Ga naar inhoud

Slackware /etc/rc.d/init.d ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben het al enkele keren tegengekomen, maar heb me er tot nu toe niet aan gebrand. Bij verschillende programma's moet je een script plaatsen in /etc/rc.d/init.d/ zodat je modules kunt laden of b.v. een dienst starten.Bij slackware heb ik echter alleen de dir /etc/rc.d Heeft slackware hiervoor een fundamenteel andere aanpak of kun je gewoon de scripts in /etc/rc.d maken ?
Link naar reactie
Slackware heeft idd als een van de weinige GNU/Linux distributies een BSD style init inrichting, terwijl de meeste distro's een System V style init inrichting hebben. De aanpak is wel redelijk fundamenteel anders, maar toch kun je meestal zonder veel problemen de zaken regelen. Wat wil je precies regelen? Commando's die tijdens het booten uitgevoerd moeten worden kun je bijvoorbeeld in rc.local plaatsen, de firewall in rc.firewall enz. Als je een totaal nieuw script wilt maken moet je ervoor zorgen dat het gedraaid wordt (bijvoorbeeld vanuit rc.local).
Link naar reactie
[quote:66a3e836c5="Marcel de Reus"]Slackware heeft idd als een van de weinige GNU/Linux distributies een BSD style init inrichting, terwijl de meeste distro's een System V style init inrichting hebben. De aanpak is wel redelijk fundamenteel anders, maar toch kun je meestal zonder veel problemen de zaken regelen.[/quote:66a3e836c5] Juist, zoiets dacht ik al, maar ik weet eigelijk niet wat precies het verschil is tussen BSD of System V, maar daar komen we wel achter :wink: System V komt vanuit sco-Unix en BSD is meer van het univieriteit/Berkley-unixachtige of zit ik er hier helemaal naast ? :P [quote:66a3e836c5] Wat wil je precies regelen? Commando's die tijdens het booten uitgevoerd moeten worden kun je bijvoorbeeld in rc.local plaatsen, de firewall in rc.firewall enz. Als je een totaal nieuw script wilt maken moet je ervoor zorgen dat het gedraaid wordt (bijvoorbeeld vanuit rc.local).[/quote:66a3e836c5] Momenteel ben ik met lmsensors aan het klooien en daarvoor is het noodzakelijk om bepaalde modules te laden en dat zou het best automatisch via rc.d geregeld worden dacht ik. Daarnaast was ik het al vaker tegengekomen, alleen wist ik dus nog niet of het oppervlakkige verschillen waren of fundamentele verschillen. Zit nog wel met enkele vragen, maar ik ga eerst de documentatie doorlezen, dan moet het goed komen. Bedankt voor de uitleg en de links !
Link naar reactie
Na veel geploeter lijkt het dan toch te werken ... Weer een leerzaam projectje voltooid :P. Mijn doel was om Torsmo te kunnen gebruiken om de temperatuur van processor en moederbord te kunnen uitlezen, omdat ik een nieuw systeem heb en nog niet precies weet of alles goed (koel) en stabiel draait. Daarvoor moest ik o.a. lmsensors aan de praat krijgen, iets wat wel een uitzoekwerk was door de afwijkende sensors / bus. Het is noodzakelijk om enkele modules te laden en zodoende kwam ik er dus achter dat slackware een ander init systeem heeft. Het is echter gelukt en ik kan nu zelfs waarden uitlezen welke ik in windows niet zichtbaar kan maken. Probleem is echter dat ik niet van alle waarden weet waar ze vandaan komen :lol: Zo zijn er enkele temperaturen waarvan je niet weet wat ze hebben gemeten. Kortom, weer nuttige zaken geleerd, thnx voor de tips !
Link naar reactie
Het BSD-stijl verhaal is nogal een mythe ;), de enige overeenkomst is dat BSD vroeger slechts enkele init scripts hadden voor een bepaalde situatie (single user, multi-user, plus wat eromheen). Maar Slack init scripts zijn zeker niet BSD-stijl, omdat BSD geen runlevels kent (Linux/Slackware wel). Bovendien gebruiken de meeste moderne BSDs RCng, wat een script per service heeft, maar services worden niet aan/uitgeschakeld door middel van symlinks, maar via een centraal configuratiebestand (rc.conf). Over SysV (moderne stijl) init scripts in Slack: Slack ondersteunt ze gewoon. Je kunt de scripts in /etc/init.d of /etc/rc.d/init.d hebben, en per-runlevel symlinks in /etc/rc.d/rc[0-6].d . De scripts worden dan per runlevel uitgevoerd. Overigens wordt de Slack init hier ook gedocumenteerd (hoewel nog niet helemaal volledig): http://www.slackbasics.org/html/init.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...