Ga naar inhoud

kan niet buiten /home/admin/ map om te bestanden te beheren


Aanbevolen berichten

Ik ben een startende Linux gebruiker en heb hier Redhat 9 draaien, nu wil ik met flashXp samen met secureCRT mn servertje beheren. Ik heb een gebruiker admin aangemaakt en daarbij heb ik in de grafische omgeving bij groepen alles aangevink bij groepsleden. dan zou ik toch in prenciepe bijna overal toegang tot moeten hebben? maar als ik wat wil uploaden in /var/www/html/ dan gaat dat niet. en als root kan ik niet inloggen op de ftp :P . Wie kan mij vertellen hoe het nou zit? Ik wil gewoon met root of admin overal bij kunnen komen om bestanden te beheren.
Link naar reactie
[quote:5796b3db36="Canule"]Ik ben een startende Linux gebruiker en heb hier Redhat 9 draaien, nu wil ik met flashXp samen met secureCRT mn servertje beheren. Ik heb een gebruiker admin aangemaakt en daarbij heb ik in de grafische omgeving bij groepen alles aangevink bij groepsleden. dan zou ik toch in prenciepe bijna overal toegang tot moeten hebben? maar als ik wat wil uploaden in /var/www/html/ dan gaat dat niet. en als root kan ik niet inloggen op de ftp :P . Wie kan mij vertellen hoe het nou zit? Ik wil gewoon met root of admin overal bij kunnen komen om bestanden te beheren.[/quote:5796b3db36] Ik zou kijken in de configuratie van je ftp server op linux. Daarin staat waarschijnlijk dat je niet mag inloggen met root. (en is ook wel zo veilig ;-)) Misschien moet je meer info geven over je server (met name welke ftp server je draait) Het is nu een beetje gissen in het duister... :roll:
Link naar reactie
[quote:aa31b3f5e0="Canule"]Gewoon full install van redhat9 :lol: Geen flauw id welk ftp prog dan draait, dacht dat vsftpd wel wat met ftp te maken zou hebben en heb dat onderandere aangevinkt in service configuration :P En waar kan ik dat configuratie bestand vinden??[/quote:aa31b3f5e0] Ooh.. vsftpd.. ok dat wordt duidelijker: Belangrijk! met root inloggen geeft wel potentiele gevaren, dus op eigen risico. M.a.w. zorg ervoor dat de linux machine niet rechtstreeks op internet zit, zonder een goed afgestelde (en werkende) firewall (in dit geval, ftp van buiten niet toestaan dus) :evil:: - bewerk het bestand: /etc/ftpaccess zet een # voor deny-uid en deny-gid regels - en bewerk het bestand /etc/ftpusers en verwijder root uit het lijstje. - herstart vsftpd - je kunt nu inloggen als root.. en middels ftp door alle directories browsen. :wink: bij nieuwe redhats (ik weet dus niet of het ook voor 9 zo is) zijn er andere configs voor vsftpd. - bewerk het bestand: /etc/vsftp.user_list zet een # voor root - bewerk het bestand /etc/vsftpd.users en zet een # voor root -restart vsftpd -done :wink: nog een kleine tip.. voor bijna alle programma's en services zijn de configuraties te vinden onder /etc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...