Ga naar inhoud

[Mandrake 10.1] waar is mijn kernel?


Aanbevolen berichten

Beste Linux-goeroes, Vandaag heb ik op mijn laptop Mandrake 10.1 gezet. Installatie verliep vlekkeloos, alleen ben ik nog bezig met het aan de praat krijgen van mijn (draadloze) internetverbinding. Op de website van de fabrikant (Sitecom) kwam ik een mooie [url=http://www.sitecom.nl/faq_showanswer.php?faqid=598]howto[/url] tegen over hoe te handelen. Maar... aangezien ik allerlei foutmeldingen krijg bij het uitvoeren van [i:dae0e4c8b9]make config[/i:dae0e4c8b9] denk ik haast dat ik de kernel source niet heb geinstalleerd. Nou ben ik niet onbekend in het werken met PC's maar wel in het spelen met linux. Wie kan mij uitleggen hoe ik kan nagaan waar mijn kernel source staat? En of ik de goede bestanden gebruik? Mandrake levert daar geen info over mee nl.
Link naar reactie
in de map /usr/src vind je een map waarin de kernelsources staan. Bevat deze map geen submap met kernelsources, dan heb je het bijhorende rpm-pakket niet geinstalleerd (standaard wordt de kernelsource vaak niet geinstalleerd... Kijk dan even op je installatiedisks van mandrake en installeer de kernelsource. Max
Link naar reactie
Max, Dank voor je tip! Inderdaad was de map /usr/src leeg op een map RPM/RPMS na. Ik heb nu de source geinstalleerd via de softwarewizard en nu is er idd een source in de map. Als ik nu make config doe krijg ik dit te zien: [code:1:9cfa6a40d9]Build all (y/n) : y X Windows include files missing Kernel Version Running 2.6.8.1-12mdk Found Kernel Source Directory () Finished. Now run make clean, all, install[/code:1:9cfa6a40d9] En met make clean && make all && make install komen er nog heel veel errors tevoorshijn (syntax errors). Ik neem aan dat het komt door het missen van de "X Windows include files". Die kan ik niet vinden in de wizard, moet ik die ergens anders zoeken? Of heb ik ze zelfs helemaal niet nodig?
Link naar reactie
Helaas, geen van beide komen voor. De volgende zijn de enige met de term "devel" in de naam: libaspell15-devel-0.50.5-3mdk libstdc++5-devel-3.3.4-2mdk perl-Devel-Symdump-2.03-4mdk De tweede stond als C++-library beschreven, maar als ik die aanvink krijg ik de waarschuwing dat het een foute versie is, en de vraag of ik door wil gaan. Maar even niet gedaan nog. En xfree86 kon ik niet vinden, wel een paar xorg: xorg-x11-100dpi-fonts-6.7.0-3mdk xorg-x11-cyricllic-fonts-6.7.0-3mdk xorg-x11-glide-module-6.7.0-3mdk xorg-x11-Xnest-6.7.0-3mdk xorg-x11-Xvfb-6.7.0-3mdk De eerste twee zijn fonts, de derde een glide-uitbreiding. Van de beschrijving van de laatste twee werd ik niet wijzer, dat is het ook vast niet?
Link naar reactie
[quote:8c0bac4aae="Maarten81"]Helaas, geen van beide komen voor. De volgende zijn de enige met de term "devel" in de naam: libaspell15-devel-0.50.5-3mdk libstdc++5-devel-3.3.4-2mdk perl-Devel-Symdump-2.03-4mdk[/quote:8c0bac4aae] Weet je zeker dat je alle CD's hebt gedownload? Dit is maar een erg kleine greep uit alle devel-paketten. Op deze FTP staan de bestanden die je al zou moeten hebben, als je de CD's hebt; ftp://carroll.cac.psu.edu/pub/linux/distributions/mandrakelinux/official/10.1/i586/media/main/
Link naar reactie
Ik heb drie CD's gedownload, vanaf surfnet (doorgelinkt vanaf de mandrake-site). Ik begreep dat 3 CD's ook het juiste aantal is voor de simpele versie (die ik eerst wil proberen, zodat ik weet of het allemaal wil werken). Je FTP-link doet het trouwens niet, "anonymus user access denied" :(
Link naar reactie
[quote:6f1a0c862a="Maarten81"]Je FTP-link doet het trouwens niet, "anonymus user access denied" :([/quote:6f1a0c862a] No problemo hier met die ftp site met FF. Maar dat terzijde. Heb je op alledrie de CD's dan gezocht naar de devel paketten? Ik kan me niet voorstellen dat dat alles is wat er gevonden word.
Link naar reactie
Dat lijstje kwam van de software-wizard van mandrake zelf. Als ik een search doe op de 3 CD's krijg ik de volgende hits: CD1: geen CD2: glibc-devel-2.3.3-21mdk.i586 libaspell15-devel-0.50.5-3mdk.i586 libgpm1-devel-1.20.1-11mdk.i586 libncurses5-devel-5.4-1.20040529.2mdk.i586 libstdc++6-devel-3.4.1-4mdk.i586 perl-Devel-Symdump-2.03-4mdk.noarch CD3: libstdc++5-devel-3.3.4-2mdk.i586 Ik word daar niet veel wijzer van (ik voel me weer echt een groentje :oops: )...
Link naar reactie
[quote:7b93c29b76="Maarten81"]Als ik een search doe op de 3 CD's krijg ik de volgende hits: [/quote:7b93c29b76] Ik heb hier ook de Mandrake 10.1 CD set. Die devel pakket die jij zoekt staat op CD 4. [code:1:7b93c29b76] /media/101OFFD4/media/main4> ls -l | grep libxorg-x11-devel -r--r--r-- 4 jolo users 2399681 2004-10-05 17:48 libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm [/code:1:7b93c29b76] Of probeer deze Nederlandse mirror ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/Mandrakelinux/official/10.1/i586/media/main/
Link naar reactie
Jolo, dank voor de ftp! Ik heb het bestand dat jij aangeeft gedownload (is dat de enige die ik nodig heb? of kan ik beter op zoek gaan naar de gehele set van 6 CD's). Eh, ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe pak ik die RPM uit en laat ik mijn Mandrake nu weten waar hij de bestanden vervolgens kan vinden?
Link naar reactie
[quote:700b82f823="Maarten81"]bestand dat jij aangeeft gedownload (is dat de enige die ik nodig heb? of kan ik beter op zoek gaan naar de gehele set van 6 CD's). (..) hoe pak ik die RPM uit en laat ik mijn Mandrake nu weten waar hij de bestanden vervolgens kan vinden?[/quote:700b82f823]3 CD's zou voldoende moeten zijn. Je hoeft de RPM niet uit te pakken. Je zou 'm kunnen proberen te installeren als superuser via commando [code:1:700b82f823] rpm -Uvh libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm [/code:1:700b82f823][Enter] De bestanden worden dan naar de juiste mappen gekopieerd. Als er bij het installeren van die rpm, of bij die commando make config meer pakketten nodig zijn, verschijnt er wel weer een foutmelding.
Link naar reactie
Met het door jou gegeven commando geprobeerd, geen foutmelding gezien! Maar hij klaagt nog steeds "X windows include files missing" als ik make config intyp. Als ik trouwens in konqueror dubbelklik op de rpm krijg ik de optie om te installeren of kopieren. Als ik kies voor installeren krijg ik de volgende melding: [code:1:18addd7770]Bepaalde gevraagde pakketten konden niet worden geïnstalleerd: libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586 (vanwege onvoldane devel(libfreetype)). Bent u het daarmee eens?[/code:1:18addd7770] Volgens mij mis ik dus nog wat. Wat wil dat zeggen, een onvoldane devel?
Link naar reactie
[quote:8f56a76714="Maarten81"]Met het door jou gegeven commando geprobeerd, geen foutmelding gezien! Maar hij klaagt nog steeds "X windows include files missing" als ik make config intyp. Als ik trouwens in konqueror dubbelklik op de rpm krijg ik de optie om te installeren of kopieren. [/quote:8f56a76714] Maar was het installeren van die devel pakket dan mislukt? Controleer dit eens met commando [code:1:8f56a76714] rpm -qa | grep libxorg-x11-devel [/code:1:8f56a76714][Enter] [quote:8f56a76714="Maarten81"] [code:1:8f56a76714] (vanwege onvoldane devel(libfreetype))[/code:1:8f56a76714] [/quote:8f56a76714] Wellicht moet je ook nog devel pakket libfreetype eveneens van CD 4 of ftp installeren [code:1:8f56a76714] jolo@linux:/media/101OFFD4/media/main4> ls -l | grep libfreetype -r--r--r-- 5 jolo users 550129 2004-10-05 17:51 libfreetype6-devel-2.1.9-2mdk.i586.rpm[/code:1:8f56a76714] /Edit: Je zou ook nog via Mandrake Configuratiecentrum > Mediabeheer > Toevoegen, die Nederlandse Mandrake ftp kunnen toevoegen, om dan die libxorg-x11-devel inclusief alle afhankelijkheden via Installatie, mee te installeren.
Link naar reactie
[quote:4d22a81afc="jolo"]Maar was het installeren van die devel pakket dan mislukt? Controleer dit eens met commando [code:1:4d22a81afc] rpm -qa | grep libxorg-x11-devel [/code:1:4d22a81afc][Enter] [/quote:4d22a81afc] Dat geeft geen respons. Dan is de installatie dus mislukt neem ik aan? [quote:4d22a81afc] Wellicht moet je ook nog devel pakket libfreetype eveneens van CD 4 of ftp installeren [code:1:4d22a81afc] jolo@linux:/media/101OFFD4/media/main4> ls -l | grep libfreetype -r--r--r-- 5 jolo users 550129 2004-10-05 17:51 libfreetype6-devel-2.1.9-2mdk.i586.rpm[/code:1:4d22a81afc][/quote:4d22a81afc] Die blijk ik zelfs al te hebben... als ik dubbelklik op de .rpm krijg ik het bericht "pakket al geinstalleerd" (oid, ik heb niet de exacte text overgeschreven). Als ik trouwens intyp in een console [code:1:4d22a81afc] rpm -qa | grep libfree [/code:1:4d22a81afc] zie ik idd netjes één entry. [quote:4d22a81afc]Je zou ook nog via Mandrake Configuratiecentrum > Mediabeheer > Toevoegen, die Nederlandse Mandrake ftp kunnen toevoegen, om dan die libxorg-x11-devel inclusief alle afhankelijkheden via Installatie, mee te installeren.[/quote:4d22a81afc]Dat zou heel handig zijn, probleem is dat ik geen contact krijg met internet, en juist dat probeer te verhelpen. Heb ik misschien de verkeerde versie van die xorg-devel gedownd?
Link naar reactie
[quote:6fa32fe7a8="Maarten81"] Dat geeft geen respons. Dan is de installatie dus mislukt neem ik aan? [/quote:6fa32fe7a8] Inderdaad. [quote:6fa32fe7a8="Maarten81"] Dat zou heel handig zijn, probleem is dat ik geen contact krijg met internet, en juist dat probeer te verhelpen. [/quote:6fa32fe7a8] Het kip- ei probleem dus. En wat zijn de outputs van deze twee commando's [code:1:6fa32fe7a8] rpm -Uvh -R libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm [/code:1:6fa32fe7a8][Enter] en [code:1:6fa32fe7a8] rpm -Uvh --test libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm [/code:1:6fa32fe7a8][Enter] en de versie lijkt me wel de juiste voor Mandrake 10.1. Als deze commando's niks opleveren zou je wellicht Mandrake 10.1 beter kunnen installeren vanaf DVD.
Link naar reactie
Beide commando's geven hetzelfde resultaat: [code:1:b3bbe33f67]error: open of libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm failed: No such file or directory[/code:1:b3bbe33f67] Toch raar, ik heb hem echt wel. Moet hij in een specifieke map staan? [quote:b3bbe33f67]Als deze commando's niks opleveren zou je wellicht Mandrake 10.1 beter kunnen installeren vanaf DVD.[/quote:b3bbe33f67] Helaas heb ik geen DVD-brander dus dan zou ik daar op een andere manier aan moeten komen. Overigens zit ik niet aan Mandrake vast hoor, als er andere distro's zijn die me wel de mogelijkheid bieden van een gebruiksvriendelijke grafische interface, uitgebreide standaardsoftware en toch de mogelijkheid om desnoods met eigen 'gepruts' ;) hardware aan de praat te krijgen, vind ik dat ook prima om te proberen. Mandrake is mijn allereeste poging, je moet ergens beginnen nietwaar?
Link naar reactie
Jep, helemaal waar :D Wil je prutsen, probeer dan Slackware en/of Gentoo. Wil je snel een stabiele desktop, kijk dan eens naar Ubuntu en de oorsprong daarvan: Debian. Ga je voor 'bloating edge' kun je Fedora en Suse proberen. Met google vindt je makkelijk de betreffende mirrors :) Groet, M.V. Wesstein (Debian Sarge)
Link naar reactie
Dat Ubuntu ziet er wel strak uit, misschien ga ik die wel eens proberen. Ik zie wel dat Ubuntu slecht support heeft van zaken als MP3/Flash. Dat vind ik wel weer jammer. Desalniettemin vind ik eigenlijk dat het fout is om maar een andere distro te gebruiken als je bij de een tegen een glitch loopt... zeker bij Linux lijkt me dat niet de goede insteek ;) Het liefste zou ik eerst gewoon Mandrake werkend willen krijgen; heeft iemand nog een ideetje?
Link naar reactie
[quote:1ad5dc4065="Maarten81"] [code:1:1ad5dc4065] error: open of libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm failed: No such file or directory[/code:1:1ad5dc4065]Toch raar, ik heb hem echt wel. Moet hij in een specifieke map staan? [/quote:1ad5dc4065] Nee, maar gebruikelijk is dat rpm's in een sub-map van je /home/<username> staan. Als je naar die sub-map gaat, en 'm ziet met commando [code:1:1ad5dc4065] ls [/code:1:1ad5dc4065][Enter] dan zouden die commando's moeten werken. Als je typfouten wilt vermijden en er staat in die map maar 1 rpm, dan kun je in plaats van libxorg-x11-devel-6.7.0-3mdk.i586.rpm te typen ook op [Tab] drukken. [quote:1ad5dc4065="Maarten81"] Helaas heb ik geen DVD-brander dus dan zou ik daar op een andere manier aan moeten komen. Overigens zit ik niet aan Mandrake vast hoor, als er andere distro's zijn die me wel de mogelijkheid bieden van een gebruiksvriendelijke grafische interface,[/quote:1ad5dc4065] Je zou goedkoop een Linux distributie via internet kunnen bestellen. De sites waar dat kan staan in de [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=64018]Linux FAQ.[/url] Ook zitten er vaak Linux distributies bij computer bladeren. Om een voorbeeld te noemen. In de Engelstalige Linux Magazine van May 2005 zit de complete SuSE Linux distributie op een bootable DVD van 7.5 GB. Ik heb zelf ook een exemplaar van dat blad aangeschaft. Deze kost in de boekwinkel 13,50 euro. [quote:1ad5dc4065="M.V. Wesstein"] Ga je voor 'bloating edge' kun je Fedora en Suse proberen. [/quote:1ad5dc4065] Ik zie hier niet graag Fedora en SuSE in 1 zin. Vind je echt SuSE 'bloating edge'? Al is SuSE Linux verre van perfect, lijkt me deze distributie beter dan Fedora Core. [quote:1ad5dc4065="Maarten81"] Het liefste zou ik eerst gewoon Mandrake werkend willen krijgen; heeft iemand nog een ideetje?[/quote:1ad5dc4065] Je zou ook kunnen proberen die libxorg-x11-devel pakket te proberen te installeren via urpmi, waarover onder andere info over te vinden is op [url=http://www.tuxzine.net/mandrakeurpmi.html]deze site.[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...