+F2 te doen alleen hier vindt hij helemaal niks...
Link naar reactie
[quote:743b12795d="DarkCrusader"] ik ga het nog proberen met de installatie via netwerk (internet). [edit: met de netwerkinstalltie zegt hij op het begin al: "Could not find kernel image: linux26", beetje dom van me natuurlijk dit kan nooit op een floppy. [/quote:743b12795d] In dat geval zou je ook de [url=http://www.debian.org/CD/netinst/]Netwerk installatie vanaf een minimale CD[/url] kunnen proberen.
Link naar reactie
[quote:3f429dddf2="DarkCrusader"] Het zelfde effect, ook hier blijft hij hagen bij het installeren van LILO... [/quote:3f429dddf2] Maar waarom LILO? Standaard installeert Debian 3.1 toch GRUB? Check nog even mijn [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=145668&highlight=]Debian GNU/Linux 3.1 r0 Test[/url] topic, om te controleren in hoeverre jouw installatie procedure overeen komt met de mijne.
Link naar reactie
Hij komt niet bij de HD... Ik krijg geen partitie info ofzo.. [quote:382df2e969]Ik heb de onlangs uitgebrachte Debian GNU/Linux 3.1 r0 geïnstalleerd. De installatie ging ongeveer als volgt. Ik startte PC1die Athlon XP 1700+ met 512 MB RAM op met Debian GNU/Linux 3.1 r0 DVD1. Om de 2.6.x kernel te installeren typte ik bij de boot: Code: linux26 [Enter] daarna volgde Choose Language, Land/Regio kiezen, Toetsenbordindeling. Dan kon het netwerk worden geconfigureerd. Indien Debian twee netwerkkaarten detecteert, zoals in mijn PC1 het geval is, kan hier de Primair Netwerk apparaat worden geselecteerd. Ook kan er een Computernaam en een Domeinnaam worden opgegeven. [/quote:382df2e969] Tot hier gaat hij en niet verder...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...