Ga naar inhoud

ati drivers


anoniem

Aanbevolen berichten

Bedankt voor de link. Echter wordt daarin gesproken over ati-propriëtaire-drivers en ik wil de standaard drivers van X gebruiken. Maar als ik "nv" vervang door "ati" dan doet ie het niet. In ieder geval maak ik uit die link op dat de propriëtaire drivers van ati waarschijnlijk werken. Het probleem dat ik heb is het volgende: "nv" vervangen door "ati" werkt niet. Vesa werkt wel, maar dan is de refreshrate te laag, volgens mij maar 60 Hertz want het beeldscherm knippert. Ik heb een asus x800 pro videokaart in mijn systeem en gebruik debian maar ik krijg hem niet goed aan de praat zonder de originele ati-drivers te gebruiken - iets wat bij nvidia wel lukte.
Link naar reactie
[quote:5668bca9ea="computerbacterie"] Het probleem dat ik heb is het volgende: "nv" vervangen door "ati" werkt niet. Vesa werkt wel, maar dan is de refreshrate te laag, [/quote:5668bca9ea] Heb je het al geprobeerd met Driver "radeon". Of die jouw videokaart ondersteund weet ik niet. Op een pc met een Radeon 9000 werkt deze driver wel sneller dan de "vesa" driver, in Debian 3.1 met kernel 2.6.8 (refreshrate 75 Hz)
Link naar reactie
Ik gebruik inmiddels een aantal jaren (niet altijd) naar tevredenheid ATI-drivers, afwisselend de proprietaire en de vrije, voor mijn radeon 9200 SE videokaart. De vrije drivers werken goed, ook met 3d acceleratie middels DRI. Ze geven echter de kleuren en alfa-blending niet goed weer in enkele 3d spellen. De proprietaire drivers werken uitstekend, maar zijn een crime om te installeren, een klus die bij elke kernel-update herhaald moet worden. Bovendien vereiste dit in de kernel-versies 2.6.11 en 2.6.12 uitgebreid patch-werk, omdat ati deze nog niet ondersteunt. (Ik zie dat ATI 2.6.11 inmiddels wel ondersteunt)
Link naar reactie
America's Army:native linux (open drivers geven kleuren en alfa-blending niet goed weer, maar wel speelbaar. ATI's eigen drivers werken uitstekend) Darwinia: native Half-life 1 en 2 (1 werkte prima met wine, 2 met cedega: open drivers geven kleuren niet goed (=flitsend rood en geel) weer, dus niet speelbaar. ATI's drivers moet ik nog proberen) Medal of Honor Allied Assault (is native beschikbaar, maar werkt niet bij ATI-kaarten, vandaar met cedega) Nexuiz (native)
Link naar reactie
ik gebruik de gratis cvs-versie van cedega. Zelf krijg ik momenteel de 3-acceleratie van de fglrx driver (ATI's gesloten driver) niet werkend. Dit schijnt te komen omdat de versies 6.8.* van xorg (die sindskort worden meegeleverd met debian unstable) nog incompatibel is met fglrx. Hier wordt aan gewerkt heb ik ergens gelezen. De versies tot 6.7.* werken wel, maar die worden niet door debian geleverd (wel door ubuntu). Dit is de reden waarom ik momenteel de open drivers gebruik ipv de gesloten fglrx.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...