Ga naar inhoud

help met linspire


Aanbevolen berichten

wie heeft er kennis van linspire? ik heb die OS enkele dagen geinstalleerd maar je bent verplicht om een acount te maken op de CNR-client om software te downloaden en updates maar dat wil ik niet is er andere manier om software te downloaden en installeren op linspire ? zonder die CNR-client want je moet een creditcardnummer invullen voor de acount en dat heb ik neit :lol: iemand die me kan helpen?
Link naar reactie
Linspire is onder de motorkap gewoon Debian. Debian biedt APT, wat te vergelijken is met click-n-run, maar dan gratis :) Hoe je APT onder linspire kunt installeren (als het nog niet aanwezig is) weet ik niet, maar zoek eens met bijv. google op de termen 'linspire', 'apt', 'apt-get' en 'synaptic' Mogelijk krijg je dan de antwoorden ;) Max
Link naar reactie
[quote:3601626f28]Debian biedt APT, wat te vergelijken is met click-n-run[/quote:3601626f28] Mijn ervaring met apt is dat het met veel programma's prima werkt, maar wil je bijvoorbeeld postgresql installeren, dan zal je toch met de hand configuratiescripts moeten aanpassen. (Ditzelfde geld voor apache met php) En als je libraries installeerd moet je ze ook met de hand toevoegen aan /etc/ld.so.conf (dit zou toch automatich moten gebeuren?). Dus het is wel moet click-n-run te vergelijken, maar het is het nog zeker niet helemaal. Waarschijnlijk is dit een beetje off topic, maar als je apt wilt gebuiken om een server/libraries te installeren dan zou ik het je afraden. Gebruik dan gewoon de tarballs en volg de INSTALL. Hierin staat beschreven welke configuratiebestanden je kan aanpassen en waar deze te vinden zijn.
Link naar reactie
[quote:c911d0ef72="Kopskops"][quote:c911d0ef72]Debian biedt APT, wat te vergelijken is met click-n-run[/quote:c911d0ef72] Mijn ervaring met apt is dat het met veel programma's prima werkt, maar wil je bijvoorbeeld postgresql installeren, dan zal je toch met de hand configuratiescripts moeten aanpassen. (Ditzelfde geld voor apache met php) En als je libraries installeerd moet je ze ook met de hand toevoegen aan /etc/ld.so.conf (dit zou toch automatich moten gebeuren?). Dus het is wel moet click-n-run te vergelijken, maar het is het nog zeker niet helemaal. Waarschijnlijk is dit een beetje off topic, maar als je apt wilt gebuiken om een server/libraries te installeren dan zou ik het je afraden. Gebruik dan gewoon de tarballs en volg de INSTALL. Hierin staat beschreven welke configuratiebestanden je kan aanpassen en waar deze te vinden zijn.[/quote:c911d0ef72] wat bedoel je met tarballs? ik ben nieuw met linux daarom vraag ik zoveel sorry :D
Link naar reactie
Een tarball is een archief, zoiets als een zip bestand. In de OSS wereld, worden bestanden in een archief gestopt dmv tar en vervolgens gecomprimeerd dmv gzip of bzip2. De broncode van OSS programma's zit vaak in zo'n gecomprimeerd archief ofwel tarball. Als je als gewone beginnende desktop gebruiker met Linspire aan de gang wilt heb je hier waarschijnlijk weinig mee te maken. Wat je dan wilt is een grafische frontend voor apt-get, zodat je de software gewoon kunt selecteren en met een druk op de knop wilt installeren. Een voorbeeld van zo'n frontend is synaptic, wellicht is dit al geinstalleerd.
Link naar reactie
[quote:befa8d690a="Kopskops"][quote:befa8d690a]Debian biedt APT, wat te vergelijken is met click-n-run[/quote:befa8d690a] Mijn ervaring met apt is dat het met veel programma's prima werkt, maar wil je bijvoorbeeld postgresql installeren, dan zal je toch met de hand configuratiescripts moeten aanpassen. (Ditzelfde geld voor apache met php) En als je libraries installeerd moet je ze ook met de hand toevoegen aan /etc/ld.so.conf (dit zou toch automatich moten gebeuren?). Dus het is wel moet click-n-run te vergelijken, maar het is het nog zeker niet helemaal. Waarschijnlijk is dit een beetje off topic, maar als je apt wilt gebuiken om een server/libraries te installeren dan zou ik het je afraden. Gebruik dan gewoon de tarballs en volg de INSTALL. Hierin staat beschreven welke configuratiebestanden je kan aanpassen en waar deze te vinden zijn.[/quote:befa8d690a] Dat is allemaal best mogelijk, maar Linspire is een desktopsysteem, geen serversysteem. Dus als de topicstarter apache, php en andere servertoepassingen wil gebruiken doet hij er verstandig aan om geen Linspire te installeren. Max
Link naar reactie
nee ik ga het OS niet als server gebruiken gewoon voor normal gebruiken zoela muziek downloaden enz, maar eerst moet ik te weten komen hoe ik een programma download en isntalleerd zonder een acount te maken op CNR-cleint want daarvoor moet je betallen. maar ik ga al jullie opsies uitproberen kijken welk het werk
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...