Ga naar inhoud

bootloader installeren


Aanbevolen berichten

Bij het opnieuw installeren heeft windows xp de bootmanager van debian linux (grub) overschreven met zijn eigen bootmanager. Dit betekent dat ik nu linux niet meer kan opstarten. Een vervelende zaak. Ik zou nu graag weer een andere bootmanager willen installeren die in het begin een menu laat zien waarbij je kunt kiezen uit windows of linux. Grub of lilo zijn wel goed, maar het probleem is dat het me niet lukt om die te installeren. Ik heb knoppix gedownload en op een cd gebrand en toen opgestart. Toen heb ik met chroot de bestaande debian-installatie te pakken gekregen. Maar wanneer ik vervolgens grub-install /dev/hda deed, of grub-install --root-directory=/ /dev/hda dan kwam er een melding op het beeldscherm dat er geen toegang was tot /dev/null. Ik heb allerlei vreemde dingen geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik ben radeloos en kan nu niet meer slapen. Ik zou dus graag grub (of lilo whatever) weer op /dev/hda willen hebben zodat die vervelende bootmanager van windows xp weg is en debian het weer doet. Kan dit met knoppix? En zo ja, hoe moet je dat dan doen?
Link naar reactie
Het antwoord op deze vraag stond in de FAQ van dit subforum en het werkt. Nu doet linux het weer goed. Hartelijk bedankt voor alle uitgebreide antwoorden. Deze topic mag van mij op slot want het probleem is nu opgelost. Wat ik verkeerd deed was dat ik chrootte en dat moest niet. Ik kan nu weer lekker slapen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...