Ga naar inhoud

commando make


Aanbevolen berichten

Ik ben een newbie en probeer nu van m'n oude pc een webserver te maken, alle programma's zoals apache, php5 en mysql gedownload en tijdens het installeren moet ik (volgens een howto van linuxdos) het commando make geven maar ik krijg dan telkens de foutmelding dat het commando niet bestaat? Ik draai suse 9.1 linux en heb de programma's als root proberen te installeren (in kde-terminalprogramma (in systeembeheerdermodus) Wie kan me helpen met dit probleem of anders wat doe ik godshemelsnaam fout groeten
Link naar reactie
[quote:b230801c0e="Rare69"]moet ik (volgens een howto van linuxdos) het commando make geven maar ik krijg dan telkens de foutmelding dat het commando niet bestaat? [/quote:b230801c0e] 1. Heb je make wel geïnstalleerd? Controleer dat in Yast > Software installeren en verwijderen, met Filter op Selecties of "C/C++ compiler en tools" is gevinkt. Indien nodig zou je ook nog kunnen controleren of "Kernel ontwikkeling" is gevinkt. 2. Heb je wel eerst het volgende commando uitgevoerd [code:1:b230801c0e] ./configure [/code:1:b230801c0e][Enter]
Link naar reactie
Het probleem was ook niet het downloaden en uitpakken maar dat ik dus geen make commando geinstaleerd had in m'n linuxpc en ik gewoon net als in windows de prog's wou installeren maar dat is nu ook gelukt gewoon in YaST de kernel ontwikkeling en de programeertalen geinstaleerd en t werkt nu wel. groeten
Link naar reactie
[quote:9145761a6b="Rare69"]Dat klopt maar die op de dvd van suse 9.1 staan zijn wel een paar updates geleden dus dacht ik de nieuwste versies erop te zetten vandaar [/quote:9145761a6b] Ah. Heel verstandig, want dan weet je ook zeker dat je geen oude lekken en zo in de serversoftware hebt zitten. Nou heeft suse ook een updatservice, dus je hebt kans dat je na het installeren van de betreffende rpm's een seintje krijgt van de SuSe-watcher dat er nieuwere versies beschikbaar zijn.. Max
Link naar reactie
alleen wil het maar niet lukken met het commando make ik heb nu alles eraf gesmeten en ben nu een nieuwe instalatie aan het maken maar nu meteen met c/c++ compiler en tools en kernel ontwikkeling dus eens kijken of het nu wel lukt. Natuurlijk is alle hulp mbt inrichten van een webserver van harte welkom ik ben namelijk nogsteeds een newbie op het gebied van linux. groeten
Link naar reactie
Sorry allemaal ik had niet goed gelezen :roll: :-? mysql versie 4.1.11 hoeft helemaal niet meer geinstaleerd te worden met het commando make en make install bij het uitvoeren van ./configure installeerd het zichzelf al tja typisch gevalletje van de oogjes open hebben en eens lezen wat er op het scherm komt. Maar door al het gepruts ben ik nu linux weer een keer (de 4e of 5e) aan het instaleren en nu maar eens kijken of het wel lukt. Jullie horen nog van me 8) 8)[size=18:ff2f80136b][/size:ff2f80136b][size=24:ff2f80136b][/size:ff2f80136b]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...