Ga naar inhoud

SUSE 9.2: partitie indeling Linux


Aanbevolen berichten

[quote:3d06924414="tuinboon"]Ik weet hoe je in Linux partities kunt maken, maar wat is een aan te raden indeling?[/quote:3d06924414] Voor servers meestal: / /home /usr /var /tmp swap Voor een desktop meestal: / /home swap [quote:3d06924414="tuinboon"]Is het in Linux mogelijk om het OS (kernel) op een aparte partitie te zetten en bij voorbeeld programma's en data ook ieder op een afzonderlijke partitie?[/quote:3d06924414] Ja
Link naar reactie
[quote:b5ebf412ce="tuinboon"]Volgens mij komt er alleen de opdracht om in ieder geval een / partitie aan te geven, verder niet.[/quote:b5ebf412ce] Heb je die root, swap en home partities dan al aangemaakt? Bijvoorbeeld met Partition Magic. Tijdens het installeren van SuSE, selecteer je bij Installatie instellingen > partitionering > Baseer partitie setup op dit voorstel. Daarmee zit je in Expert partitioneren. Hier kun je niet alleen patities verwijderen en aanmaken. Maar ook een mountpunt wijzigen.
Link naar reactie
je kunt met suse de schijf geheel naar eigen inzicht inrichten. Verder kun je voor elke map een aparte partitie aanmaken :) Dat is overigens niet in alle gevallen handig, als je linux op heel veel partities zet loop je het risico dat bepaalde partities op termijn te klein blijken, waardoor je met kunst en vliegwerk de data over de andere partities moet verdelen... Max
Link naar reactie
[quote:c285e13b10="maximilaan"]Dat is overigens niet in alle gevallen handig, als je linux op heel veel partities zet loop je het risico dat bepaalde partities op termijn te klein blijken, waardoor je met kunst en vliegwerk de data over de andere partities moet verdelen... Max[/quote:c285e13b10] Daarvoor heb je LVM ;)
Link naar reactie
[quote:451ea4e0e0="maximilaan"]nou, die werkt andersom, dat je van meerdere schijven 1 partitie maakt ;)[/quote:451ea4e0e0] Niet helemaal, je maakt van meerdere schijven of partities een volume group, en daarbinnen kun je logische volumes maken. Met 1 partitie of schijft werkt het natuurlijk ook prima, en het is ideaal om partitiegroottes af en toe aan te passen.
Link naar reactie
[quote:054fb86e27="jolo"][quote:054fb86e27="tuinboon"]Volgens mij komt er alleen de opdracht om in ieder geval een / partitie aan te geven, verder niet.[/quote:054fb86e27] Heb je die root, swap en home partities dan al aangemaakt? Bijvoorbeeld met Partition Magic. Tijdens het installeren van SuSE, selecteer je bij Installatie instellingen > partitionering > Baseer partitie setup op dit voorstel. Daarmee zit je in Expert partitioneren. Hier kun je niet alleen patities verwijderen en aanmaken. Maar ook een mountpunt wijzigen.[/quote:054fb86e27] Ja en dan vraagt het systeem om een / partitie waar alles opgekwakt wordt. Ik krijg de mogelijkheid niet om aan te geven waar ik wat wil hebben.
Link naar reactie
[quote:f2174d1be7="tuinboon"] Ja en dan vraagt het systeem om een / partitie waar alles opgekwakt wordt. Ik krijg de mogelijkheid niet om aan te geven waar ik wat wil hebben.[/quote:f2174d1be7] Dat is wat bij Installatie instellingen > partitionering wordt voorgesteld. Maar als je klikt op partitionering > Baseer partitie setup op dit voorstel, dan zit je toch in Expert partitioneren. Zoals op deze [url=http://www-uxsup.csx.cam.ac.uk/pub/doc/suse/suse9.2/suselinux-adminguide_en/images/i_y2_disk_part.png]Engelstalige afbeelding.[/url] Als je de partities al had aangemaakt met Partition Magic, dan kun je daarmee mountpunten toewijzen. Heb je geen Partition Magic of iets vergelijkbaars, dan maak je daar zelf de partities aan. Om daarna de mountpunten toe te wijzen.
Link naar reactie
[quote:2052d40b7e="tuinboon"] Ja en dan vraagt het systeem om een / partitie waar alles opgekwakt wordt. Ik krijg de mogelijkheid niet om aan te geven waar ik wat wil hebben.[/quote:2052d40b7e] Zoals de schermafdruk van jolo al toont, je kunt geheel naar eigen inzicht partities verwijderen, krimpen, nieuwe aanmaken, formatteren en mountpoints toewijzen. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...